Gå til innhold

Daggis: VW Boble 1969 - Rust Bullet bilen

Ranger emnet


daggis

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nå revet bobla ned i molekyler igjen. Denne gangen blir det litt Old School Race inspirert. Alt kommer til å bli sandblåst og lakket med Rust Bullet.

 

Motor og drivverk:

Har hatt litt ymse motorer og ting i bobla mi i det siste.

 

Denne gangen blir det en WBX, Wasserboxer fra Caravelle/Transporter med turbo.

 

I første omgang blir det 2 dobble dellorto trykkgassere, passer jo bra med Old School temaet, men hvis det blir vanskelig å få det til å gå skikkelig blir det sprut.

 

Satser på rundt 200hk+ i første omgang.

 

Bilen er konvertert til IRS, girkassa skal forsterkes.

 

Bremser:

 

Bremsene blir Porsche 944 bremser foran og bak. Bak blir det bolt-on p.g.a. IRS konverteringen. Foran blir det custom dreide alu huber. Noe mer er det vel ikke å si om bremsene.

 

Karosseri:

 

Hele bilen skal lakkes i Rust Bullet, så folk kan se hvor bra dette egentlig funker. Bunnplata er ferdig sandblåst, for så å legge på 3 lag Rust Bullet. Karroseriet starter jeg på snart. For nok samme behandling det og, men om det tas helt ned til bart stål overalt har jeg ikke helt bestemt meg for enda.

 

Var noe hull i gulvet, så endel av det ble byttet.

 

Kommer til å støpe meg 2 bakender i glassfiber, har en allerede, med vinge, men skal støpe meg en til uten vinge. Synes bilen ser bedre ut uten vingen, men den virker utrolig bra, så den kommer til å bli brukt ved banekjøring ihvertfall.

 

Skjermene er breddet 4 cm pr. side. Foreløpige felger er Mahle støpte BBS felger i 7/8*15. De er utrolig lette, men det frister også litt med noen litt større. Så det er mulig disse blir solgt.

 

Det blir Bilstein dempere rundt om. Muligens grovere torsjonsfjærer bak, men jeg vil prøve litt med de originale først.

 

 

Bilder kommer iløpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

 

dette hørtes jo ut som om det kunne bli et meeeget spennende prosjekt.. med 200 hk, kanskje litt over vil den lette på forhjulene med det rette grepet eller?

tror dette blir kult og er ett prosjekt jeg vil følge med på. lykke til=)

 

husk maange bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en god gammel torsjonsbil.

Liker de best jeg.

 

Har fått skrudd opp og inspirert motor idag, her trengs det ihvertfall rådelager for å si det slik, skal ta å få sendt veiva og råder til kontrollmåling for å sjekke at det har gått greit med de. De er veldig solide i standardutførelse, såfremt man ikke varver så veldig. Jeg legger turtallsperra på 6700 ca. tenker jeg. Med smidde stempler så blir det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bilder ja, glemte helt det. Turbosettet har nå blitt solgt. Trengte penger til å kjøpe meg en annen boble. Begynner på skole i Kongsberg på mandag, så da måtte jeg ha meg en bruksbil. Skal lage en egen tråd om den andre.

 

Sandblåst bunnplate lakkert med 3 strøk Rust Bullet:

DSC00159.jpg

 

Motor, før demontering:

DSC00158.jpg

 

Turbosettet, som nå er solgt:

DSC00162.jpg

 

 

 

Blir jo litt forandring i planene i og med at turbosettet er solgt. Blir vel en relativt hissig sugemotor istedenfor. Får se om det kanskje blir noen nye sylindre, stroker veiv og H-Beam råder, hørte jeg 2.4 liter og 8000rpm?

Med noen skikkelige gassere blir nok det gøy. Må bare se hva jeg kan få gjort med toppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja, da er det litt deler på vei fra statene. Endte opp på 2.5liter, da jeg fikk en bra deal på det.

 

Stroker veiv.

H-beam råder

Wiseco stempler

Spesial slipt kam

Topper

 

 

Alt sammen splunk nytt, til rundt 12 000 ferdig levert.

 

kam.jpg

veivovenfra.jpg

topper.jpg

sylinder.jpg

stempler.jpg

 

 

Så nå mangler jeg bare megasquirt, lagre og pakninger så blir det motorbygging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår