Gå til innhold

Servoproblem ?

Ranger emnet


Aeomholt

Anbefalte innlegg

Har en 740 fra -90 som har gått laaangt og jeg opplever til stadighet at styringa "binder", dvs at rattet blir stående der du slipper det. Innimellom så fungerer den glimrende og selvoppretter rattutslaget som den skal.

 

Er det på tide å bytte tannstanga? eller kan det være servopumpa som jukser? Bilen har gått ca 400.000 og jeg vet ikke om noen av disse komponentene har vært bytta noen gang.

 

Er vant til vanlige snekker som man kan justere slakken til en viss grad, men har tannstanga noen justeringsmulighet?

 

Noen som har noen forslag?

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bytt olje og luft systemet..

 

Tenkte jeg skulle prøve det først for olja lukter en aning "brent" og var litt brunere i fargen enn jeg likte. Har igrunn ikke kikka, men hvordan olje bruker volvo i servoene (atf?)?

 

Noen spesifikk måte å lufte på eller blir det bare som vanlig med å svinge fra side til side å etterfylle til det er nok olje på?

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle prøve det først for olja lukter en aning "brent" og var litt brunere i fargen enn jeg likte. Har igrunn ikke kikka, men hvordan olje bruker volvo i servoene (atf?)?

 

Noen spesifikk måte å lufte på eller blir det bare som vanlig med å svinge fra side til side å etterfylle til det er nok olje på?

 

ATF olje ja, gjerne dexron 3 har jeg hørt skal være bra saker :)

 

Angående luftinga, så blir det som du beskrev... kjør syklusen(Maks høyre, maks venstre) til du ser det ikke lenger kommer bobler i sevo-tanken fra retur-røret. (gjør dette mens bilen er på bukker eller lignende med hjulene fritthengende, ellers bare sliter det enormt mye på styringa)

Ett hett tips er også å få tak i en magnet å legge oppi tanken der... en som selvsagt ikke er liten nok så den forsvinner inn i noen av slangene ;) Denne vil samle opp spon over tid, og er en stor fordel å legge i når du først skal bytte olje :) Trenger bare ligge nedi der...

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår