Gå til innhold

hvor skal hva? (garret A/R 48)

Ranger emnet


veilside_civic

Anbefalte innlegg

hei, jeg har forhørt meg med flere og de vet INGENTING om hvor olje inn, olje ut, olje retur osv, er på turboen, kan dere legge ut en tegning? samt hva de to "hullene" under er til, de er gjenget opp.

 

håper på raskt svar, er en turbo fra en 240. skal på en 360.

 

MVH Kenneth

 

edit: er det tb 0313 eller tb0368. jeg aner ikke, please hjelp.

Volvo 360 turbo selges. PM for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, jeg har forhørt meg med flere og de vet INGENTING om hvor olje inn, olje ut, olje retur osv, er på turboen, kan dere legge ut en tegning? samt hva de to "hullene" under er til, de er gjenget opp.

 

håper på raskt svar, er en turbo fra en 240. skal på en 360.

 

MVH Kenneth

 

edit: er det tb 0313 eller tb0368. jeg aner ikke, please hjelp.

 

 

Hvis den er vannkjølt er det en tb0368, hvis den er kun oljekjølt er det en tb0313..

 

Olje inn er: den "flensen" dær hvor det er et rundt hull..

 

Olje ut er: Den "flensen" dær hvor hullet er en del større og nesten firkantet..

 

Skjønner?

 

 

De hullene du snakker om tror jeg du må legge ut bilde av..

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, jeg har et problem som jeg håper dere kan hjelpe meg med, bunnpanna er fikset og jeg har nesten alle delene, manlgler bare noen rørstusser mellom turbo og IC og IC og innsugsiden. MEN, problemet mitt er at wastegaten som er festet til turboen butter nedi siden ved motorfestet.. men det er plass hvis jeg tar av wastegaten, men skjønner jo selv at dette ikke funker særlig bra, men går det ann å montere den på andre siden, slik at selve WGen er på andre siden, men s stanga og spjeldet står på samme sted? hvordan skal spjeldet stå til vanlig? når den når det trykket man har "stilt inn" skal den åpne ikke sant? men jeg kan ikke skjønner hvordan jeg skal klare og få den til å være lukket, men så åpne når jeg når det trykket jeg skal ha.. sånn jeg ser det kan jeg enten få den til å lukke helt, eller åpne hel når den blir styrt av vacuumet. dette er med festet på FEIL side av turboen.. dårlig forklart, men vanskelig så dere skjønner. håper dere fatter NOE.

 

MVH Kenneth

Volvo 360 turbo selges. PM for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:pics

 

Et bilde sier mer enn tusen ord......

Wastegaten har til oppgave å slippe eksosen forbi turbinhjulet når ønsket/innstilt trykk er oppnådd. Skjønte ikkje helt korleis du ville gjere dette men... Alternativet er jo en ekstern wastegate da.

 

hehe ventet på en rekke av de ja..:-P hehe.. men.. hvordan er det med ekstern WG da? hva gjør man med den som sitter på turboen? skal spjeldet stå oppe hele tiden da eller? hvor plasserer man da den nye WGen? og hva koster dette? vanskelig å montere? mvh Kenneth

 

edit: tusen takk for hjelp på forhånd;-)

Volvo 360 turbo selges. PM for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wastegate aktuatoren som du snakker om vil jeg ikke anbefale å flytte.Armen som går fra aktuatorn og til WG-spjeldet bør være så rett som mulig pga de store kreftene som er i sving når den skal "dytte" spjeldet opp.Hvordan spjeldet holdes lukket?..: Aktuator armen skal holde spjeldet lukket ved at den på en måte "drar" spjeldet nedtil inne i Eksoshuset.Vis du har kikket litt på turboen din så har du sikkert sett at det er mulig å justere lengden på aktuator armen.Stram den slik at du ikke har noe slakk i eksos ventilen.ALLTID prøv om aktuatoren fungerer FØR du setter alt på plass.Dette kan gjøres med en kompressor og en blåsespiss.Koble en slange til aktuatoren via en trykkmåler for å sjekke hvilket trykk aktuatoren løfter Wastegate spjeldet med.Angående ekstern WG..: Hvis du velger å gå for denne løsningen må du bygge om eller kjøpe en manifold for dette.Den eksterne WG'en sitter mellom manifold og turbo eller direkte på ett av "eksosrørene".Har du en smidd/støpt manifold kan du borre et hull ned i ett av kammrene og sveise fast en flens som WG skrus fast i..Tror det blir billigere og kjøpe en..:)

Sammtidig må du da sveise igjen spjeldet for den interne WG'en.

 

Lykke til..:)

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, jeg har fått til mye, men trenger nå olje INN på turboen, hvor tar jeg dette fra? like ved oljefilteret, er det en oljebryter der? jeg har hørt noe om at jeg må kjøpe et T-stykke, mål på dette? hvor kan jeg få tak i de banjo skruene som er til OLJE INN og Vann UT?

 

ellers, er det noen som har koblingsskjema for alle ledninger og slanger til b200k motoren der jeg kan se hvor alt skal, har 940 innsug og gasser. men det viktigste i første omgang er T stykke og banjo skruene til olje INN og vann UT.. hvor skal jeg ta vann fra? bilde?

 

beklager maset, men trenger virkelig help og tenkte at dette var et passende sted;-)

Volvo 360 turbo selges. PM for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei, nå har jeg fikset oljen inn og retur. men sliter litt med vacuum slangene og hvor disse skal. såvidt jeg husker er det en slange fra gasseren kan se ut som om denne skal til innsuget iogmed at lengden stemmer med slangen og nippelen. MEN:

 

- det er en ledig nippel på aktuatoren, hvor skal denne til? (slik som bildet)

 

turbos.jpg

 

en nippel på innsugsboksen(trykkboks) hvor skal denne?

 

- så er det 2 nippler til på(ved) turboen. e

 

skal en av disse kobles til nippelen på innsugsboksen?

 

kan den andre være til turbotrykksmålker?

 

turboen er fra en 940(Garret)

 

please hjelp a folkens, kommer ikke videre uten!;-)

Volvo 360 turbo selges. PM for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår