Gå til innhold

Scorpio Cosworth?


engken

Anbefalte innlegg

Noen som har vært borti Scorpio Cosworth?

 

Er litt glad i Scorpio'n min, men kunne tenke meg en Cossie.

 

Vurdert Cosworth fra Tyskland. Bygge om en norsk Scorpio for å slippe avgiftene ved registrering.

 

Er jeg helt på bærtur, eller er dette en god ide?

Mazda 323 GTX

-

x Ford Scorpio 2.8i 4x4 Giha (SOLGT)

x Ford Scorpio 2.0 (SOLGT)

x Mazda 929 HB (SPIKER)

x Ford Sierra 2.0 (STJÅLET)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

jeg har en scorpio cosworth som er turbo konvertert med data sprut og alt. hele motor er bygd om. 8:1 i comp. liker de motorene. ganske bra. men jeg har det i en sierra da. blir kjempe bygge nå i vinter. skal få ut ca 450 hester. men det er ikke så dumt det du kan gjøre der. vil du ha en sånn motor i en sierra så kjøp en sierra 2.9 passer rett over. skru i vei . hilsen Thomas karlsen spydeberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

har en helt orginal scorpio cosworth:) og det hadde sikkert godt bra dett vært rått prosjekt ihvertfall :m'm: hvor fikk du kjøpt turbomanifold og sånnt fra bulkkarl???har nemelig littt planer om og få no mere futt i den min :rolleyes:

1993 volvo 245 (rånebrakka!)

1982 møørch s123(ein to tri) 300tdt vraka:(

1977 ford capri 2.0 S (prosjekt)

formann i bamblebøgda rasarlag! og stolt kusetjuv sånn ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Ford Scorpio 1991, 2,9 V6

 

Vurderer også å få cosworth i scorpioen min, 2,9 V6. Passer sierra v6 cosworth?

hvordan er det med motorfester osv fra original scorpio v6 til cossie v6? Er det mye ekstra arbeid, eller passer den som fot i hose?

 

Hørte at originale bremser er god opp til litt over 200hk, og at det bare trengs oljekjøler til automatkassen ved er slik ombygging...stemmer dette?

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg er også litt nyskjerrig her. Har nettopp skaffa meg en Scorpio Classic -94 modell..

 

Er jævli hypp på å sette inn en Cosworth motor i denne, men vet ikke hvilke motorer som passer/ikke passer i denne... Med nok modding får man vel det meste til å passe inn, men er ikke hypp på alt for mye modifisering.

 

Vet noen her om hvilke cossie motorer som så og si passer rett oppi scorpioen min?

 

Takker for svar :)

- X 94' Ford Scorpio havari

- X 90' Volvo 240

- 91 (92)' Volvo 240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.9 cosworth motoren er i utgangspunktet en 2.9 med Dohc topper, så motorfester og alt passer. og kun scorpio er levert med denne motoren.

 

det kan være mulig at originale scorpio 2.9 bremser er godkjent for den motoren, men det skal ikke jeg utale meg så mye om siden jeg ikke er sikker.

men oljekjøler til automat kassa tror jeg ikke du trenger.

 

både cosworth V6 og R4 skal passe nedi uten for mye modifikasjoner.

v6'ern fordi den er levert med det originalt og motorfester og det meste som trengs kan brukes fra en standard 2.9.

 

til R4 tror jeg du kan bruke motorfester og det andre fra tidligere scorpio med 2.0 ohc motor.

lå en nyere scorpio med cosworth R4 motor på finn.no en stund.

1982 Ford Capri 4.0 R6 turbo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar :)

 

men går det ann å få skaffa manuell kasse til denne motoren?.. har sjekka litt rundt, og alle cossier (scorpio) jeg finner rundt omkring har automatkasse..

 

kan den orginale fra 2,0 motoren brukes, eller passer den ikke/tåler den ikke det?

 

åssen er det med forsterkning av drivverk og sånn?

 

mvh Thomas :)

- X 94' Ford Scorpio havari

- X 90' Volvo 240

- 91 (92)' Volvo 240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

v6 og R4 har forskjellig utforming på clutch husa, så de passer ikke overens.

er mange som har bygd om til manuell på cosworth 6'ern.

siden scorpio har el. spedometer må du hente kassa fra en scorpio med v6. enten den gamle T9 kassa eller nyere MT75.

T9 tror jeg er enklere å få tak i til scorpio og er også rimligere enn MT75. må da også ha med tilhørende mellomaksel.

når det gjelder holdbarhet er det mye diskusjoner ute å går.

men alt kommer jo helt ann på hvordan bilen skal bli brukt.

T9'n får nok litt å jobbe med på bla bane kjøring, men holder i massevis til blandet kjøring. MT75 tåler litt mere igjen, men kan være kresne på olje.

og driverket ellers vil nok tåle det.

men bremser, stabstag og lign bør nok byttes skal du ha det godkjent.

1982 Ford Capri 4.0 R6 turbo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Når jeg hadde Scorpio fikk jeg vite at bremsene på en 2,9 er godkjent opp til 220 hk, så det også på div sider når jeg skulle kjøpe nye calipere. Dette er vell innenfor Cosworth grensen.... Men om du i får godkjent Cosworth motor på biltilsynet er en helt annen sak, de liker ikke de motorene der...........

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår