stepside Skrevet Juni 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2006 Hva er det for feil med katalysator på en forgassermotor? Tenkte jeg skulle få godkjent forgasser på en tidigere tbi motor (350 tbi- 90). Edelbrock forgasseeren (1400, 600ccm) er godkjent på biler fra -80 og oppover i California, altså biler med catalysator….Men jeg har lest på forumet her at dette passer ikke sammen , forgasser og katalysator…? For å hva helt æerlig tenkte jeg bruke katalysatoren som lyddemper..... nå bråker det noe jæ....lig..... :- ) Kanskje trivelig for miljøet også? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet Juni 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2006 Katalysatoren blir ikke gammel hvis du kjører med litt feil blanding,tenning osv. Dropp den. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Juni 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2006 Selvfølgelig kan du bruke catalysator selv om du bytter ut TBI'n med en forgasser, catalysator er standard på alle amerikanske personbiler fra og med 1972/73 Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juni 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2006 De tidlige katalysatorene (såkalte to veis katalysator) er ikke lengre i bruk og selges såvidt jeg vet heller ikke lengre. Mulig de tålte litt feil bensinblanding bedre enn dagens tre veis katalysatorer? På den annen side må jo f.eks amerikanere med originale forgasser- og katalysator utstyrte biler ha mulighet for å bytte komplett eksosanlegg de også? Tror ikke de bare kutter ut katalysatoren. Det er kjempestrengt på slikt der! Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-Henrik Skrevet Juni 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2006 forskjellen på 1, 2 og 3 veis katalysatorer er?? Siter Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Juni 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2006 2-veis omvandler CO og HC 3-veis omvandler i tillegg NOx Problemet er ved 3veis katalysator, som krever lambda=1 (14.7:1 luft:bensin blanding) for å klare å redusere alle tre på en gang. Jeg husker ikke lenger hvilken som er hva, men den ene gruppen krever oksygen-underskudd, "reduserende", og dermed feit blanding for å fungere - den andre trenger oksygen-overskudd, "oksyderende", mager blanding for å fungere. Med forgasser klarer du ikke å holde blandingen på 14.7:1 hele tiden, og levetiden vil bli redusert på katalysatoren, i tillegg til at katalysatoren ikke gjør jobben sin på en god måte, og er "bortkastet". Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Suzuki Ac-50 Skrevet Juni 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2006 2-veis omvandler CO og HC3-veis omvandler i tillegg NOx Problemet er ved 3veis katalysator, som krever lambda=1 (14.7:1 luft:bensin blanding) for å klare å redusere alle tre på en gang. Jeg husker ikke lenger hvilken som er hva, men den ene gruppen krever oksygen-underskudd, "reduserende", og dermed feit blanding for å fungere - den andre trenger oksygen-overskudd, "oksyderende", mager blanding for å fungere. Med forgasser klarer du ikke å holde blandingen på 14.7:1 hele tiden, og levetiden vil bli redusert på katalysatoren, i tillegg til at katalysatoren ikke gjør jobben sin på en god måte, og er "bortkastet". 14,6:hello: Siter Let´s go, Hammer down! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Juni 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2006 14,6:hello: http://en.wikipedia.org/wiki/Stoichiometric_air_ratio Prøv igjen ;) (Flisespikkeri, jeg vet - jeg beklager det) Edit - Begge har "feil" og rett, det avhenger av bensinens blanding, men felles er en lambdaverdi lik 1 :) Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juni 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2006 Dermed blir det heller "straight through"! Kanskje trafikkstasjonen tror deter en katalysator? :pimp Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Suzuki Ac-50 Skrevet Juni 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2006 http://en.wikipedia.org/wiki/Stoichiometric_air_ratio Prøv igjen ;) (Flisespikkeri, jeg vet - jeg beklager det) Edit - Begge har "feil" og rett, det avhenger av bensinens blanding, men felles er en lambdaverdi lik 1 :) jaookay:thumb Siter Let´s go, Hammer down! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.