Gå til innhold

forgasser og katalysator

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hva er det for feil med katalysator på en forgassermotor?

Tenkte jeg skulle få godkjent forgasser på en tidigere tbi motor (350 tbi- 90). Edelbrock forgasseeren (1400, 600ccm) er godkjent på biler fra -80 og oppover i California, altså biler med catalysator….Men jeg har lest på forumet her at dette passer ikke sammen , forgasser og katalysator…?

For å hva helt æerlig tenkte jeg bruke katalysatoren som lyddemper..... nå bråker det noe jæ....lig..... :- ) Kanskje trivelig for miljøet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

De tidlige katalysatorene (såkalte to veis katalysator) er ikke lengre i bruk og selges såvidt jeg vet heller ikke lengre. Mulig de tålte litt feil bensinblanding bedre enn dagens tre veis katalysatorer?

På den annen side må jo f.eks amerikanere med originale forgasser- og katalysator utstyrte biler ha mulighet for å bytte komplett eksosanlegg de også? Tror ikke de bare kutter ut katalysatoren. Det er kjempestrengt på slikt der!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-veis omvandler CO og HC

3-veis omvandler i tillegg NOx

Problemet er ved 3veis katalysator, som krever lambda=1 (14.7:1 luft:bensin blanding) for å klare å redusere alle tre på en gang. Jeg husker ikke lenger hvilken som er hva, men den ene gruppen krever oksygen-underskudd, "reduserende", og dermed feit blanding for å fungere - den andre trenger oksygen-overskudd, "oksyderende", mager blanding for å fungere. Med forgasser klarer du ikke å holde blandingen på 14.7:1 hele tiden, og levetiden vil bli redusert på katalysatoren, i tillegg til at katalysatoren ikke gjør jobben sin på en god måte, og er "bortkastet".

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-veis omvandler CO og HC

3-veis omvandler i tillegg NOx

Problemet er ved 3veis katalysator, som krever lambda=1 (14.7:1 luft:bensin blanding) for å klare å redusere alle tre på en gang. Jeg husker ikke lenger hvilken som er hva, men den ene gruppen krever oksygen-underskudd, "reduserende", og dermed feit blanding for å fungere - den andre trenger oksygen-overskudd, "oksyderende", mager blanding for å fungere. Med forgasser klarer du ikke å holde blandingen på 14.7:1 hele tiden, og levetiden vil bli redusert på katalysatoren, i tillegg til at katalysatoren ikke gjør jobben sin på en god måte, og er "bortkastet".

14,6:hello:

Let´s go, Hammer down!

Lenke til kommentar
Del på andre sider