Gjest Skrevet Juni 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2006 Hei.. Dreiv å skifta dempere idag. Tok sveisetang og klemte rundt demperen på venstre side, langpipe og momentnøkkel og dro til. Gikk så lett atte :) Men når jeg gikk på høyre side vil ikke den hælvetes mutteren løsne! Har stramma tanga mye mer enn jeg gjorde på andre sida, men fortsatt sklir det bare rundt! Noen som har en måte jeg kan gjøre dette på? Hva gjør de på volvo hvis de skal ta av en demper der? Kan jeg bruke 24mm fastnøkkel med sånn "knekk" på + en skiftenøkkel til å holde igjen med på toppen? Mvh :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo740Turbo Skrevet Juni 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2006 låsemutteren på toppen av fjørbeinet? er det ikke hakk i disse ? sett eg godt skrujern i et sånn , og slå til det løsner Siter Toyota Cressida Volvo S60 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboperformance Skrevet Juni 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2006 Luftverktøy med slagfunksjon Siter Prosjekt Fenris: 242 TIC, 300 hk, 1. premie Ål-treffet 2006: http://http://www.bilforumet.no/prosjektforum/70808-turboperformance-volvo-242-project-fenris.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Juni 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2006 som Turboperformance, pneumatisk muttertrekker er det beste. bruk 6kantet pipe! ikke 12kant! helst 6kant med "round corner" elns. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 Men man må jo holde imot! Har muttertrekker, men det hjelper jo ikke når jeg ikke holder imot! Akkurat som å holde en skrue med en mutter på, i handa, og prøve å skru at mutteren uten å holde i skruen! Det blir det ikke mye hjelp i! :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 jo.. det er det som er hele poenget. du trenger ikke noe mer mothold enn det som er i støtdemperen og treghet i stålet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo242_r Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 Hvis støtdemperen er flat på toppen kan du holde med skiftnøkkel/fastnøkkel, mens du skrur med ringnøkkel på mutteren. Muttertrekker er løsningen, ta en stor rørtang å holde på selve demperen, enten over gummien eller rett på metallet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Goop Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 funket veldi fint de gangene eg har skiftet å bare bruke muttertrekker.. Er jo bare til å kjøre på en liten stund med muttertrekkeren så kommer den til slutt.. Demperen skal jo skiftes uansett.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 Nei demperen skal ikke skiftes uansett! Den skal få leve noen mil til, tenker jeg! ;) Det som er så rart er at på venstre side så satt den MYE løsere! Volvo242_r: Hva er ringnøkkel for noe? Har ikke noe type verktøy som passer nedi det jævla hullet i skåla hvor mutter'n sitter.. Jaja.. mutertrekkeren får jobbe litt etterpå tenker jeg! ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 Nei demperen skal ikke skiftes uansett! Den skal få leve noen mil til, tenker jeg! ;) Det som er så rart er at på venstre side så satt den MYE løsere! Volvo242_r: Hva er ringnøkkel for noe? Har ikke noe type verktøy som passer nedi det jævla hullet i skåla hvor mutter'n sitter.. Jaja.. mutertrekkeren får jobbe litt etterpå tenker jeg! ;) kombinasjonsnøkkel er det de fleste kaller fastnøkkel. ringnøkkel er en fastnøkkel med ring i begge ender. du får også ringnøkler som ser mer slik ut: _/¨¨¨¨¨¨ slik at ringen rekker ned til mutteren. da kan du holde igjen toppen av demperen med en fastnøkkel, skiftenøkkel, rørleggertang osv.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 Locked: er du helt sikker på at med en fastnøkkel med knekk på, så kommer jeg til mutteren? For jeg har stått med muttertrekker og 5-56 nå, og det er helt nyttesløst! Det går trill rundt! Er ikke nubbesjanse til å få skrudd opp den mutteren! Tok sveisetang og stramma den alt jeg mulig kunne få til rundt den blankpolerte delen av demper'n som jeg ikke husker hva heter akkurat nå =P men muttertrekkeren dro fortsatt alt trill rundt. HJEEELP!!!??? jeg vil ha at den satans mutteren! =P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 Muttertrekker på toppen, og kraftig rørtang med plastkjeft på stempelet mellom fjærene. Funker alltid;) Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Goop Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 funker og sånn som locked sier, men å bruke eg skralle med fast pipe på og hull igjennom.. Eg har hvertfall en sånn i garasjen..Og har bare holdt igjen med en liten fastenøkkel... men lettest er jo som sagt å bruke muttertrekker.. Sett bilen ned på bakken med hjulene på og prøv å løsne mutteren da.. Demperen står kanskje mer fast da.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbojonas Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 heilt eninge me ss242.. eg pleie å ta ein diger rørtang å klemme over gummien for å ikke lage hakk i demperen.. har funka hver gang til nå vertfall Siter `81 Volvo 242 B230FT `88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil `81 Triumph TR7 `90 Nissan 200SX `81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Goop Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 http://www.ipdusa.com/ProductsCat.aspx?CategoryID=1416&NodeID=4503&RootID=629 Her er det du trenger :google Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg