Gå til innhold

Eksperthjelp, feil på el-speedometer

Ranger emnet

Turboperformance

Anbefalte innlegg

Etter at jeg monterte diff-brems på 242en viser speedometeret dobbel hast. mellom ca 40 og 70 km/t. Ellers viser speedometeret riktig, og før virket alt OK.

Speedometerkransen er riktig (12 tenner).

Hva kan være galt? Feil avstand mellom krans og giver (er shimset ut med medfølgende skive)??

Skadet giver etter at jeg mistet den i betonggulvet??

Tips mottas med glede, selv om jeg regner med at jeg må prøve/ feile litt. Noen som kanskje har en giver liggende og slenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg monterte diff-brems på 242en viser speedometeret dobbel hast. mellom ca 40 og 70 km/t. Ellers viser speedometeret riktig, og før virket alt OK.

Speedometerkransen er riktig (12 tenner).

Hva kan være galt? Feil avstand mellom krans og giver (er shimset ut med medfølgende skive)??

Skadet giver etter at jeg mistet den i betonggulvet??

Tips mottas med glede, selv om jeg regner med at jeg må prøve/ feile litt. Noen som kanskje har en giver liggende og slenge?

1. giveren skal ha en viss avstand (tror det e 0.6mm (mellom giver og "tann" på kransen). bruk måleblad gjennom påfyllingshullet for å shimse rett avstand)

om det ikke fungerer må du nesten prøve med ny giver, men mest sannsynlig er det 1. som er feil.

kan nok ikke i alle tilfelle bruke en standard shims, da det er forskjell på pakninger, tiltrekning osv. lokket er også formpresset så kan vere små variasjoner her også.

håper dette hjelper.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. giveren skal ha en viss avstand (tror det e 0.6mm (mellom giver og "tann" på kransen). bruk måleblad gjennom påfyllingshullet for å shimse rett avstand)

om det ikke fungerer må du nesten prøve med ny giver, men mest sannsynlig er det 1. som er feil.

kan nok ikke i alle tilfelle bruke en standard shims, da det er forskjell på pakninger, tiltrekning osv. lokket er også formpresset så kan vere små variasjoner her også.

håper dette hjelper.

Jens

Egentlig det samme resonnementet som jeg har gjort.......

Mener jeg har shimset til rett avstand, men skal dobbeltkontrollere; og det er mest nærliggende at feilen ligger der!

Men det er en fordel å la det være: 0-100 km/t går nå på 3,8 sek :naaaws

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare printe ut ei skive som går til 400 km/t da?? hehe

har jo allerede til 300 jo... haha

index.php?act=Attach&type=post&id=69251

og nei, det er ikke bare ny skive, men justert og tuna av speedometerservice

sitter riktig giver på sperreakseln tror jeg, så går nok bra.

Old volvo's never die, they only go faster..Harley davidson: American iron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jo allerede til 300 jo... haha

og nei, det er ikke bare ny skive, men justert og tuna av speedometerservice

sitter riktig giver på sperreakseln tror jeg, så går nok bra.

Hvor mye måtte du betale får det..? har tenkt på å få litt grovere speedo jeg å..! 200 holder jo ikke mål...

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider