Laka01 Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 Heisann! Alltid lurt på hva loudness egentlig gjør med lyden, er det noen som bruker det? Jeg snakker om "loudness" som i den innstillingen man har på CD-spilleren. Burde man bruke det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 Heisann! Alltid lurt på hva loudness egentlig gjør med lyden, er det noen som bruker det? Jeg snakker om "loudness" som i den innstillingen man har på CD-spilleren. Burde man bruke det? Loudness er en type fast tonekontroll som hever bass og diskant så musikk høres litt mer "imponerende" ut. Det kan være en kjekk funksjon hvis man har høyttalerene koblet til rett i spilleren og ønsker litt mer smekk i lyden. Til en litt større innstalasjon med separate forsterkere vil jeg anbefale å ha den avslått. Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trondelond Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 Loudness ble opprinnelig innført fordi det menneskelige øret ikke hører særlig godt ved ytterfrekvensene. Ved spilling på lavt volum vil disse frekvensene følgelig bli borte, eller i det minste svakere. Loudness-funksjonen hever bass og diskant, slik at man oppfatter en mer lineær frekvensgang ved lave volum. Den blir dog brukt til litt andre ting, av de som liker dunkdunk. Siter Trondelond Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T0mmen Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 Personlilg bruker jeg alltid Loudness ON, hele tiden. Føler at lyden blir mer "innestengt" om jeg kjører den på OFF! Dette er uansett hvilket oppsett jeg har brukt av bilstereo/hi-fi.. Siter Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El-LoCo Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 Purister sier NEI til loudness. Personlig mener jeg at du bare skal skru på hva nå enn funksjoner spiller og / eller forsterker har (loudness, div. dsp som rock/pop/whatnot, bass boost osv) om DU synes at dette låter best. PLeier ikke å skru på slikt selv, men ser ingen god grunn til ikke å gjøre det om du synes resultatet blir bedre og mindre kjedelig lyd. Er tross alt du som betaler for anlegget og du som skal like resultatet.. Ikke purister på et forum eller folk som setter seg inn i bilen for å høre ;). Siter -'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!] -'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!] -'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt] Spiller selges Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 Bruker den sjelden, men det kommer helt ann på hva slags cd som står i spillern.. Er det litt finere musikk som står i blir den ikke brukt.. I Alpine sine manualer står det vel forklart noe sånn som at det bare er for tung hørte...:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommeliten Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 Min erfaring er at hvis man har et vanlig orginalt anlegg kan det ofte hjelpe på med loudness (eller hva produsenter velger å kalle den) påslått. Hvis du derimot har lagt opp et ordentlig anlegg har jeg skjelden/aldri følt behov for å bruke den... Siter Skal det være, så skal det være! 2000 Audi A6 1.9 TDI 2002 Chevrolet Tahoe LT 1994 Ford Mondeo 2,0 GLX 1990 VW Passat GT STV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laka01 Skrevet Juni 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 Oki, da vet jeg det! Takk :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 Loudness kan være kjekk å bruke ved lave styrker, så du slipper å inn på innstillingene får å skru opp for å for å få det bra. Tidligere (hjemme) så fikk man fysiologisk bass og diskant heving, dvs. at den automatisk skrur opp litt gradvis ved lavt volum. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trondelond Skrevet Juni 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 Purister sier NEI til loudness. Personlig mener jeg at du bare skal skru på hva nå enn funksjoner spiller og / eller forsterker har (loudness, div. dsp som rock/pop/whatnot, bass boost osv) om DU synes at dette låter best. PLeier ikke å skru på slikt selv, men ser ingen god grunn til ikke å gjøre det om du synes resultatet blir bedre og mindre kjedelig lyd. Er tross alt du som betaler for anlegget og du som skal like resultatet.. Ikke purister på et forum eller folk som setter seg inn i bilen for å høre ;). Enig her - låter det bra, så er det bra. Mye det samme med musikk, uten at man skal gå inn på teknikaliteter. I bilen har jeg ingen problemer med å bruke EQ friskt - en bilkupe er et sørgelig akustisk kapittel. Hjemme har man derimot litt større kontroll, og jeg har ikke engang tonekontroller på forsterkeren hjemme. Electrocompaniet/Doxa/Sony/Dali funker finfint sammen, og å tukle med EQ på denslags blir bare feil. Det som er skummelt med loudness er for de som kjører med den på uansett, siden den hver bassområdet ikke ubetydelig, noe som øker faren for at noe skal gå galt med komponentene øker. Men det er jo vanskelig å unngå fristelsen når man hører på musikk som hovedsakelig har informasjonen i bass/diskant-området, forskjellig elektronika og denslags. Siter Trondelond Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg