Gå til innhold

Riktig type bremsevæske?

Ranger emnet


bopedal

Anbefalte innlegg

Hei! Har kjøpt bremsevæske til min a6 2,5tdis 96mod på biltema, men så ble jeg litt usikker på om det er riktig type for bilen min. Man får jo forskjellig svar avhengig om hvor man spør...

 

Noen her som vet om bremsevæsken kan brukes? Den er biltema art.nr. 36-1751 og oppfyller dot4 sae j 1703-kravene, hva nå det måtte innebære...

 

Jeg har en litersflaske pluss en som jeg åpnet i vinter som er nesten full. Det burde være nok?

 

Takknemlig for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raske svar!! Imponerende! Instruksjonsboka sier dot4, så da er det vel bare å gi gass... Skal tømme hele systemet og fylle ny væske ja. Jeg leser at man bare skal bruke ny væske, men den ene litersflasken som jeg åpnet i vinter og brukte en liten skvett av har siden vært i lukket tilstand, så det skulle vel ikke være noe problem å bruke den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvom 2 liter sikkert er NOK til hele systemet. så må man regne med en god del svinn pga luft bobler o.l :) de kommer man ikke unna

 

 

brukte selv 2 liter til fremre bremsekrets pluss 2 liter til bakre

 

 

dette for å få ut ALLE bobler og gammel væske!..

 

bruker dot 4.. kosta ikke mange kronene for væska

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER riktig at en kun skal bruke NY bremsevæske ja, så den som du åpna i vinter kan du bare kaste, da denne er sikkert litt utvannet innen nå.

 

selvom 2 liter sikkert er NOK til hele systemet. så må man regne med en god del svinn pga luft bobler o.l :) de kommer man ikke unna

 

 

brukte selv 2 liter til fremre bremsekrets pluss 2 liter til bakre

 

 

dette for å få ut ALLE bobler og gammel væske!..

 

bruker dot 4.. kosta ikke mange kronene for væska

 

 

Hvordan får du til å bruke 4(!) liter med bremsevæske når du bytter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener DOT 5 klarer høyere krav til "Ny" og "vått" kokepunkt enn DOT 4, og ettersom den er silikonbasert tar den ikke til seg fuktighet.

 

DOT 4+ eller 4.1 klarer DOT 5 kravene, men er vanlig etyl/glykol basert.

 

Takker for svar :) Lærer noe nytt hver dag.

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER riktig at en kun skal bruke NY bremsevæske ja, så den som du åpna i vinter kan du bare kaste, da denne er sikkert litt utvannet innen nå.

 

 

 

 

Hvordan får du til å bruke 4(!) liter med bremsevæske når du bytter?

 

 

mye luft i systemet som ikke ville ut.. ergo jeg måtte bruke 4 liter :)

 

 

better to be safe then sorry

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk sier en ikke skal bruke "gammel" bremsevæske, så lenge korken har vært på har jeg aldri brydd meg med det.

 

Det som skjer når du åpner korken er at flasken ikke er lufttett lengre. Det er muligens også en "konserverende" gass i flasken, som skal fortrenge luft.Ulempen med bremsevæske (DOT3/4) er at den er hygroskopisk, dvs den trekker til seg fuktighet fra luften, sånn at væske som har vært i kontakt med luft har forringede egenskaper kontra helt "ny". Selvfølgelig skjer dette hele tiden med bremsevæsken i bilen, så etter en viss tid er det mye vann som har blitt bundet opp i denne.

Det viktigste på bilen er nettopp bremsene, så hvorfor ta sjanser på bremsevæsken. Det koster ikke så altfor mye :)

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å handle en bremselufter som man skrur på ekspansjonstanken og setter trykk på. Da kan man åpne alle niplene og tømme systemet helt før man heller på ny veske og lufter denne. På min s2 her om dgane gikk det vel i underkant av 1 liter. Da var det helt tomt

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer når du åpner korken er at flasken ikke er lufttett lengre. Det er muligens også en "konserverende" gass i flasken, som skal fortrenge luft.Ulempen med bremsevæske (DOT3/4) er at den er hygroskopisk, dvs den trekker til seg fuktighet fra luften, sånn at væske som har vært i kontakt med luft har forringede egenskaper kontra helt "ny". Selvfølgelig skjer dette hele tiden med bremsevæsken i bilen, så etter en viss tid er det mye vann som har blitt bundet opp i denne.

Det viktigste på bilen er nettopp bremsene, så hvorfor ta sjanser på bremsevæsken. Det koster ikke så altfor mye :)

 

Joda, vet det der men har rett og slett ikke brydd meg om det og kommer vel neppe til å bry meg med det så lenge korken har vært på flaska det meste av tiden, det veldig begrenset hvor mye fukt det luftvolumet i flaska kan inneholde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår