Gå til innhold

Nedklassing av Ford Lightning?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei er det noen her som er dreven på dette ? Det jeg lurer på er hvordan jeg kan få klasset ned en lightning så den kan kjøres med klasse b sertifikat. Har hørt at det bare er og få en vektgarranti på bilen og vise den til biltilsynet, Ettersom bilen veier bare 2,2tonn så er dset ikke mye annet man trenger og gjøre..

Men hvor får man gjort en slik vekt garranti? Og hva koster det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

US-Ford på østlandet en vei kan sikkert hjelpe deg med det. Hvilken årsmodell er det? Hvis den er nyere enn 10 år vil du få masse vekt, volum og hk avgift. Hvis det er tilfelle så blir det mye billigere å ta lappen på lett lastebil :)

Klassa ned min van for halvanna år siden og det kosta meg et papir fra US Ford til 1000 + mva. Det sa at jeg måtte bytte til fjører bak med et spes delenr. Når det var bytta bestillte jeg time hos BT og fikk det godkjent og fikk nytt vognkort.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe telefonnummer til US ford?

Hvordan er det forresten og bli stoppet av politiet med en c1 regget bil men man har bare klasse b førerkort? Regner med en liten bot og litt tillsnakk?

Og hvordan gjelder forsikringen hvis noe skulle skje og man har bare klasse b sertifikat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe telefonnummer til US ford?

Hvordan er det forresten og bli stoppet av politiet med en c1 regget bil men man har bare klasse b førerkort? Regner med en liten bot og litt tillsnakk?

Og hvordan gjelder forsikringen hvis noe skulle skje og man har bare klasse b sertifikat?

US Ford heter egentlig Automotive Services og holder til på Bekkelagskaia. Står i katalogen.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjøreskolelærer sa at en ikke kom til å miste lappen ved å kjøre lastebil på C1, men det sier seg selv at forsikringen ikke vil dekke noe hvis du krasjer...

og selvfølgelig blir det bot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kjøre med gjenglemt førerkort er en ting, det koster vistnok 800,- dvs mangel på dokumentasjon.

Det å ha ugyldig dokumentasjon som B-lapp i en C1-C,D, eller et annet stort kjøretøy koster nok mye mer ja..

Min mening er at kjøreskolene og Vegvesenet burde delt opp opplæringen slik at man kan ta C1 for stor personbil (Ford F-serie, Suburban, Tahoe, Van, Dodge Ram SRT 10 Lightening osv osv) som et eget sertifikat, skal du derimot kjøre C1 i varetransport. Så må man jo ha full opplæring på det feltet.

Opplæringen på stor personbil (C1) trenger jo ikke inneholde annet enn kjøretrening -by, motorvei, galttkjøring .. Det er jo de eneste tingene som er forskjellig fra en personbil.

"En smule" OT -sorry..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom inn noen lightninger som varebil klasse 2 med grønne skilter.Men varebilreglene er blitt innskjerpet og det er vel et krav at vare rommet skal være minst 50% av bilens lengde.Nytter neppe å klasse LIghtning om til det.Og skal du klasse den til personbil koster det jo blod...

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider