Gå til innhold

Hvordan finne jordingsfeil ?

Ranger emnet


Incognito

Anbefalte innlegg

da må man måle krypstrøm. ta av batteri polskoen. mål mellom den og batteri ploen. tenninga må være av såklart.

 

hvis du måler noe da så må du ta ut en og en sikring til du finner kretsen som tapper batteriet for strøm.

 

og så må du søke etter kilden i den kretsen.

 

good luck

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av tenningen.

Koble et ampermeter (mulitmeter) mellom minuspolen og minusledningen på batteriet, se hvor mye amper som går der. Det burde ikke være mye mer enn 0,1 - 0,2

 

Går det mer så har du en feil. Da kan du begynne å ta ut en og en sikring helt til du ser at strømmen som går dropper (ampermeteret viser en mindre verdi)

 

Da veit du i hvilken kurs feilen ligger i.

 

(i stedet for apmermeter kan du bruke en prøvelampe) Se da etter om det lyser eller ikke.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da må man måle krypstrøm. ta av batteri polskoen. mål mellom den og batteri ploen. tenninga må være av såklart.

 

hvis du måler noe da så må du ta ut en og en sikring til du finner kretsen som tapper batteriet for strøm.

 

og så må du søke etter kilden i den kretsen.

 

good luck

 

du var raskere enn meg ja.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verksted kan fort "melke" deg for mye penger når det gjelder el-feil.

 

Med ei prøvelampe / amperemeter er det gjort på 15 min og finne ut hvilken krets feilen ligger i.

 

Etter at du har funnet ut det må du gå over alle kontakter og komponenter i den kretsen, sjekke etter brudd i ledninger og evt steder der isolasjonen er slitt bort og at ledningen har kontakt med jord.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er noe man klarer selv. når man finner kretsen som drar "suppa" så er det bare å sjekke hva den sikringen er til. noe sier meg det enten er radioen, interiør lys, eller klokke.

 

hvis du skal ta det på verksted så må du regne med ca 500-1000kr timen for det.

 

Breisladdern

 

du var raskere enn meg ja.

 

er ikke akkurat første gangen i dag heller!:D

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår