aremme Skrevet Juni 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 Du må bruke tenningspistol eller hva det kalles.. Tenninga på denne skal vel være 10 +- om jeg ikke tar feil ? ok da så, får ta meg en tur på et verksted å få stilt da, ka som skjer om en tar av slangen til turboen da? ja staget er så kort en får det, men får ikkje noe meir en 0,5 i ladetrykk, synst det er veldig rart egentlig, men kan no vell vere at den ventilen eller ka den no heiter er gåen? er det ikkje 12 grader for tenning på turbo da? synst eg har hørt det før, trur det er det den er stilt på nå. Siter 1981 240TIC Prosjekt 1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BUS_164 Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 vilken fordeler har du?? har du rett sentrifugalvekter+fjærer i fordeleren..?og rett vakum klokke på fordeleren?? stift tenning eller magnet tenning? hadde samme problemet på min B21AT..der var stift tenning, bytta om til B230A tenninga(magnet tenning) sette over vektene + vakum klokka for rett tenningskurve,,etter mykje fram og til bake med tennings innstilling, kom eg fram til en metode som funket grett for meg: eg ville ha 27-28grades fortenning på 4000rpm(for å verre sikker at all slark er vekke og vektene er max ute) og 0,5bars laddetrykk, dette simulerte eg på fordeleren, med et bildekk som eg hadde tatt vekk ventilen, fylt 0,5bars trykk og sett på en tynn slange og hinn enden på vakum klokka.(for å sleppe å kjøre opp lade trukket under innstilling.meir stress.) eg vart kvitt probleme på min med denne metoden...andre ting som kan fororsake tenningsbank(ukontrolert forbrenning) er feil komp. forhold..mager-blanding...vist veivhus ventlasjonen går inn på innsuget(bruka å være orginalt) og der kommer mykje olje damp vil dette være med på å senke oktantalet og lettare forosake sjølvtenning.. ps. kor det går med prosjekt bilen din..hekje sett den på ei stund.. Siter "man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi- Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aremme Skrevet Juni 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 vilken fordeler har du?? har du rett sentrifugalvekter+fjærer i fordeleren..?og rett vakum klokke på fordeleren?? stift tenning eller magnet tenning? hadde samme problemet på min B21AT..der var stift tenning, bytta om til B230A tenninga(magnet tenning) sette over vektene + vakum klokka for rett tenningskurve,,etter mykje fram og til bake med tennings innstilling, kom eg fram til en metode som funket grett for meg: eg ville ha 27-28grades fortenning på 4000rpm(for å verre sikker at all slark er vekke og vektene er max ute) og 0,5bars laddetrykk, dette simulerte eg på fordeleren, med et bildekk som eg hadde tatt vekk ventilen, fylt 0,5bars trykk og sett på en tynn slange og hinn enden på vakum klokka.(for å sleppe å kjøre opp lade trukket under innstilling.meir stress.) eg vart kvitt probleme på min med denne metoden...andre ting som kan fororsake tenningsbank(ukontrolert forbrenning) er feil komp. forhold..mager-blanding...vist veivhus ventlasjonen går inn på innsuget(bruka å være orginalt) og der kommer mykje olje damp vil dette være med på å senke oktantalet og lettare forosake sjølvtenning.. ps. kor det går med prosjekt bilen din..hekje sett den på ei stund.. joda går no den har vore en del vekk no....i fobindelse med jobb så har ikkje gjort så mye meir, har ikkje så mye tid nå i vekene blir vell gjort mest i helgene med bilen, om veret tillater det da, hehe fær no og rese med mercedes bussen (kaller den det siden det er bussdør på den) bestilte meg ny fordeler fra bcb i fjord sommer da den som var der gjekk til pokkers hadde den med magnet, men er ikkje magnet der no, er vell bare å løyse litt på skruen som hplder fordelaren på plass,og prøve seg fram? Den ventilasjons greia til oljedamp er ikkje kobla til nei Siter 1981 240TIC Prosjekt 1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 Er ikke sjansen for tenningsbank større ved 95 enn 98 da? Det står jo at han har kjørt 95 i det siste. Strengt talt så skal vel ikke B230a-serien ha 95, kommer litt an på nålen i gasseren, men jeg føler for at min skal få 98. Tror den liker det best gitt! :) Ellers, så ser jeg det er mye gode tips her. Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BUS_164 Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 har du stift tenning nå da?nja..går no "prøv å feil metoden"..men det greidast er å stille den inn sjikkelig å bli ferdig me det..hehe Siter "man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi- Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BUS_164 Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 Er ikke sjansen for tenningsbank større ved 95 enn 98 da? Det står jo at han har kjørt 95 i det siste. Strengt talt så skal vel ikke B230a-serien ha 95, kommer litt an på nålen i gasseren, men jeg føler for at min skal få 98. Tror den liker det best gitt! :) Ellers, så ser jeg det er mye gode tips her. jo det er lettere for tenningsbank med 95oktan eller 98oktan Siter "man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi- Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BUS_164 Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 er og mange som bygger "lavbusjets-turbo motor", som bruker en vanlig fordeler, sveiser fast vektene og fjærner vakum klokka og sveiser fast tenplata som blir justert av vakumklokka..slik at tenninga er fast.. og stiller tenniga en plass mellom 25-30grader fast. då går den kankje litt ruskete før laddetrykket kommer men går grett etter der..funker det og:) Siter "man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi- Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aremme Skrevet Juni 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 hehe jaja skal no sjekke det styre skal nok få det til ja, Siter 1981 240TIC Prosjekt 1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-Racer Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 jeg ville fyllt 98, å om det ikke gav seg da. Så ville jeg sjekka tenningen osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbojonas Skrevet Juni 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 tviler på att det har noe med bensinen å gjøre, jeg har selv b23at, og på 1.4 bar har jeg ikke tenningsbank på 98 oktan, og så vidt med 95. kommer ikke tenningsbank (hørbar sådan..) før rundt ett bar på min. kjører 5 grader fortenning på 900 rpm Siter `81 Volvo 242 B230FT `88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil `81 Triumph TR7 `90 Nissan 200SX `81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aremme Skrevet Juni 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 hmmm.jaja får ta meg en overhaling på motoren da når pengane strekker til, Siter 1981 240TIC Prosjekt 1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Juni 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2006 Tenningsbank varierer også litt(mye) på kompresjonsforholdet.... Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.