Gå til innhold

FET Ground Zero basser

Ranger emnet

Opeth

Anbefalte innlegg

I den andre testen anbefaler de 4000 til 8000W ! Da er nok denne i "største" laget for meg. Fikk litt mer tro på en GZNW 12 som også er i referenz klassen. Litt billigere og. Interessant med sånne testoversikter!

Er det noen som skjønner hva Dag Johansen mener med de wattene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Dag sier betyr simpelthen at følsomheten på elementet er griselav, og at du "kaster bort" 9900 forsterkerwatt på å produsere varme istedetfor lyd... Nå pumper du aldri 10.000 watt inn i elementet uansett, men 1% av effekten som mates inn i elementet kommer ut igjen som lyd. Resten blir avsatt som varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som skjønner hva Dag Johansen mener med de wattene sine?

OK, here goes:

En høyttaler, slik vi kjenner den, er en uhyre inneffektiv elektromagnetisk energi-omformer.

Den omsetter elektriske signaler om til akustiske lydbølger.

I denne prosessen blir 99% av signalet gjort om til varme i svingspolen og 1% blir til lyd. (som igjen blir til varme når den "dør ut")

1% effektivitet svarer til 92,2 db 1W/1m.

Her er en link til en "effektivitetskalkulator": http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=16

Hvis man har en stabil forsterker som er kapabel til å levere 10kilowatt inn i det basselementet skal jeg garantere deg at det ikke holder særlig lenge.

Det hjelper nada at den har 25 kilo magnet og store kjøleåpninger, 9900watt med varme greier den ikke over tid.

Må igjen få understreke at dette ikke er noe Ground Zero fenomen, det er mange fabrikanter som hiver seg på den bølgen.

Det er som med alt annet innen lyd og hifi, måleresultatene er null verdt så lenge man ikke får vite teststandaren.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet ut 1,1% effektivitet på min VGW 10. Så med andre ord bruker jeg 6W til musikk og har en god varmeovn :D

Men viss man mater GZ subben med 10kW og den ikke tåler det bør man jo få igjen på garanti siden de oppgir at den skal tåle det da. Men det får man sikkert ikke uansett.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider