Gå til innhold

Olje i eksosen min .............

Ranger emnet

lars-frr

Anbefalte innlegg

Det har i den senere tiden kommet olje i eksosen min , dette er ganske irriterende når man kjører i rushen i byen og bilene bak bare legger seg 50 meter bak deg for å unngå eksosen..

Jeg har hørt det kan være mye jobb å fikse dette , men det kan vel ikke bare være bagatell ????

Er det noen som kan hjelpe meg med dette ...

89 Golf 2 - lowrider Solgt

86 Golf 2 - Daily winter driver Tha Shitbox RIP

86 Golf 2 - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er overhodet ikke en bagatel..... Olje i eksosen skyldes en sprekk eller et høl i oljekammeret som fører til en væskulær lekkasje..Olje fra motoren går ned i bilens sylindre og videre herfra til mitrokabelene ved potta (ville sjekka om dissa kabla har røket)

Med olje i eksosen blir den kontinentale blandingen av olje og bensin feilbalansert og mye røk kommer ut av potta.. Røk av potta kan også skyldes tette dysekammere, men da hadde røyken vært tett og blåaktig.. Hadde akkuratt det samme problemet i høst, kjipern!!!

Ville prøvd GH76/01 olje først, funker ikke det er det sikkert klemmerne som må byttes... koster ikke så mye, tipper rundt 2500 (kommer an på hvor mange klemmere som må byttes)

Lykke til!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, de kan også være årsaken....må muligens stramme de litt, er ikke noe stress egentlig, men et verksted må gjøre det...hvis ikke du tar sjansen på å gjøre det selv ( lett at fengventilenen kan ryke, hvis det ikke gjøres riktig!!!!!!!! jeg gjorde den feilen, kosta meg 6000!!!! ble ikke mye penger til styling på noen måneder da, nei.......... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehhh dellern hva er det du prater om ..... Mitrokablene,,, ikke noe som heter det vettø ...

Ikke gidd å kødddd i forumet plz ... .

Men er det pezz å bytte ventiltettningene helios ......??

86 Golf 2 - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Deller'n

jepp, de kan også være årsaken....må muligens stramme de litt, er ikke noe stress egentlig, men et verksted må gjøre det...hvis ikke du tar sjansen på å gjøre det selv ( lett at fengventilenen kan ryke, hvis det ikke gjøres riktig!!!!!!!! jeg gjorde den feilen, kosta meg 6000!!!! ble ikke mye penger til styling på noen måneder da, nei.......... :-(

kan du vise meg på motoren din hvor fengventilen din er lokalisert?? og siden når blir bensinen blandet på et "kontinentalt" nivå med oljen?

og gh76/01 olje.. er det en olje med viskositet 76w1 ? hjemmeproduksjon det da?

og sist men ikke minst.. hvor er "mitrokablene" dine lokalisert?

jeg vil tippe sånn ca ved siden av de 3-4 hjernecellene dine..

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by lars-frr

hehe bra svar prosjekt rust :)

Du har ikke peil på olje i eksosen du da ??

tja, ikke mer enn heliumgti har sagt.. ventiltetninger

for eksempel når du slepper gassen, da blir det vakuum på eksossiden av motoren og med slitte tetninger så trekker den olje ned i forbrenningskammerene. blå røyk..

det funker også andre veien, når du gæser på, om stempelringene er gåene.. så kan den suge olje andre veien..

mye rart som kan forårsake blårauken!

kan jo være litt makk å finne årsaken om det ikke er ventiltetningene som er synderene.

du kan også ta ut tennpluggene dine og se hvordan de har det..

haynes har en fin oversikt over hvordan de ser ut ved visse forhold inni motoren din.

i tillegg kan du prøve på en kompresjonstest på motoren, da finner du ut om det er lekk noen plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for et bra svar , men hvis det er ventiltettningene er dette da dyrt å fikse på snap e.l

Punga nettopp ut 6000 for å fikse forstillinga på bilen min ,,, har lite med spenn , men det er så satans irriterende å kjøre med denne eksosrypa :) Må neste bare fikse det samma hva , kommer vel ikke på mer en 3000 + - ..

86 Golf 2 - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by lars-frr

Takker for et bra svar , men hvis det er ventiltettningene er dette da dyrt å fikse på snap e.l

Punga nettopp ut 6000 for å fikse forstillinga på bilen min ,,, har lite med spenn , men det er så satans irriterende å kjøre med denne eksosrypa :) Må neste bare fikse det samma hva , kommer vel ikke på mer en 3000 + - ..

er vanskelig å si hva det kan ende på.. det er sånn man ikke alltid vet hvordan ting står til før man åpner opp og ser nedi motoren..

for 3000 får du vel deg en "ny" motor.. hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heliumgti? hehe.. jaja rust ;P takker ;P.. foresten fint at du komenterte idiotien i posten.. var en grunn til at jeg bare skrev ventiltettninger og intet mer.. orka ikke en "debatt" hehe.

SToooor kos fraa helium ;P

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider