Gå til innhold

2x 1000.1 eller 1x 1000.2

Ranger emnet

Fab

Anbefalte innlegg

Hva er dette med at forsterkeren "ser 1 ohm" av 2 ohm da? Ville ikke da 1000.1 yte 1000WRMS hvis den "ser" 1 ohm?

For, da kan jeg koble begge basserene til 2 ohm, og en på hver sin forst.

2 Ohm på en monoblokk ER 2 Ohm, men 1000.2 er en 2-kanals subforsterker...

Dersom du kobler subbene i 4 Ohm brokoblet på 1000.2, vil den bli belastet med 2 Ohm pr. kanal.

Kan ikke fatte at dette skulle gjelde 1000.1.

Sjekk edit av forrige post :)

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette notisen som Ice audio har lagt ved gir ingen mening egentlig.

En subwoofer som er 2 ohm skal kunne kjøres på en forsterker som tåler 2 ohms last.

En subwoofer som er 1 ohm skal kunne kjøres på en forsterker som tåler 1 ohms last.

Ellers er det riktig det de skriver om at forsterkeren bare ser halve lasten, dvs 2 ohm ved 4 ohms last og 1 ohm ved 2 ohms last osv.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette notisen som Ice audio har lagt ved gir ingen mening egentlig.

En subwoofer som er 2 ohm skal kunne kjøres på en forsterker som tåler 2 ohms last.

En subwoofer som er 1 ohm skal kunne kjøres på en forsterker som tåler 1 ohms last.

Ellers er det riktig det de skriver om at forsterkeren bare ser halve lasten, dvs 2 ohm ved 4 ohms last og 1 ohm ved 2 ohms last osv.

Så hvis jeg bruker mine Alpine R 4+4 ohm koblet til 2 ohm, så ser 1000.1 1 ohm og leverer 1000W ? Eller blir det bare 800?

- Nissan 200sx s13 92mod, sort

- Toyota Celica 88mod GT - SOLGT

- Golf III 95 mod. på 18" - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 1000.2 får jeg RMS Effekt @13,8V 2Ohm mono: 1950W

Kan jeg ikke da koble basserene mine sammen til 2ohm og får ca. 1000W pr. element?

Evt. noen som vet om andre forsterkere som passer basserene mine? Alpine Type R - Ny type 12" ! 4+4 ohm spoler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 1000.2 får jeg RMS Effekt @13,8V 2Ohm mono: 1950W

Kan jeg ikke da koble basserene mine sammen til 2ohm og får ca. 1000W pr. element?

Evt. noen som vet om andre forsterkere som passer basserene mine? Alpine Type R - Ny type 12" ! 4+4 ohm spoler

4x4 Ohm spoler kan ikke bli 2 Ohm!

Enten 1 Ohm, 4 Ohm eller 16 Ohm.

Jeg ville ha valgt enten en 1 Ohm stabil forsterker, eller en som leverer bra med effekt i 4 Ohm.

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke for alt i verden forstå hva for noe smøreri Ice Audio har lagt ved der.

Sorry, men som andre har skrevet er 2 ohm 2ohm uansett om du har bridget eller ei.

Hvorvidt forsterkeren er stabil i 2ohm i _bridge mode_ er noe helt annet og det skal denne være så vidt jeg har forstått.

Forsterkeren "ser" ikke elementet som 1 ohm. Det er tragisk at forhandlere skriver sånt slik at folk misforstår hvordan dette faktisk fungerer.

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 1000.1 om du er på budsjett-jakt. Den gir det det du trenger.

Du har 4x4ohms spoler, som blir 1 ohm. Forsterkeren yter maks i en ohm, og med 1000watt har du "nok" til begge. De er på 500w rms, ikke sant?

"Watt" er uansett ikke så kritisk for å spille høyt med god kontroll - som noen påpeker her, ville jeg heller gått for 1000.2 med spolene i serie, deretter sub'ene i parallell. Da får du 4 ohm, og generelt et løft i lydkvaliteten sammenliknet med 1 ohm.

Altså - budsjett = 1000.1 i 1 ohm, høyest mulig kvalitet: 1000.2 i 4 ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke for alt i verden forstå hva for noe smøreri Ice Audio har lagt ved der.

Sorry, men som andre har skrevet er 2 ohm 2ohm uansett om du har bridget eller ei.

Hvorvidt forsterkeren er stabil i 2ohm i _bridge mode_ er noe helt annet og det skal denne være så vidt jeg har forstått.

Forsterkeren "ser" ikke elementet som 1 ohm. Det er tragisk at forhandlere skriver sånt slik at folk misforstår hvordan dette faktisk fungerer.

Da har du et problem! Det du sikkert ikke har fått med deg her er at 1000.2 er en 2 kanaler? Og ved brokobling blir lasten halvert. De "andre" tar feil dersom de mener noe annet. ICE Audio har rett i det de skriver men de har tydeligvis lagt den inn feil under monoblokker...

En tokanaler som yter 2x100w i 4 ohm og 2x150w i 2 ohm gir 1x300w i 4 ohm mono. Altså effekten i 2 ohm 150w + 150w. Loco?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Forsterkeren kan være bygget for å tåle en viss last, men 2ohm er og blir 2ohm.

Det er begreps"misbruket" jeg reagerer på. Forsterkeren ser det ikke som noe mer eller mindre enn 2ohm, lasten er statisk (i denne samenheng anyway).

Hvorvidt forsterkeren, i bridge mode, kan takle en gitt impedans har ingenting å gjøre med hva forsterkeren "ser".

Om man ikke skjønner hvoradn det henger sammen kan du ende opp med å koble opp forsterkeren mot en impedans den ikke tåler og det skjønner jo alle at blir feil.

Men som sagt.. begrepet er hva jeg reagerer på her. Skriv heller at du ikke kan koble på en last i X ohm i bridge. Ikke at forsterkeren "ser" elementet som noe annet for det gjør den ikke. Den er bare ikke laget for å takle X ohm i bridge mode.

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 1000.1 om du er på budsjett-jakt. Den gir det det du trenger.

Du har 4x4ohms spoler, som blir 1 ohm. Forsterkeren yter maks i en ohm, og med 1000watt har du "nok" til begge. De er på 500w rms, ikke sant?

"Watt" er uansett ikke så kritisk for å spille høyt med god kontroll - som noen påpeker her, ville jeg heller gått for 1000.2 med spolene i serie, deretter sub'ene i parallell. Da får du 4 ohm, og generelt et løft i lydkvaliteten sammenliknet med 1 ohm.

Altså - budsjett = 1000.1 i 1 ohm, høyest mulig kvalitet: 1000.2 i 4 ohm.

Høres ikke dumt ut dette nei. Jeg har fått knalltilbud på 2stk 1000.1 så derfor jeg presser så på 2stk.

Etter det jeg har fått ut av dette, er det en utrolig dum kombinasjon av spolene på elementene mine.

Hvordan blir det hvis jeg kjøper 2 stk. 1000.1 og kobler basserene i 2 ohm? Så det blir 1 helix pr element. Da får de 800WRMS pr. stk. og litt headroom å kose seg på. Meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider