Gå til innhold

Basskasse i 940

Ranger emnet


yoyofish

Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg vil ha et rør der er at da kan man kanskje få det enda tettere! ;)

 

Men det er vel ikke noe poeng kanskje. Spesiell kassekonstruksjon det der, men er vel mulig at det funker.

 

Ser forøvrig ut som at du har en stilig stereoinnstalering! ;)

 

Hvordan ble bassen med den kassa du har bygget? Ble den mest dyp eller ble den tight og kontant også, med skikkelig punch?

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rør er helt unødvendi...

 

D som blir gjort er at du får kassa heelt fram i seteryggen å skrur den fast fra seteryggen inni kassa..sitter dønn fast... så putta jeg noen porolon biter akorat i overgangen i hullet der.... slik d også blir tett... så blir d en tynn mdf plate fremom der ijen med noen tynne lister innover i kassa.. så bare trekker jeg over d med filt å bretter d innom i kassa.. får du en perfekt overgang viss du skjønner... litt invikla forklart men... hehe..

 

Er igrunn en fin allround kasse for å si d sånn... spiller d meste... å spiller bra... er fin på dypbass å er kjapp.. men også alt etter elementene å efekt du operer med... men jeg vet ikke helt ennå hvordan min spiller... trenger en del mer strøm.. å litt justering... men fornøyd er jeg.. :P

 

Tror ikke d er så mange som har prøvd dette i 940.

Men når du først er i gang med en såpass omfattende kasse så hadde jeg ville gått for noen skikklie subber da...

 

Kammeret fremom subbene trenger ikke vere større enn at subbene går klar å ikke slår inni frontplata... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det blir jo som en bandpass kasse med porter i begge kammerne, men samtidig som en litt spesiell bassreflex kasse. Spesielt, men virker logisk at det funker bra! :)

 

Basserne mine er gode for skikkelig trøkk, men forsterkern er altfor pinglete. Skal investere i en kraftigere en etterhvert når penga strekker til.

 

Men da blir det bygging av ny kasse i sommer hvertfall! ;)

Gleder meg! :)

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i kontakt med BRL i Sverige hvor jeg kjøpte basserne og fått tegninger og forslag til diverse forskjellige kasser.

 

De mener at en kasse som den oddee nevner over her som regel er en dårlig løsning. De sier at två kammers båndpasskasse med bassrør i begge kammerne som regel funker dårlig med mindre rørene er hinsides lange.

Nå vet ikke jeg om denne kassa i det hele tatt vil fungere som en båndpass kasse i det hele tatt når det ene "bassrøret" er like stort som skiluka...?

 

Funderingen min, er da å lage en annen variant.

Og det er å bygge en bassreflex kasse, forlenge sideveggene, topp-plata, og bunnplata som nevnt over, men å droppe plata som skal være foran her igjen (med hull til skiluka).

Det jeg tenker på isteden, er å legge en kraftig list rundt hele den åpningen som blir, for å så skru den fast til seteryggen (fra kupeen og inn i kassa).

 

Da skulle man vel få en enda større flata å spille inn i kupeen på?

Samtidig som man prøver å isolere trykket inn mot kupeen så godt som man kan, i tillegg til at endel av trykket går opp gjennom bassrørene i hattehylla!?

 

Her er et bilde for å illustere:

basskasse2.gif

 

Takker for alle svar! :)

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en mistanke om at kassa jeg har i 940en ikke er helt optimal.

 

Kasse er lukket, og på ca. 55l hvis jeg ikke husker helt feil. 2 stk 12".

 

Greia er at når jeg åpner bagasjeluka, så spiller subbene utrolig mye bedre. Ikke bare høyere, men kjappere, med mer punch, dypere, bassen blir rett og slett utrolig mye mer vellydende.

Når luka er lukket høres det ut som at den spiller mot en "motstand". Du nærmest hører at basserne sliter med å presse luft.

 

Noen fler som har dette problemer i 940/740en sin? Er da sedan det er snakk om.

 

Evnt. noen som IKKE har dette problemet? Hva slags kasse og sub har dere?

 

Tenker på å bygge en ny kasse, bassreflex med en bassport inn i kupeen. Kan dette fungere bedre?

 

Takker for alle svar! Utrolig irriterende dette her! :hvaskjera

 

Plagdes litt med kjip bass i min bil. Romsterte litt rundt og fant ut at med mitt system, JBL PX-600.2 + Cadence Beast 12.4 ble det best når jeg plasserte kassa, som er en lukket kasse på rundt 35-40L om jeg ikke bommer helt, med elementet mot front og kassa trukket helt bak mot hekken. Åpna skiluka og gjorde av med plasten som hang og slang. Ble utrolig mye bedre enn da jeg hadde kassa inn mot seteryggen med elementet vendt bak i bagasjen.

 

Skrudde også av Loud funskjonen på spillern, da jeg mener den er roten til alt vondt som har med musikk å gjøre, ga en bedre bassfølelse for mine ører.

 

Cheers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si at jeg har meget od basslyd i bilen, hvis dere ser på bildene av den så ser dere at den er vendt bakover, kassa er 90 liter. må stille inn litt for å få det bra, men det tar bare ca 5 min. låsen på kofferten skrangler litt når man står utenfor bilen, men inni er det bare meget god lyd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår