Gå til innhold

rense motor innvendig med VANN?!?

Ranger emnet


Oshim

Anbefalte innlegg

Har hørt av eldre gubbs att dem blåste ren motoren innvendig med vann i gamle dager ...f,eks ved å kjøre vann fra spyletanken rett i gassern ved effektivt turtall så ikke motorn slukner.

er dette noe som kunne vært med på mythbusters? ..og hva kan evnt. si takk for seg ved en sånn prosess?

Rust er passe dust. lzm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt flere som har gjort dette. Mener det er snakk om å koble innsugningsvakuumet til ei halvlitersflaske med vann via en slange, slik at vannet gradvis suges inn i forbrenningsrommene og rengjør disse. Flaska oppbevares i kupeen slik at man har kontroll med vannmengden. Mener også å huske noe om oppoverbakker og belastning på motoren (selv om akkurat den kombinasjonen ikke høres ut som ideelle forhold for innsugningsvakuumet...).

 

Hadde vært artig å prøve.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort dette selv, skal ikke ta før gasseren, vann igjennom gasseren kan gå ille, ta av slangen som går til bremsekraftforsterkeren og ha fingeren framføre tuten på flaska du tømmer vannet fra, slik at du ikke tømmer for mye på, husk vann komprimeres ikke!.... Har du en konekjørt bil så har den sikkert en del sot på stempler og ventiler, vann løser opp sot.

En vakker dag så får jeg nok lappen på bil ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du for mye vann i så får du fort en "hydrolock" Dvs for mye vann i forbrenningskammeret, slik at motoren ikke klarer å komprimere det, vips en bøyd råde.

 

litt farris i innsuget skal vist gjøre susen.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får faktisk kjøpt et eget innsprøytnings anlegg som er beregnet for vann.

Det sprøytes inn vann hele tiden mens du kjører.

Dette fører til økt kompresjon og høyere effekt på motoren smatidig som det renser motoren for sot og kjøler stempler.

 

Myth CONFIRMED

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får faktisk kjøpt et eget innsprøytnings anlegg som er beregnet for vann.

Det sprøytes inn vann hele tiden mens du kjører.

Dette fører til økt kompresjon og høyere effekt på motoren smatidig som det renser motoren for sot og kjøler stempler.

 

Myth CONFIRMED

Stemmer, gamle 240Tic hadde dette. Vann innsprøytning!

 

Og man KAN rense motoren med vann! Vi har gjort dette på verkstedet vårt i flere år! (Mest for å rense ventiler) Man styrer vann inn på vakum slangen til toppen etc. Bare noen dråper i gangen. Tar man for mye vann, kan man sprenge motor, for 1 liter fordampet vann blir noen hundre tusener liter med damp..

 

(Kan ikke allt dette selv med rensig av motor med vann og det der, men vi har gjort det før på verkstedet til oss, som regel ofte på gamle typen mondeo, og escort/orion osv..) Så dette funker faktisk!

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar man for mye vann, kan man sprenge motor, for 1 liter fordampet vann blir noen hundre tusener liter med damp..

 

Tror du tar i litt hardt - Vi regnet på dette i termodynamikk-timene ifjor, og kom fram til ca 10 000liter fullstendig oppløst vanndamp, som jo også er imponerende. Brannvesenet har jo forsket på teknikker med å bare spyle støtvis med vann for å la dampen "kvele" flammene, grunnet den enorme utvidelsen. (Selvfølgelig må det spyles videre for å dempe varmen og slukke glør)

 

Med "sprenge" antar jeg at faren egentlig er vannlåsing av motoren, som nevnt tidligere.

 

EDIT:

Glemte hovedpoenget mitt angående vann til å rense sot;

Enhver mekaniker (fagbrev eller hobby) som har bytta toppakning på en motor som har brukt vann (ikke i olja), har sett et blankt stempel, og rent og pent forbrenningskammer på den sylinderen som hadde lekkasje...

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår