Gå til innhold

940 230FK motor, i 740 Turbo

Ranger emnet

AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Hei,

Er ny når det gjelder 740, og lurer på om det er noe værre å sette inn en 940 motor i 740 en på 240?

Slipper vertfall å bygge om tennhuset :P

Hvordan er det med elektrisk anlegget og passform fra 940 til 740? Er det ganske likt?

Søkte litt her, men fant ikke helt hva jeg lette etter :/

Mvh.

Fredrik

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Er ny når det gjelder 740, og lurer på om det er noe værre å sette inn en 940 motor i 740 en på 240?

Slipper vertfall å bygge om tennhuset :P

Hvordan er det med elektrisk anlegget og passform fra 940 til 740? Er det ganske likt?

Søkte litt her, men fant ikke helt hva jeg lette etter :/

Mvh.

Fredrik

faen alt du fundera på fredrik.. nei de ekje noke vanskeli.. må berre koble noke ledinga å diverse..

Volvo 242 Dl 81 mod

Volvo 240 Gle 86 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les litt i tråden min da..? evt radial's.. begge vi har jo nettopp gjort det.. jeg gjor det faktiskt så lett det går an å gjøre, ut med 940 motor, ut med gamle motoren min, inn med 940 motor, plugga på å kjørte.. riktig nok er det litt småting som må gjøres, og ting tar tid, selv om det høres enkelt ut(er ikke noe heksekunst heller!)

kansje litt verre for deg da du har motronic.sikkert lettere å bare hive i datasprut.. men det er det nok noen som kan hjelpe deg med hvis ikke, motronic-> jetronic LH2.4 altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for din del ville jeg brukt Motronicen på 940-motoren da... mye unødvendig styr å bygge om til LH 2.4, koster mer enn det smaker sålenge man ikke har det fra før av :) Unntaket er selvsagt hvis motronicen fucker seg helt da... da kan ombygging være et alternativ.

Ellers passer motoren helt perfekt over. Eneste du skal værelitt obs på er motorfestene..... Vet ikke hvordan motorfester ET-motorene har, men skal du bruke GUMMI-motorfester trenger du brakettene inn til motoren fra en A,E,K eller F-motor(sugiser med andre ord).

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

940-motorer har en veldig effektiv en vann/ojekjøler på olje-filterhuset, så du kan fjerne litt vekt og ta vekk Luft/olje-kjøleren fra ET-motoren og... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faen alt du fundera på fredrik.. nei de ekje noke vanskeli.. må berre koble noke ledinga å diverse..

Slutt å syt, ej må no finne ut om d e nåke å satse på!!

Hmm.. Er det verre en å sette inn FK i 240 da? Ville tro at i 740 har du en del andre ting som ikke 240 har, som man trenger.. med tanke på el nett osv..

Men er helst hele motoren med insprut å slikt jeg vil ha inn om jeg skal bytte..

Noen som vet om det er noe forskjell på bensinforbruket på de motorene? Når dem er trimma osv? Stor forskjell, eller forskjell i det hele tatt?

takk for svar jallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke mye styr å bygge om til lh2.4.. bare skaff deg et ledningsnett ifra en 240, så må du flytte ledningene til luftmengdemåleren, for den er på andre siden i 240.. så må du inn med formotstand til dysene, også er ddet en 7-10 ledninger inni bilen som må klippes og skjøtes sammen med ledningsnettet ifra 240'n.. så er det bare å kjøre..

Volvo 760 - 88 Modell (Prosjekt T5, tråd kommer)

Volvo 740 TIC - 87 Modell

WV Golf 2 GTD - 87 Modell (Til Salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinforbruket er stort sett likt egentlig, bruker ikke merkbart mer etter trimming. Kjører selv Chip og 0,9 bar. Ved litt blandet, og aktive pådrag ligger jeg på 1,2l/mil. Syns ikke det er så galt for en 180-200hk, når gasspedalen fort detter i bånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke mye styr å bygge om til lh2.4.. bare skaff deg et ledningsnett ifra en 240, så må du flytte ledningene til luftmengdemåleren, for den er på andre siden i 240.. så må du inn med formotstand til dysene, også er ddet en 7-10 ledninger inni bilen som må klippes og skjøtes sammen med ledningsnettet ifra 240'n.. så er det bare å kjøre..

er det ikke en fordel med LH2.4 740/940-ledningsnett egentlig? Skjønner ikke hvorfor det nevnes 240 hele tiden... motorrommet er en del mindere på 240, ergo , ledninger kan bli for korte etz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinforbruket er stort sett likt egentlig, bruker ikke merkbart mer etter trimming. Kjører selv Chip og 0,9 bar. Ved litt blandet, og aktive pådrag ligger jeg på 1,2l/mil. Syns ikke det er så galt for en 180-200hk, når gasspedalen fort detter i bånn.

Hmm, slik min er nå, så er det chip og 0.9 bar, powerfiltetr og 3" ef anlegg, synse ikke den bruker så mye akurat.. Så det kan være like greit å bytte rådene på den jeg har, så er motoren veldig bra? Bør man bytte stempelene også eller?

Hva annet bør man bytte når man tenker på slike ting?

Må vel ha ny IC som tåler litt mer trykk også..

Mvh.

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ikke bytte råder på B230FK og FT motorer fra 940'er hvertfal. Men B230ET-motorer (B230FT fra 740'er) kan trenge rådebytter ja... om du skal presse en del hester ut av motoren :) Stemplene på FK og FT fra 940 holder leeenge til 300hk og litt til. Dog, på 300hk kan underspyling (1993-motorer og nyere) komme som en fordel.

Hold deg unna smidde stempler så lenge du kan, sats heller på korrekt bensin/luftblanding og tenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider