Gå til innhold

940 230FK motor, i 740 Turbo

Ranger emnet


AlpejoHn

Anbefalte innlegg

trenger ikke bytte råder på B230FK og FT motorer fra 940'er hvertfal. Men B230ET-motorer (B230FT fra 740'er) kan trenge rådebytter ja... om du skal presse en del hester ut av motoren :) Stemplene på FK og FT fra 940 holder leeenge til 300hk og litt til. Dog, på 300hk kan underspyling (1993-motorer og nyere) komme som en fordel.

Hold deg unna smidde stempler så lenge du kan, sats heller på korrekt bensin/luftblanding og tenning.

 

Tenker nå på B23ET som står i 740 turbon ja.. den må vel byttes råder på om man vil ha noe ut av dem..

 

Er ikke på jakt etter noen stoore tall, bare litt mer spark :P 250 hk el nåke slikt?

 

Da må man vel bytte råder.. Men hvorfor ikke smidde stemlper da?

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B23ET trenger du ikke bytte råder på... de bunndelene der er bunnsolide, tåler ganske mye juling egentlig. B230ET som har morkene råder.

 

250 hk på motronic skal vel også være mulig.. med 3" LMM, større dyser og med en fresh og litt større turbo. Men jeg vet ikke heelt hva du må gjøre... er ingen ekspert på motronic.

 

Smidde stempler er laget av materialer som utvider seg når de blir varme... og derfor er et smidd stempel faktisk litt "konisk" formet når det er i kald tilstand... brederst nederst og smalest øverst.

Når motoren så starter, så vil olje komme inn i forbrenningskammeret fram til motoren blir varm(Mye pga koningen). Da utvider den varmeste delen av stempelet seg (Den delen som ligger i kontakt med forbrenningen, altså oversiden) og du får til slutt et vanlig formet stempel, og vanlig forbrenning igjen :)

I perioden mellom kald og varm, vil bilen bruke litt olje... det er det eneste negative egentlig... men litt surt å kjøre rundt med blårøyk i 10 minutter syns nå jeg.. :) Men de tåler mer juling ja... det er det ikkeno tvil om, men det koster, og for 250hk trenger du ikke smidde stempler.

 

Edit; Må legge til...

Et Støpt stempel beholder ca samme fasong og form uansett belastning og temperatur... men varmen kan bli så ekstrem at den sprekker.. fordi den ikke får utvide seg :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B23ET trenger du ikke bytte råder på... de bunndelene der er bunnsolide, tåler ganske mye juling egentlig. B230ET som har morkene råder.

 

250 hk på motronic skal vel også være mulig.. med 3" LMM, større dyser og med en fresh og litt større turbo. Men jeg vet ikke heelt hva du må gjøre... er ingen ekspert på motronic.

 

Smidde stempler er laget av materialer som utvider seg når de blir varme... og derfor er et smidd stempel faktisk litt "konisk" formet når det er i kald tilstand... brederst nederst og smalest øverst.

Når motoren så starter, så vil olje komme inn i forbrenningskammeret fram til motoren blir varm(Mye pga koningen). Da utvider den varmeste delen av stempelet seg (Den delen som ligger i kontakt med forbrenningen, altså oversiden) og du får til slutt et vanlig formet stempel, og vanlig forbrenning igjen :)

I perioden mellom kald og varm, vil bilen bruke litt olje... det er det eneste negative egentlig... men litt surt å kjøre rundt med blårøyk i 10 minutter syns nå jeg.. :) Men de tåler mer juling ja... det er det ikkeno tvil om, men det koster, og for 250hk trenger du ikke smidde stempler.

 

Edit; Må legge til...

Et Støpt stempel beholder ca samme fasong og form uansett belastning og temperatur... men varmen kan bli så ekstrem at den sprekker.. fordi den ikke får utvide seg :)

Hm..

 

Vet vertfall at meg må bytte råder, og IC.. Og da burde jeg jallefall klare 200 hk slik den er nå :)

 

Og en bedre kam hadde vel kanskje vært et bra valg? Vet ikke hva som står org på 531 toppen på de motorene jeg?

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..

 

Vet vertfall at meg må bytte råder, og IC.. Og da burde jeg jallefall klare 200 hk slik den er nå :)

 

Og en bedre kam hadde vel kanskje vært et bra valg? Vet ikke hva som står org på 531 toppen på de motorene jeg?

 

er det ikke A-kam på ET-motorene a? husker joggu meg ikke jeg.... men den er ikke såå relevant for hk'ene... mer momentet, og NÅR draget kommer :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår