Gå til innhold

bruk av e85 istede for bensin

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Fikk høre av en kammerat at avgiftene på e85 i Sverige er fjernet. Jeg bor 7km fra Sverige så kan i grunn fylle drivstoff der.

Det jeg da lurer på er, hva som skal til for å få gammle vråttere til å kunne gå på det?

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les litt her først: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=121110

Så ser du at gasser/innsprut må ha større dyser for å få blandingsforholdet til å bli riktig igjen, fra hukommelsen har vel Holley (og tilsvarende) egne gummideler til gasserne som takler alkohol, i det minste ved ren metanol drift (Relevans til etanol vet jeg ikke, men antar noe lignende)

Ellers bør komp'en økes endel for å virkelig ta utbytte av dette, eller en allerede normalt/høy komprimert motor kan overlades.

Hvis ingen andre endringer, antar jeg at tenningen kan økes betraktelig, mulig også sammen med økt komp/overlading. Det gir endel muligheter!

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Har sjekket litt opp selv og,Etanol har ikke like kraftig koroderende egenskaper som metanol, men bør nok bytte bensinrør, og helst til en fuelcell.

Kompresjon er det som bekymrer meg minst, hadde vært litt mer betrygende med høyere oktan når motoren med11-11,5:1 i komp skal i en 2,3 tonn tung bil :).

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider