Gå til innhold

Noken som veit kor mange lbs/h B230FT dysene er på.

Ranger emnet


Knut Inge

Anbefalte innlegg

No trur eg att eg er med på detta. Orginalt så er det høyohms dyser men så sette volvo på ein boks slik att det blir lavohms dyser, så motoren blir levert med lavohms. Så vist eg kjøpe lavohms dyser er det berre og bytta om, men vist eg kjøpe høyohms dyser så må eg ta vekk den boksen. Og er det noken som veit ka som er best? eller er det ikkje noke forskjell mellom lavohms dyser og høyohms dyser.

 

Ingen?

Volvo 740 1986mod.-B230A(B230FT)

Motorhispania Furia 2002mod

Suzuki zr chopper 89mod(solgt)

Honda pxr(borte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

joda, det er en grunn til at de ble levert med lavohms-dyser, men jeg vet ikke hvor mye det har å si i praksis.

 

Teorien;

For at dysa skal forstøve bensinen, må den åpne en innvendig ventil ved hjelp av Magnetisme (Aka Solenoid-ventil). Lav-ohms dyser er raskere dyser enn Høy-ohms dyser på lukking og åpning, og dermed får du et bedre/mer korrekt blandingsforhold... ulempen er dog at du må ha den lille boksen der.

Det har noe med at LAV motstand = større strøm = Sterkere og raskere oppbygging magnetfeltet i dysa.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få lbs, så er det bare å dele ml på 10,5 altså en 327ml/min (Std FK/FT dyse) blir 327:10,5=31,14lbs/min

Hvor mye hk dysene rekker til en også avhengig av hvor mang sylindere du har, eller mer korrekt hvor mange dyser du har.

En V8'er med 8 dyser behøver bare halvparten så store dyser som en 4 syl som har 4 dyser motor for å nå den samme effekten.

Orginale dyser rekker til 235hk med std bensintrykks regulator, og til ca 280Hk med justerbar progressiv regulator.

En tommelfingerregel er 0,5l/min (500ml/min) pr 100Hk

Og husk også at dysene er oppgitt i 100% virkningsgrad, men egentlig i praksis er det 85-90% som er mulig å benytte seg av.

Forøvrig må heller ikke dysene være for store i forhold til effekt uttaket du skal ha pga. store dyser er vanskeligere å få til å gå fint på tomgang.

Hvilket effektuttak siker du til, og hvilket motorstyresystem kjører du?

Send meg en PM så skal jeg gi deg svar på hvor store dyser du behøver (er ikke så ofte inne på 700 forumet), kan også muligens få tak i dyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruke bilen masse meir bensin når du bytte dyser?

 

heh skal d ha mye hester, må du ha mye bensin, og siden det er begrenset hvor mye orginaldysene greier levere, bytter du til større dyser som gir mer fuel til motoren, som igjen altså fører til mer hester(eller som er med å drifter flere hester)

 

om du skal trimme må du bare være forberedt fra første stund at det vil gå mer suppe enn før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh skal d ha mye hester, må du ha mye bensin, og siden det er begrenset hvor mye orginaldysene greier levere, bytter du til større dyser som gir mer fuel til motoren, som igjen altså fører til mer hester(eller som er med å drifter flere hester)

 

om du skal trimme må du bare være forberedt fra første stund at det vil gå mer suppe enn før

 

jaja, men berre slik att eg ikkje får eit forbruk på 5l.

Kan skriva ka trim eg ska ha i måro så får dåkkan tippa kor masse bensin den kjeme til og bruka.Men no er eg trøtt

Volvo 740 1986mod.-B230A(B230FT)

Motorhispania Furia 2002mod

Suzuki zr chopper 89mod(solgt)

Honda pxr(borte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår