Gå til innhold

Valg av kondensatorer

Ranger emnet


TrustNo1

Anbefalte innlegg

Jeg har ca 1500W rms pr i dag, og vurderer en kraftig forsterker til, slik at jeg havner nok på mellom 2000 og 2500W rms ett sted.

 

Pr i dag har jeg 1.0 + 0.5 fahrad DLS kondensatorer. Disse er 6-7 år gamle, så det er nok kanskje på tide å skifte ut disse (Blir kondensatorer dårligere med tiden?)

 

Det jeg også har lagt merke til, er at det er å skaffe forsterkerlignende kondensatorer på 30-50fahard. Jeg kan ikke si at dette var å skaffe når jeg drev med bilstereo som værst på mine yngre dager. Er disse like bra som "vanlige" kondensatorer? Hva er eventuelt forskjellen?

 

Om noen har noe tips på hva jeg burde velge, så hadde det vært fint.

 

Forøverig har jeg ett helt nytt yellowtop optimabatteri.

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare prøvd å oppgradere først og se hvordan det blir. Hvis du har noen problemer fikser du bare det som galt. Altså større dynamo eller flere batterier om det trengs. Du vet det vel egentlig ikke før du har oppgradert. Jeg tror ikke du trenger å oppgradere noe på stømsiden bortsett fra kabler om de er litt små. Kanskje dynamo om du driver mye småkjøring og spiller unaturlig høyt.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare prøvd å oppgradere først og se hvordan det blir. Hvis du har noen problemer fikser du bare det som galt. Altså større dynamo eller flere batterier om det trengs. Du vet det vel egentlig ikke før du har oppgradert. Jeg tror ikke du trenger å oppgradere noe på stømsiden bortsett fra kabler om de er litt små. Kanskje dynamo om du driver mye småkjøring og spiller unaturlig høyt.

Vil det holde med 50mm2 i dette tilfellet?

67 Ford Mustang 390 HT -Little red rocket-

87 Ford Orion 1,6 -Bilen med det rare i-

00 Skoda Pickup 1,9 -Truck of the year-

 

Every song gets better on the road

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større dynamo trenger jeg neppe. Den jeg har er vel på 70A, men jeg kommer aldri til å spille anlegget konturnielig på fullt uansett. Da kommer det til å gå på hørselen løs :P

 

Uansett, noen som kjenner til disse forsterkerlignende kondensatorene? Er de like bra? De er vel vesentlig mindre i størrelse, med tanke på antall fahrad.

 

Angående kabler, er det noen som har en tabell på hvor mange ampere som kan trekkes pr kvadrat? Jeg har akkurat kablet opp på nytt, og la opp 30mm2 kabel som jeg har dobbelisolert i en strømhylse. Har ikke tenkt å bytte ut denne, da jeg omtrent hadde ut alt intriør for å få lagt dette opp sikkelig. Strekket er ca 4 meter, og er pr i dag sikret med en 140A automatsikring.

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig, men jeg har iallefall ikke hatt problemer med store spenning i følge bilens orginale voltmeter, men jeg burde jo såklart tatt en måling bak på terminalen under full last. Må få investert i ett bra multimeter og testet litt. Da gjelder det bare å finne ett gunstig sted å holde på, der ikke naboer klager :)

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EVUS PC 50. Strømkabel 50 mm2 Blå NOK 149.00

Godkjent for opp til 471 Ampere

 

Ja ved denne strømmen og si 7-8 meter 50mm2 får man jo en 500W varmekabel :) Tror neppe denne kabelen tåler dette i en kanal i en bil. Kanskje viss den henger i fri luft ja, men det sier vel litt om alle målestandarer innen bilstereo.

 

Men 50mm2 kabel holder i massevis ved 2500W ja.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ved denne strømmen og si 7-8 meter 50mm2 får man jo en 500W varmekabel :) Tror neppe denne kabelen tåler dette i en kanal i en bil. Kanskje viss den henger i fri luft ja, men det sier vel litt om alle målestandarer innen bilstereo.

 

Men 50mm2 kabel holder i massevis ved 2500W ja.

 

Du gjør jo strengt tatt ikke det... Og det er sjelden snakk om mer enn 4 meter.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sliter selv med spenningshopp! må investere i nye batterier tenker jeg :/ sliter også med å stå å fintune lyd osv ved høyt nivå.. Fint industriområde ca 30 min herfra da. :)

 

Jepp, jeg bruker parkeringsplassen på ett kjøpesenter som ligger litt avsides til her, men usikker på om noen bor i ett av byggene der. Ser liksom for meg snuten svinger inn for å klage når som helst dersom jeg støyer for lenge om gangen der :P

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra batteri til jord er oppgradert. Fra dynamo til batteri er ikke oppgradert, men jeg regner med denne er bra nok siden MR2 orginalt har relativt grov kabel fra frontrommet (der batteriet er) tilbake til motor.

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår