Gå til innhold

Valg av kondensatorer

Ranger emnet


TrustNo1

Anbefalte innlegg

Du gjør jo strengt tatt ikke det... Og det er sjelden snakk om mer enn 4 meter.

 

Ikke? Når de sier at kabelen tåler strømtrekket mener jeg at den bør tåle det konstant (Noe den selvsagt ikke gjør i en kanal i bil). Og jeg måtte ha 6 meter strømkabel i bilen min også får man jo tap i kabler i motorrom også.

 

rho (konstant) * l (lengde) / a (areal) = R (ohm)

0,0175 * 6 / 50 = 0,0021 Ohm

 

Her har jeg brukt konstant for kobber, kan hende at den er større ved fortinnet kobber som da gir større tap.

 

I (strøm) * R = U (spennings(tap))

471 * 0,0021 = 0,99 V

 

U * I = P (effekt(tap))

0,99 * 471 = 466 W

 

Vi sier at 3 meter ligger i kanal da så får man jo 233 W i kanalen og da blir det rimelig varmt tilslutt. Hadde kabelen ligget i friluft derimot hadde dette sikkert gått helt fint.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke? Når de sier at kabelen tåler strømtrekket mener jeg at den bør tåle det konstant (Noe den selvsagt ikke gjør i en kanal i bil). Og jeg måtte ha 6 meter strømkabel i bilen min også får man jo tap i kabler i motorrom også.

 

rho (konstant) * l (lengde) / a (areal) = R (ohm)

0,0175 * 6 / 50 = 0,0021 Ohm

 

Her har jeg brukt konstant for kobber, kan hende at den er større ved fortinnet kobber som da gir større tap.

 

I (strøm) * R = U (spennings(tap))

471 * 0,0021 = 0,99 V

 

U * I = P (effekt(tap))

0,99 * 471 = 466 W

 

Vi sier at 3 meter ligger i kanal da så får man jo 233 W i kanalen og da blir det rimelig varmt tilslutt. Hadde kabelen ligget i friluft derimot hadde dette sikkert gått helt fint.

 

Takk for den fine utregningen, det setter jeg pris på. :) Jeg mente egentlig at han ikke ville ha noe problem med det, siden han ikke kommer til å trekke så mange A. Han kommer vel til å trekke noe rundt 100-250A. Du har helt rett, det er nok litt overdrevet det som står på Evus kabelen, greit å faktisk regne litt på det før man hiver inn kabler.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensatorer blir ikke dårligere med tiden, det er enten virker eller virker ikke.

 

Om du ser bort i fra at elktrolytt tørker over tid og egenskapene sakte men sikkert forandres fra original spesifikasjon så er dette nesten korrekt ;).

 

du kan finfint ha en kondensator som er ~20 år gammel men har helt andre egenskaper og en helt annen kapasitet enn hva den hadde når den var ny.

 

Kondensatorer er på ingen som helst måte "enten eller" - det er kun når de er drept at de ikke "virker" ;).

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All elektronikk burdte egentlig vært datostempla.

Har vært borti endel hovedkort som har gått heden fordi kondisene har tørka ut.

Det er her kvaliteten kommer inn i bildet ;)

 

Med hensyn på varmedissipasjon fra kablene må en ta hensyn til at en aldri har max strømtrekk over lengre tid, ergo vil en ikke ha en konstant, men variabel varmeavgivning. En må også ta i betraktning av at det ikke er en konstant motstand, den er variabel med en gradient som er økende langsmed kabelens lengde. Arealet som utsettes for mest effekttap og potensiell varmeutvikling befinner seg anslagsvis på den siste meteren av kabelen. Reelt sett vil jeg anta at en kan forvente en utvikling nærmere 50W over hele kabelen om du spiller max på en skikkelig trøkker. Mye av dette går til å varme opp isolasjonen samt selve kabeln som ikke utsettes for oppvarming grunnet mindre motstand. Her vil isolasjonens varmeoverføringskoeffisient mot luft og metall/lakk samt kobberens egen ledeevne internt være toneangivende for hvor mye energi som går med til å generere varme.

 

Min konklusjon er å ikke bekymre deg for mye og skape problemer som ikke eksisterer. Musikk er ikke statisk og da blir heller ikke de variablene en opererer med i utregningene for varme statiske, men dynamiske.

 

Fortinningen vil ikke ha noen signifikant effekt på motstanden, men bruker en ufortinnede kabler hvor korrosjon oppstår i kontaktpunktene mellom kabel og terminal kan dette gi store utslag.

 

Det er nå mine tanker om dette :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen som kan svare på spørsmålet mitt angående "forsterkerlignende kondensatorer" ?

 

Feks

http://www.electronixwarehouse.com/car/sgl-prod/accessories/capacitors/pyle-plcap800hb.htm på 80fahrad. Er denne sammenlignbar med 80 stk "vanlige" 1.0fahrad kondensatorer? isåfall er den jo fryktelig billig i sammenligning.

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. De "store" kondisene er hybrider. Dvs. at de har både elektrolytt kondiser (dette er hva du normalt sett har, de store beistene) samt noen større, tregere kondiser.

 

I praksis tror jeg neppe dette betyr _kjempe_ mye, men det er en annen type kondensator enn de normale.

 

Tror heller jeg ville gått for de gode gamle, men det er nå meg.. :)

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår