Gå til innhold

Bytting av hjullager, samt bremseband bak... hvordan?

Ranger emnet

BurnPr00f

Anbefalte innlegg

Morn folkens!

Var på eu med bruks-øsa her i går, og fikk 2'er feil på håndbrekk (bremseband) samt defekte hjullagere bak på begge sider. Har aldri byttet noe annet enn skiver forran, samt klosser rundtom, så nå er det virkelig krise her :D hehe. Lurte i den forbindelsen på om noen som har peling på skifte av hjullager kan si meg hva jeg trenger, samt åssen man gjør det? I tillegg til hva av verktøy jeg trenger! (-tenker på spesialverktøy). Trenger en "smørbrødliste", så komplett som mulig. Samt, hva må jeg kjøpe av deler?

Kom gjerne med link til nyttige sider på nettet/tråder, bilder, etc....

Vi snakker forøvrig om en -86 740TIC, gammal volvo med sneilehus...

mvh:

Daniel

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Var no sånt jeg mente (at dem satt no helt jævli) Trenger jeg no spesielverktøy? Avdrager, eller no? (Er helt grønn på akkurat detta området...)

Hva må jeg kjøpe? -2x bremseband + 2x hjullager ?? Bremsebanda kommer vel parvis, 2 på hver side...?

Stikkakslinger...hmm.. Er det de to endene som går ut på hver sin side fra diff-klokka? (Meg + understell, div stag, akslinger = 0 :D hehe)

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bånda kommer i eske m 4 sko, Husk for all del å kjøpe Monterings-sett og... er en del kanskje 20 år gamle fjærer som kan gå åt helvete inni der;) hehe.

Er bare å nappe av skiva, så kommer du til bremseskoa (også kalt bremsebånd).

Kjøp deg haynes håndbok, står en del matnyttig om slikt generelt vedlikehold der;)

Hjul-lagerene vet jeg ikke så mye om

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bånda kommer i eske m 4 sko, Husk for all del å kjøpe Monterings-sett og... er en del kanskje 20 år gamle fjærer som kan gå åt helvete inni der;) hehe.

Kjøp deg haynes håndbok, står en del matnyttig om slikt generelt vedlikehold der;)

Host host, hvor får man kjøpt haynes bøker på engelsk? Noen plass på internett?

Vet dem selger dem på svensk på biltma, men den for 240 jeg har på svensk , er drit dårlig.. Mye bedre den på engels..

Noen som vet?

Sorry OT burnproff :P

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monteringssett ja, takk skal du ha :)

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Host host, hvor får man kjøpt haynes bøker på engelsk? Noen plass på internett?

Vet dem selger dem på svensk på biltma, men den for 240 jeg har på svensk , er drit dårlig.. Mye bedre den på engels..

Noen som vet?

Sorry OT burnproff :P

Har haynes-boka, -står ikke en dritt om bytting av hjullager i den i det heletatt, som jeg har sett!...

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har tatt av bremseskivene og skoa bak så ser du at det bare er "ei plate" med 2 skruer (13mm) vis jeg ikke husker feil. ta bort denne og det er bare å trekke ut akslingen.. For å få av innerlagret kan du jo feks bruke vinkelsliper vis du er ytterst forsiktig. Ha hammer og meisel for hånden også så du kan kakke av dette når det begynner å strekke seg litt slik at det løsner. ytterringen bruker du meiselen på. Montering: finn en hylse som går rundt akslingen, men ikke lageret og kakk det på plass jevnt over. Husk å pakke lageret med fett først. gjør det samme med ytterringen og dette skulle være i orden. Husk bare å kakk jevnt så lageret ikke setter seg skrått på. Da er det bare å kjøpe nytt lager.. Kan du å fette (grease) inn et lager? Dette er viktig..

1987 Volvo 244 2.3 16V-T

2001 VW Transporter 2,5TDI

2007 Tysse Bilfrakter

Ja jeg frakter billi! =P

Viking redningstjeneste Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vis du ikke vet hvordan du "pakker" ett lager:

VASK HENDENE!!!! dette er viktig, du vil ikke ha masse sand og drit inni hjullageret.

legg ett halvt egg med hjullagerfett i venstre handflate,

ta så lageret på høyre pekefing (kun den delen med rullene på) og slå kanten i det halve egget til du ser att fettet kommer igjennom rullene, så snur du lageret slik att du får fortsette å slå fett i mellom flerne ruller, og fortsett slik til hele lageret er fullt.

det er altså ikke nok å bare smøre det inn på utsiden.

dette er ganske grisete, men egentlig nokså behagelig ;) bruk gjerne plasthansker hvis du er homo\redd for å bli grisete ;)

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er ganske grisete, men egentlig nokså behagelig ;) bruk gjerne plasthansker hvis du er homo\redd for å bli grisete ;)

Da må nokk du handle ei pakke med hansker Daniel! Hehe :P

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahahahahahaha! :D

TAKKER MORTY!! Men kanskje en litt viktig detalj jeg tenkte på; bremseskjolda bak, har dem noe å gjøre med lagrene/bremsebåndene? Skjolda er ikke ødelagt ennå...:P (men kan kanskje bli det under demontering/montering... Vil helst slippe å bytte dem, da jeg har handla inn lager, bremseband og monteringssett, og har tenkt å bytte lagrene nå i hælja........)

(Faen, så må jeg handle fett og :/ )

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btw: Satt her å tenkte litt nå, og kikka gjennom den elendige bruks/monteringsanvisningen for lagerne (på engelsk).

Vil det si at jeg først tar av calipper'n, så av skiva(med plast/gumihammer) så av bremseskoa til brekket, så av to 13mm skruer(som også holder bremseskjoldet på plass), så skal det bare være å ta tak i akselen, og dra den ut????? = det jeg drar ut er stikkakslingen?, og når jeg drar den ut, så får jeg med hele lagerat og all dritten som skal byttes??(forhåpentligvis). -Stemmer dette?

Grunnen til at jeg spørr/maser så jævli er at jeg aldri har gjort det før, og at bilen er bruksbil og jeg er avhengig av den hver dag for å komme til/fra jobben, så den kan kun stå i helgen, når jeg bytter lager, og bil-sjappene er ikke åpne i helgene der hvor jeg befinner meg, såvidt jeg vet. (Flytta til hønefoss, Kongsberg i helgene)...

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider