TBI Skrevet Juli 8, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2003 Mener jeg har lest div om dette her før, men finner ikke tråden .. Skal ta ut toppdekselet og polere det. Hvordan bør jeg gå fram? -Grovt sandpapir - -Finere sandpapir- -Kjempefint sandpapir :D- -Autosol- Er det mulig å lage til noe lurt til borremaskin/dremel for å polere autosolen? - Går fortere da skulle jeg tro.. ?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Juli 8, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2003 Like greit å lage en egen tråd for dette egentlig :) Kan fortelle hvordan jeg har gått frem når jeg har gjort dette, med ganske fine resultat. Såklart demontere topplokket først. Og lagt det på avis, og tettet litt hull til vakuumslanger ol. -Gått på den med men skive laget for å pusse rust, i mitt tilfelle har jeg skiva på en drill. Eller noe annet grovt å slipe ned med. Med denne fikk jeg bort ujevnheten og den grove overflaten, og dette er veldig viktig. -Så gikk jeg over til 100papir, og pusser bare over til alt er likt. -Samme med 250papir. -Så gikk jeg på med 1000papir, men bruk gjerne 1200feks. Våtpapir er litt bedre men litt sølete :D Her gjelder det å pusse å pusse til ripene fra 250papiret ikke er synlig og du har en rimelig glatt og fin overflate. Med dette papiret pusset jeg litt i sirkler før jeg begynte å pusse i 1 bestemt retning som med de grovere papirene. Så pusser du litt til ;) :D -Når igjen overflaten var lik over hele og alle riper er vekk så vasker jeg den og tørker godt (inni og utenpå for å være sikker på at ikke noe metallstøv kommer inn i motoren) -Så til slutt er det på med pussemidler, finns mye forskjellig med og uten slipemiddel i seg. Men jeg har bare brukt Autosol. Dette gnir du inn med noe myk gammel stoff, eller om du skaffer en pusse skive e.l. til drill, og det er vel det absolutt beste. Jo mer du pusser jo blankere blir det, til en viss grad såklart. Aluminium blir egentlig ikke så veldig blankt, men det blir i alle fall pent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TBI Skrevet Juli 8, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2003 Originally posted by boXer Like greit å lage en egen tråd for dette egentlig :) Kan fortelle hvordan jeg har gått frem når jeg har gjort dette, med ganske fine resultat. Såklart demontere topplokket først. Og lagt det på avis, og tettet litt hull til vakuumslanger ol. -Gått på den med men skive laget for å pusse rust, i mitt tilfelle har jeg skiva på en drill. Eller noe annet grovt å slipe ned med. Med denne fikk jeg bort ujevnheten og den grove overflaten, og dette er veldig viktig. -Så gikk jeg over til 100papir, og pusser bare over til alt er likt. -Samme med 250papir. -Så gikk jeg på med 1000papir, men bruk gjerne 1200feks. Våtpapir er litt bedre men litt sølete :D Her gjelder det å pusse å pusse til ripene fra 250papiret ikke er synlig og du har en rimelig glatt og fin overflate. Med dette papiret pusset jeg litt i sirkler før jeg begynte å pusse i 1 bestemt retning som med de grovere papirene. Så pusser du litt til ;) :D -Når igjen overflaten var lik over hele og alle riper er vekk så vasker jeg den og tørker godt (inni og utenpå for å være sikker på at ikke noe metallstøv kommer inn i motoren) -Så til slutt er det på med pussemidler, finns mye forskjellig med og uten slipemiddel i seg. Men jeg har bare brukt Autosol. Dette gnir du inn med noe myk gammel stoff, eller om du skaffer en pusse skive e.l. til drill, og det er vel det absolutt beste. Jo mer du pusser jo blankere blir det, til en viss grad såklart. Aluminium blir egentlig ikke så veldig blankt, men det blir i alle fall pent. Heey .. Takker for bra svar! :) Har nettopp kjøpt pussepapir og autosol, men skal ikke angripe lokket for på torsdag - er planen iallefall .. Skal på tur .. Kjøpte 2stk tørrpapir og 1stk fin fint vått .. Blir litt mer søl og arbeid, men jeg tror det blir verdt det! Skal legge ut bilder av resultatet etterhvert :) -Fin og ren motor det der boXer .. er det din? Hvordan fikk du pusset det rent mellom bokstavene? (er jo umulig å komme til .. ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pololars Skrevet Juli 8, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2003 Holder på med akkurat samma greia selv. Mye jobb og mye pussing. Jeg kjøpte polerskive på Biltema. Det funket bra. (Tips: Kjøp fler!) :D Her er et bilde hvor jeg er ca halveis: Siter Eat Sleep Volkswagen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SunnyGTi2.0 Skrevet Juli 8, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2003 Hvordan er det å demontere topplokket når jeg har heller lite mekanisk erfaring. Har ikke skrudd noe særlig mye før. Innviklet? Stor fare for feil etterpå? Hva må jeg eventuelt passe på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eNeRgYs Skrevet Juli 8, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2003 Hvordan er det å demontere topplokket når jeg har heller lite mekanisk erfaring. Har ikke skrudd noe særlig mye før. Enkelt, og du skal jobbe hardt for å få ødelagt noe. Sitter bare i noen få skruer. Kan være lurt å kjøpe ny toppdekselpakining når du skal ha det sammen igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SunnyGTi2.0 Skrevet Juli 8, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2003 Hvis jeg tar av toppdekselet, hva ser jeg oppi der da? Sånn jeg har sett det for meg, frem til nå, kommer jeg rett ned til ventilene øverst på sylindrene, og må drive å justere og passe på at alt står helt perfekt for å ikke ødelegge noe når jeg setter det sammen igjen.. Er dette helt feil eller? Noen som har bilde av en motor uten topplokk (helst injection)? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Juli 8, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2003 Det er bare et lokk. Er faktisk ikke værre en det. Du ser ned til kamakselen(e), bare å dekke det med noe papir over alt sammen mens lokket er av. Eneste du må tenke på er at det IKKE kommer noe skitt nedi der, og at pakningen til topplokket er tett etterpå. Originally posted by TBI -Fin og ren motor det der boXer .. er det din? Hvordan fikk du pusset det rent mellom bokstavene? (er jo umulig å komme til .. ) Takk. Er ikke min, jeg bare bruker den mest og driver vedlikeholdet som takk :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SunnyGTi2.0 Skrevet Juli 8, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2003 Originally posted by boXer Det er bare et lokk. Er faktisk ikke værre en det. Du ser ned til kamakselen(e), bare å dekke det med noe papir over alt sammen mens lokket er av. Eneste du må tenke på er at det IKKE kommer noe skitt nedi der, og at pakningen til topplokket er tett etterpå. Hvor følsomt er det for skitt? Er f.eks. det støvet du får fra tørkeruller farlig å få oppi? Er det lurt å bytte toppakningen når jeg først har lokket av? Hva skjer egentlig hvis toppakningen ryker? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Juli 8, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2003 Originally posted by SunnyGTi2.0 Hvor følsomt er det for skitt? Er f.eks. det støvet du får fra tørkeruller farlig å få oppi? Er det lurt å bytte toppakningen når jeg først har lokket av? Hva skjer egentlig hvis toppakningen ryker? Hvor følsomt? hmmm bare sørg for å ikke få noe skitt nedi der du. Papiret er ingen fare. Jeg har gummipakning og gadd ikke bytte, men det er lurt å bytte mens man har det av. Og hvis pakningen ryket vil det sansynligvis renne ut olje når du fyrer motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kubbikkåre Skrevet Juli 8, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2003 Originally posted by SunnyGTi2.0 Hvor følsomt er det for skitt? Er f.eks. det støvet du får fra tørkeruller farlig å få oppi? Er det lurt å bytte toppakningen når jeg først har lokket av? Hva skjer egentlig hvis toppakningen ryker? Du kan godt bytte toppdekselpakningen, men toppakningen trenger du ikke å bytte, om du da ikke demonterer hele toppen. Men det er vel ikke det du har tenkt å gjøre? Det blir i så fall utrolig mye arbeid bare for å få en pen motor. Siter Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Essex Skrevet Juli 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2003 BoXer: Innsuget blir neste del som skal pusses? ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Juli 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2003 og her er et eksempel på hvor bra det kan bli hvis du legger litt arbeid i det: forresten,boXer...synes det var litt "drøyt" og hoppe rett fra 250 til 1000-korning... når jeg driver med sånt,bruker jeg 100,180,240,320,400,600,800,1000 og 1200 korning.... :D regner med det blir blankere hvis du pusser med litt flere forskjellige korninger mellom 250 og 1000... Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Juli 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2003 Originally posted by TG1 og her er et eksempel på hvor bra det kan bli hvis du legger litt arbeid i det: regner med det blir blankere hvis du pusser med litt flere forskjellige korninger mellom 250 og 1000... Blir ikke noe forskjell, må bare pusse lenger med 1000papiret. Men det blir nok bedre med 1200-1500, 1000 er nok for lite egentlig. Trur jeg brukte 1400 på skriften på topplokket (mye blankere), men hadde ikke finere enn 1000 når jeg tok resten senere. Skikkelig najs shine på de VW delene ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
japsebil Skrevet Juli 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2003 hei boxer så du hadde bilde av en mazda motor litt lenge roppe på siden... vet du hvem levrandør som har kn filter til den? Siter x-93 mod. Peugeot 405 GTX -97 mod.Mazda 323f 1.8 Neste bil: Peugeot 206 GTi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.