Gå til innhold

Diff ? Det bare spinner...:- )

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei

Så har jeg fått inn 383 motoren i pikkisen, har kjørt en 30 mil å det går ganske bra alt virker :- )

Men (det er altid et men) det spinner hele tiden, å det på et hjul :- ( , må vell ha en annen diff? Har søkt litt å det virker som om det er en positraction type diff jeg skal ha? Har lest om Eaton som mange skryter av men det finnes jo mange rimeligere.

Det virker som om man kan sette opp disse diffene for forskjellige forhold, hvor "myke" de skal være. Det virker ogsåsom om dette er en forholdsvis kurant sak å gjøre selv.

Så avdeling dumme spørsmål, har letet overalt men finner ikke ut om man må ha en eller to? Summit lister alle med "Each" men det virker litt ulogisk at man skal trenge to? Er det ikke snakk om forskjellen på omdreiningshastigheten mellom hjul/aksel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som virker best, samtidig som det er behagelig å kjøre med, er en Detroit True Trac. Dette er en Limited Slip, men med gir istedetfor friksjonsplater - noe som gjør den "uslitelig".

 

Posi-trac. er udugelig hvis du vil gasse i svinger...blir omtrent som å kjøre med sveisa diff.

 

Montering av diff selv er ikke bare bare om man ikke har rett utstyr. Det er uansett ikke SÅ dyrt å få noen til å gjøre det...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å få folk som kan det til å skimse opp diffen jah, holder også en knapp på true trac diffen til detroit. Posi trac er jo et vidt begrep da, det var det de orginale sperrene til GM hette, og det er noen som kaller sine nye differ for det. De orginale til GM var av typen lamell sperre, altså med clucher inni som er fjær belastet. Ikke kjøp slik klakke sperre iallefall, de bare bråker og rister når du svinger. Det som er det kule med true trac`en er at den overfører mest krefter til det hjulet som har MEST grep, i stedet for slik som andre som overfører kreftene til det hjulet som har minst grep, dette resulterer i at du kan ha mer gasspådrag ut av svingene før den spinner på det innderste hjulet.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en type "klakke sperre" ubehagelig å kjøre i svinger med da det smeller og rykker i akslingen pga at de hakka som du ser på selve sperra hopper over hverandre når du svinger. Denne gir 100% sperre effekt, og er etter mine meninger ment kun for rettfram kjøring. Desuten så har de vel begrenset levetid når det er metall mot metall effekt slik som på denne.

 

Jeg hadde gått for en slik en jeg ;-)

 

http://www.detroitlocker.com/DT.htm

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positrac eller rettere sagt sperrer med positiv bevegelse er 0 % helt til du trenger det, og da er de 100%. Det vil si at når du begynner å spinne, kobler sperra inn, og da spinner du på begge hjul istedetfor....

 

Lockere eller klakkesperrer, slik som f.eks powertrax er 100% når du kjører rett fram og/eller gasser og 1-hjulstrekk i svinger uten pådrag...

 

LSD er behagelig, men de har lav holdbarhet og de overfører mest moment til det hjulet som har minst grep.

 

 

EDIT: Har redigert innlegget litt, nå burde det være mer korrekt.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken i umek.s post er til en truetrack diff?

Ser ut til å hva vanskelig å gjøre dette arbeidet selv. Sjekket på bruksanvisningen på detroitlockers hjemmeside, var vell helder ment å skremme en oppmuntre. Kan man gjøre det selv?

En del presisjonsmålinger, ser det ut til.

Sverre kars skulle ha 10-11.000 for arbeid å diff men kunde ikke gjøre dette før i midten av august.

På summit koster de ca 400 dollar blir vell ca 4000- ferdig inn til norge.

 

Er det noen her som kan ta på seg et slikt arbeid eller har noen kontakter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powertrax er jo en Klakkesperre da :-)

 

Og de er båre hørbare og merkbare i svinger da det ene hjulet går fortere enn det andre.

 

 

sorry, det skulle ikke stått klakkesperre der.... klakkesperrer er negative action....

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg brukt timer på å sjekke differ på nettet. ChevyTalk, SportTruck, Chevy Truck forumene å blir ikke mye klokere på dette. Mye motstridende info. Okay Eaton kommer høyt opp men det er minst like mange som sier powertrax, Auburn ......

 

At powertrax skulle være sesielt dårlig og totalt uegnet for gatebruk virker rart, jeg har lest en mengde innleg på forumene som anbefaller powertrax for street bruk. Men jeg har også lest noen som sier at de ikke er holdbare eller at de ikke liker dem........

 

At de skulle klikke, lage en masse utrivlige lyder avkrefter mange, men fler sier at hvis man tar en snever sving/maksimalt styreutslag foreksempel på en parkeringsplass så kan man høre et klikkelyd. Men dette er ikke samme klikelyd som de gamle lockersystemen.

 

Så VCE og umec har dere prøvd powertrax eller er det bare synnsing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men leg har prøvd andre lockere (bl.a Eaton)...De er helt fine hvis du kjører som tante olga på 93 til daglig, og ellers bare kjører dragrace. Har du planer om å gasse i sving går det rett ut! I sving skal den koble ut det ene hjulet, men det gjør den ikke ved pådrag. Og om den hadde koblet ut, hvor godt trekk har du med bare ethjulstrekk?

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jeg skjønner det men tante olga på 93??? Min søn mener nokk at jeg kjørere som tante olga :- )

 

Dette er en bil for å "leke" med. Ikke trenger jeg 450hp for å kjøre som tante olga?

 

Er det ikke snakk om hvordan man kjører? Hvis jeg kommer inn i en kjapp sving hvorfor skal jeg da, mitt i svinge, gasse for fullt? Er det ikke der problemet ligger, eller har jeg missforstått noe. Jeg har lest mengder av innlegg på diverse forum om powertrax. Alle nevner at man må forandre kjørestil noe, men svært mange mener at det er morro....

 

Jeg kjører aldrig på vinteren med bilen og sjelden på vått føre......så at det skulle gå rett ut i en sving hvis jeg gasset, litt....det kan jeg ikke skjønne helt.

Men jeg har sikkert feil, og som sagt, jeg vet intet om dette ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som sitter orginalt på de fleste GM biler, det er lameller, med et fjærsystem som gjør at under belastning så vil den "låse" diffen, i

 

Eaton leverte og mulig ennå, diff sperrer på GM sine produkter.

 

Denne vil holde i massevis til ditt bruk.

 

NEW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår