Gå til innhold

Golf III - et lurt valg?

Ranger emnet


Oleee

Anbefalte innlegg

Originally posted by SeVen

 

En kamerat av meg har bygd TDI motor selv og satt på dumå ventil.. Er en 2.5 TIC Mershedes motor med vilt trykk, er 173 hk og 478 nm ved 2700 var det vel..-. husker ikke helt. Men han har borret en dumpventil rett inn på innsuget han. Og den høres drit kul ut.

Hva gjør han for å få dump`n til å åpne? Er ikke gasspjeld på diesel, så vakum er det litt vanskelig å finne..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

borabora Sku jeg hatt Golf 3 igjen hadde jeg gått for 110 hk tdi og kanskje VR6 syncro... Men de er litt dyrere enn hva han tenkte på tror jeg....

 

Tenkte meg en Golf III til maks 70 lapper da, men noe skikkelig gromt hadde jeg forsåvidt ikke tenkt så mye på, men men... Har vurdert å style bilen da, så det blir litt show-car, ikke-no-go-car akkurat! Det blir en del påkostninger hvis man skal style den, right fellaz? Hm...:rolleyes:

 

 

Hva er forskjellen på TDK, TDi og GTD? Har ikke fått med meg det.. helpme Ville dere anbefale meg turbo-diesel motorer eller diesel for den saks skyld? Eller burde jeg heller satse en 1,6 l eller en 1,8 l? Jeg har IKKE råd til forsikring av verken GTi eller Vr6...dessverre:(

| -My rides- |

 

 

[X] VW Golf III 1,8 GL - 95 mod. aka. "Hot Stuff" (solgt)

[X] Suzuki FZ 50 - 87 mod (dævkjørt, solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GTD'en var vel kun gamle råtne Golf mkII dieselbiler? Tror ikke akkurat det er no motor å rope hurra for... TDK'en var vel en diesel som fantes i Golf mkIII (står det i denne tråden), mens TDi finnes i nyere Golf. På dieselfronten har det vært stor utvikling, så personlig ville ikke jeg kjøpt en halvgammel diesel. Det er kun de siste årene at TDi'ene har kunnet måle seg med bensinmotorer rent ytelsesmessig. Nå får man jo 130hk, pluss et stort dreiemoment, fra en 1,9 liter turbodiesel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ola

Hva gjør han for å få dump`n til å åpne? Er ikke gasspjeld på diesel, så vakum er det litt vanskelig å finne..

 

Har hørt at de monterer no elektriske dump-ventiler på turbodieselbiler. Den dumper når man slipper gassen som vanlig, men det skjer elektronisk ikke pga noe slags trykk.. Hva som er vitsen skjønner jeg ikke helt, men det er visst en veeldig fet dump-lyd av disse ventilene:D Tror det var snakk om en 4-5000 for en dump også:eek: :eek:

`94 Audi S2 coupe

 

`91 VW Corrado G60

 

x `99 Honda NSR125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by prophets

 

Har hørt at de monterer no elektriske dump-ventiler på turbodieselbiler. Den dumper når man slipper gassen som vanlig, men det skjer elektronisk ikke pga noe slags trykk.. Hva som er vitsen skjønner jeg ikke helt, men det er visst en veeldig fet dump-lyd av disse ventilene:D Tror det var snakk om en 4-5000 for en dump også:eek: :eek:

 

Regner med det er elektromagnetisk utløsning ja.. De har ikke gasspjeld, så det kan ikke styres av vakum fra innsugsmanifoil da..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

GTD'en var vel kun gamle råtne Golf mkII dieselbiler? Tror ikke akkurat det er no motor å rope hurra for... TDK'en var vel en diesel som fantes i Golf mkIII (står det i denne tråden), mens TDi finnes i nyere Golf. På dieselfronten har det vært stor utvikling, så personlig ville ikke jeg kjøpt en halvgammel diesel. Det er kun de siste årene at TDi'ene har kunnet måle seg med bensinmotorer rent ytelsesmessig. Nå får man jo 130hk, pluss et stort dreiemoment, fra en 1,9 liter turbodiesel :)

 

Fikk GTD i Golf 3 oxo, tom 94 modell tror jeg.... Samme motor som TDK 75 hk uten intercooler. Var litt mer utstyr enn vanlig Golf.

De 90 hk og 110 hk motorene er kurante nok de....Og uansett er det ikke i den prisklassen han spør etter. ;)

 

Hadde prøvd å få tak i den 1,6 l motoren med 100 hk. Grei forsikring og en del utstyr... og går bedre enn den gamle 1,8 med 90 hk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by prophets

 

Har hørt at de monterer no elektriske dump-ventiler på turbodieselbiler. Den dumper når man slipper gassen som vanlig, men det skjer elektronisk ikke pga noe slags trykk.. Hva som er vitsen skjønner jeg ikke helt, men det er visst en veeldig fet dump-lyd av disse ventilene:D Tror det var snakk om en 4-5000 for en dump også:eek: :eek:

 

 

jeg har en 2001 mod. TDI 150 hk den er dumplyd på og jeg har ikke gjort nede motoren (enda) :D :D Diesel Powa

DOFFEN

 

Alt av golf 1 deler kjøpes (til rett pris)

 

Har også mye deler til golf 1 og golf 2,

hvis noen trenger så er det bare og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips kan være å se etter en 90hk Golf GT, de har GTI interiøret (stoort løft fra GL interiøret..!) og går sånn halvbra - ingen vits å kjøpe GTI 8V for de går ikke voldsomt mye bedre akkurat ;)

 

Ellers kan du ettermontere ladeluftkjøler på en TDK og hente ut ca 100hk, det hjelper bra det. Dessuten føles 100hk TD sprekere enn 110hk TDI fordi TDIen blir strupet brutalt i mellomregisteret for at kassen skal vare. (Veldig "kunstig" følelse i denne motoren uten chip synes jeg.)

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by espen

Et tips kan være å se etter en 90hk Golf GT, de har GTI interiøret (stoort løft fra GL interiøret..!) og går sånn halvbra - ingen vits å kjøpe GTI 8V for de går ikke voldsomt mye bedre akkurat ;)

 

Ellers kan du ettermontere ladeluftkjøler på en TDK og hente ut ca 100hk, det hjelper bra det. Dessuten føles 100hk TD sprekere enn 110hk TDI fordi TDIen blir strupet brutalt i mellomregisteret for at kassen skal vare. (Veldig "kunstig" følelse i denne motoren uten chip synes jeg.)

 

 

 

 

det som forsikringselskapet ser på er om det gt / gti dag blir det plutslig veldig mye dyrere.

DOFFEN

 

Alt av golf 1 deler kjøpes (til rett pris)

 

Har også mye deler til golf 1 og golf 2,

hvis noen trenger så er det bare og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by espen

Det kan sikkert være tilfellet, men min 110 hk GT TDI er forsikret som 90hk TDI hos Vesta, de hadde hverken GT eller 110hk TDI i listene sine. Har ikke tenkt å klage jeg, men sendte dem en kopi av vognkortet just to be safe :D

 

 

 

da tror jeg at du har vært heldig.

pga. en kompis hadde en golf gt og han måtte ha gti forsikring på bilen sin

DOFFEN

 

Alt av golf 1 deler kjøpes (til rett pris)

 

Har også mye deler til golf 1 og golf 2,

hvis noen trenger så er det bare og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Halla gutta...

 

Kom hjem etter 2 ukers ferie nå, så jeg har ikke sett alle postene før idag. Mye att og fram her, men det er jo bare bra.. Golf er jo ikke akkurat en skikkelig SKIKKELIG grom-bil, hvis du ikke fikser på den selv eller gjør noe annet..

 

La meg få det RIKTIG gutta:

 

Er det mulig å sette på en dumpvalve ventil på TDI motor? Hvordan er lyden?

 

Er det mulig å sette på TDK eller GTD motor? Lyden her?

 

Som sagt, så er jeg BARE ute etter lyden "pssssj", men etter som jeg skjønner ut ifra dere skriver med mitt lille hode, så funker ikke den ventilen på TDK motor, fordi det ikke har noe hensikt?!

 

Får man en Golf III med TDI motor i det hele tatt? For 60-70 lapper...?

| -My rides- |

 

 

[X] VW Golf III 1,8 GL - 95 mod. aka. "Hot Stuff" (solgt)

[X] Suzuki FZ 50 - 87 mod (dævkjørt, solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TD(I) med dump funker ikke, det blir ikke noen trykkforskjell over gass-spjeldet siden disse bilene ikek har gass-spjeld.

 

Det du kan sette på et en elektronisk ventil som sliper ut ladeluft når sensor detekterer at du slipper gassen, så en på Vålertreffet som hadde det. Da får du lyden, men det er dyrt, meningsløst og 100% ricer :rolleyes:

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår