Gå til innhold

Hjelp til problem med anlegg.

Ranger emnet


yosh_jt

Anbefalte innlegg

Hei og hopp godtfolk....

Trenger litt seriøs assistanse her (har du ikke peiling, gi f.i svare her)

Har kjøpt inn litt utstyr etter å ha solgt mitt gamle.

Dette er da bare sub...

1 stk Phoenix Gold Titanium Elite 12D, 1200wrms/2000 wmaks

1 stk Phoenix Gold Xenon 1200:1 målt til 1224 wRMS...

 

 

Etter at jeg har mekket og herjet en stund, lagt opp kabler (2x25 mm), fikset skikkelig jord (2x25mm), jordet og lagt opp ekstra strømkabler i motorrommet for at strømbehovet skulle være dekket. I Tillegg har jeg en Kondensator på 1 Farad.

laget en test-kasse i 22 mm spon for å se om ant liter var rett og om designet på den funket som det skulle (ca 71 liter) og spilt inn elementet i ca 23 timer...

så, når jeg skulle begynne å få opp lyden litt, kommer problemet, det blir en slags "kutte-lyd", når jeg passerer 650 wrms... målt med voltmeter.

i følge produsent, skal man ha en portet kasse være på 63 liter til SPL (med 27,5 cm air-port 4 tom) og 78 liter til Musical (med 37,5 cm air-port, 4 tom).

nå bruker jeg da i stedet for 4 tom air-port, 2x3 tom, og gjort disse noe lengre.. 39 cm... kan det være dette som lager denne lyden? eller er det feil på forsterker/sub?

skal da sies at denne lyden kun kommer ved slagbass og ikke ved dypbass.

spenning er ikke under 12,3 volt i bass-slagene.

 

Help anyone?

for å se kasse og bil, kan du sjekke på tråden min.

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hmmm.. hvordan skal man forklare det a? den spiller jo som normalt, men det kommer inn en slags vrenge-lyd når det kommer opp på et visst nivå, trodde først det var strømmangel, men det problemet er fikset og er ikke tilstede lenger.. den har ikke stor slaglengde da denne lyden oppstår.. maks en 2-3 cm.. og maksimal slaglengde på elementet er på 10 cm.....

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt denne lyden med tidligere suber nemlig, og da har det vært slaglengden som var problemet! Ble bedre med å skru ned gain noe. Hvordan kjører du oppsettet på spillern? Flat eller hva? Hvis du bruker bassforsterkning eller loudness osv kan dette skape litt tull?!

 

Jeg vet ikke riktig hva annet det kunne være. Altså i lukket kasse kunne det jo vært lurt å sjekke om kassen var helt tett, men dette spiller vel ikke like tungt inn i kasser som allerede er portet!

 

Men er kanskje verdt et forsøk?!

 

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laget en test-kasse i 22 mm spon for å se om ant liter var rett og om designet på den funket som det skulle (ca 71 liter) og spilt inn elementet i ca 23 timer...

så, når jeg skulle begynne å få opp lyden litt, kommer problemet, det blir en slags "kutte-lyd", når jeg passerer 650 wrms... målt med voltmeter.

i følge produsent, skal man ha en portet kasse være på 63 liter til SPL (med 27,5 cm air-port 4 tom) og 78 liter til Musical (med 37,5 cm air-port, 4 tom).

nå bruker jeg da i stedet for 4 tom air-port, 2x3 tom, og gjort disse noe lengre.. 39 cm... kan det være dette som lager denne lyden?

 

Nå kjenner ikke jeg til Thiele/Small parametrene på det elementet, men for meg virker det som om kassa er alt for lavt tunet.

I følge mine beregninger er kassa tunet til godt under 30Hz, og det tar på et stakkars element når man pøser på med mye effekt.

Prøv å korte ned rørene litt, er mitt forslag.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker ikke ludness eller noen form for boost fra spiller...

så den er flat. har prøvd ved å vri ned gain på forst, men det var der fremdeles.. har også prøvd litt forskjellig innstillinger på subsonic-filter og hi-pass-filter, men hjelper fremdeles ikke...

tenkte om kassen kunne være feil, men ville vært rart om produsent oppga denne størelsen om det ikke er rett. har prøvd bassen begge veier, men lyden endrer seg ikke... lyden kommer liksom ikke fra kassa, men fra selve subben..

skjønner egentlig bare mindre og mindre her...

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg til Thiele/Small parametrene på det elementet, men for meg virker det som om kassa er alt for lavt tunet.

I følge mine beregninger er kassa tunet til godt under 30Hz, og det tar på et stakkars element når man pøser på med mye effekt.

Prøv å korte ned rørene litt, er mitt forslag.

 

Mvh

Dag Johansen

 

Stemmer det at kassen er lavt tunet... står det i papirene fra produsenten. ved Musical (78 liter) er den tunet på 25 Hz og på SPL (63 liter) ved 30 Hz...

hvor mye bør jeg korte rørene? har lagt på noe lengde på rørene siden jeg gikk fra 1x4tom til 2x3 tom rør...

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at kassen er lavt tunet... står det i papirene fra produsenten. ved Musical (78 liter) er den tunet på 25 Hz og på SPL (63 liter) ved 30 Hz...

hvor mye bør jeg korte rørene? har lagt på noe lengde på rørene siden jeg gikk fra 1x4tom til 2x3 tom rør...

 

Hvis du har litt rør å prøve med, så prøv med halve lengden, bare for å sjekke.

Å tune en kasse til 25Hz i en bil er jo bare å be om trøbbel, så det er rart de anbefaler det.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rør får man jo alltids kjøpt billig, så det er jo ikke noe pes...

Men hadde du giddet å regne litt på dette? hadde hjulpet meg masse om du gadd det. har prøvd selv med programmet ProBox 2001, men har hørt at dette programmet har problemer med slike ekstreme bassere... og resultatene ble så forskjellig fra det produsentene oppga.

 

Skal prøve å få fram et bilde med specs på her..

hvis ikke får jeg skrive dem..

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer i hvertfall specs:

 

Noe mer man trenger?

 

 

:thanks til dere som hjelper meg uansett...

 

Skal laste inn dataene i morra og sjekke.

Men det første som slår meg når jeg ser de dataene er tett portene, så lav egenresonans og relativt høy Qts gjør elementet best egnet i lukket kasse.

Enkelt å prøve også, bare skru en plate forran portene.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ødelegge tråden din yosh_jt, men kunne du Dag utdype litt om hvorfor dette er å be om trøbbel? Er bare interessant å lære når vi først er inne på det!

 

Mvh

 

Grunnen er enkel; det er faktisk noe som heter for mye dypbass.

Pga. kupeens forsterkning av de dypeste tonene kan man ende opp med ulineæritet på så mye som 20db.

Store mengder veldig dyp bass går ut over det totale lydbildet og maskerer vanlig bass. (vanlig bass som i 40-60Hz)

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår