Gå til innhold

Hjelp til problem med anlegg.

Ranger emnet


yosh_jt

Anbefalte innlegg

Skal laste inn dataene i morra og sjekke.

Men det første som slår meg når jeg ser de dataene er tett portene, så lav egenresonans og relativt høy Qts gjør elementet best egnet i lukket kasse.

Enkelt å prøve også, bare skru en plate forran portene.

 

Mvh

Dag Johansen

 

Programmet mit mente også at dette ville funke med ei tett kasse.. men med mye mindre liter...

Hadde egentlig tenkt å lage kassen tett og med magneten ute, men min forhandler anbefalte meg å bruke portet kasse, om det er på grunn av fornuft eller at han mener jeg er et bass-hue, vites ikke.. hehe

 

så du mener at jeg egentlig bør lage en tett kasse på mellom 28 og 45 liter i stedet da (slik produsent anbefaler)? er greit nok å bare tette hullene, men da er jo kassen strengt tatt for stor???

kjempeflott om du gidder å regne på dette..

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Programmet mit mente også at dette ville funke med ei tett kasse.. men med mye mindre liter...

Hadde egentlig tenkt å lage kassen tett og med magneten ute, men min forhandler anbefalte meg å bruke portet kasse, om det er på grunn av fornuft eller at han mener jeg er et bass-hue, vites ikke.. hehe

 

så du mener at jeg egentlig bør lage en tett kasse på mellom 28 og 45 liter i stedet da (slik produsent anbefaler)? er greit nok å bare tette hullene, men da er jo kassen strengt tatt for stor???

kjempeflott om du gidder å regne på dette..

 

Kan nok hende den blir for stor ja, men jeg ville prøvd.

Alternativt ville jeg prøvd med en mindre lukket kasse.

Det er verdt å prøve seg litt fram, det er jo ikke akkurat noe Biltema utstyr du har annskaffet deg!

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok hende den blir for stor ja, men jeg ville prøvd.

Alternativt ville jeg prøvd med en mindre lukket kasse.

Det er verdt å prøve seg litt fram, det er jo ikke akkurat noe Biltema utstyr du har annskaffet deg!

 

Mvh

Dag Johansen

 

 

Oki, da vet jeg hva jeg har å gjøre.... har drevet en del med anlegg før, men aldri fått lignende problem, derfor ble dette da er irriterende problem for meg.. men flott at det finnes folk som dere der ute, så man kan spørre og grave litt... :thanks

 

Hehe.. nei, Biltema har nok ikke produsert dette gitt! Selv om man egentlig skulle ønske at prisen hadde vært tilsvarende som biltema har..

Hva tror du om dette utstyret?

 

Da blir det å bygge ny kasse så snart som jeg får en anbefalt utregning her..

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til videre opplysning, skal dette som sikkert skjønt være i en golf IV.

Kasse laget i 25 mm spon, malt med flere epoxymaling eller noe annet for å få den 100 prosent tett, med fåre-ull i veggene...

subben skal plasseres bakover på skrå opp mot bakruta. og vil ha muligheten til å bruke subben begge veier...

funker dette, kan det fort hende det kommer noe glassfiber inn i bildet, for å pynte opp skikkelig...

:)

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer i hvertfall specs:

 

Noe mer man trenger?

 

 

:thanks til dere som hjelper meg uansett...

 

Nå har jeg sjekket litt kasser rundt dette elementet.

Ser absolutt ut til at lukket kasse er tingen for dette elementet.

ca.40 liter gir rettest frekvensgang (Qtc= 0,707)

I denne kassen vil avstemmingsfrekvensen (Fc) være 35,7 Hz.

Bassrefleks er en annen historie.

For flatest mulig frekvensgang skal kassen på 70 liter tunes til 19 Hz!!!

Øker du denne tuningen opp til over 30 Hz skjer det ting med transientresponsen som gjør at den vil gjengi musikk svært dårlig.

Alt i alt et litt merkelig element, men som jeg tror vil fungere bra i lukket kasse.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sjekket litt kasser rundt dette elementet.

Ser absolutt ut til at lukket kasse er tingen for dette elementet.

ca.40 liter gir rettest frekvensgang (Qtc= 0,707)

I denne kassen vil avstemmingsfrekvensen (Fc) være 35,7 Hz.

Bassrefleks er en annen historie.

For flatest mulig frekvensgang skal kassen på 70 liter tunes til 19 Hz!!!

Øker du denne tuningen opp til over 30 Hz skjer det ting med transientresponsen som gjør at den vil gjengi musikk svært dårlig.

Alt i alt et litt merkelig element, men som jeg tror vil fungere bra i lukket kasse.

 

Mvh

Dag Johansen

 

:thanks

Takker så meget! drev å testet litt i går med korting av rør og til slutt å tette kassen, og den vrenge-lyden ble bare mer og mer borte. men nå hører jeg i hvertfall at kassen er for stor til mitt bruk. Suveren på dyp-bass, men blir rotete og ukontrollert til musikk.

Er nå egentlig et bass-hue, men det finnes jaggu grenser. hehe

Vi får satse på at det funker bedre med et slikt oppsett...

Gir deg tilbakemelding om hvordan det vil fungere jeg.

 

Johan

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ARGH!!!!!!!!!! Nå har jeg da mekket meg ny, tett kasse i 22mm MDF på ca 40 liter....

Og gjett hva? Den vrengelyden er der fremdeles... SÅ i dag blir det en tur til forhandler gitt.

Hjelper ikke å justere ned lopass eller flytte kassa eller noe som helst...

Subsonic står på 25 hz...

FRUST!!!

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye testing fram og tilbake, virker det nå som at det er i elementet feilen ligger.

Fikset mer strøm og bedre jording.

Prøvd 3 forskjellige kasser i forskjellige vinklinger, plassering og størelse.

Byttet spiller.

Byttet forsterker.

Boostet opp signalet via et delefilter..

Men hjalp det? neida... Samme ekle vreng, spreng-lyd i bass-slagene.

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye testing fram og tilbake, virker det nå som at det er i elementet feilen ligger.

Fikset mer strøm og bedre jording.

Prøvd 3 forskjellige kasser i forskjellige vinklinger, plassering og størelse.

Byttet spiller.

Byttet forsterker.

Boostet opp signalet via et delefilter..

Men hjalp det? neida... Samme ekle vreng, spreng-lyd i bass-slagene.

 

Har opplevd det samme tidligere; i 4 forskjellige sammenhenger med 4 forskjellige årsaker!

 

-1.årsak: lakk luft mellom element og kasse. Hva slags materiale bruker du der ?

 

-2.årsak: kobbertrådene som går fra høyttalerklemmene til spolen hadde forskjøvet seg og "slo" inntil membranen når denne begynte å nærme seg maksimalt utslag.

 

-3 årsak: støvhetten løsnet faktisk i limet slik at denne lå og vibrerte ved større utslag/visse frekvenser. Løsnet kun på et lite område og var svært vanskelig å lokalisere. (Hørtes ut som spolen var brent/løsnet)

 

-4.årsak: brukte feil kassevolum (på midbass)

 

La forresten merke til at du skriver at element har 10cm vandring ? Er dette riktig ? Ser i databladet du har lagt ved at "Xmax (p-p) = 50.5mm". Mener p-p står for peak-to-peak slik at total vandring "kun" er 50.5mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme tidligere; i 4 forskjellige sammenhenger med 4 forskjellige årsaker!

 

-1.årsak: lakk luft mellom element og kasse. Hva slags materiale bruker du der ?

 

-2.årsak: kobbertrådene som går fra høyttalerklemmene til spolen hadde forskjøvet seg og "slo" inntil membranen når denne begynte å nærme seg maksimalt utslag.

 

-3 årsak: støvhetten løsnet faktisk i limet slik at denne lå og vibrerte ved større utslag/visse frekvenser. Løsnet kun på et lite område og var svært vanskelig å lokalisere. (Hørtes ut som spolen var brent/løsnet)

 

-4.årsak: brukte feil kassevolum (på midbass)

 

La forresten merke til at du skriver at element har 10cm vandring ? Er dette riktig ? Ser i databladet du har lagt ved at "Xmax (p-p) = 50.5mm". Mener p-p står for peak-to-peak slik at total vandring "kun" er 50.5mm.

 

 

Har da testet 3 forskjellige kasser. en på ca 40 liter tett kasse i 22 mm mdf, en portet kasse på 45 liter i 22 mm spon og en på 70 liter portet i spon. Har jo fulgt produsents anvisning i str på kasse. ble samme lyden uansett. har sett over elementet nøye for å se etter feil, og dratt til skruer, siden dette elementet har utskiftbar "innmat". kan være at støvhetten er løs, det skal jeg sjekke etterpå samtidig som jeg tester elementet i free air, bare for å se om jeg kan finne noe galt.

 

Vel, så etter på databladet nå.. Stemmer at jeg skrev det var opp til 10 cm slaglengde. men faktisk ser jeg nå at i datatbladet er det oppgitt 3 forskjellige her.. på det datatbladet jeg har lagt ut, står det xmax p-p 50,5 mm, men på samme dokument står det også -True 3" peak-to-peak excursion (7,6cm), og et sted til står det -designed to give the speaker as much as 4 inches peak to peak excursion... når jeg tenker litt etter, er det nok litt tvilsomt med 10 cm.. så den får jeg trekke tilbake. hvor mye den egentlig slår, gjenstår å teste. hehe.

 

takker for innspill og tips.. er åpen for å teste det meste her, for det er virkelig irriterende. for denne subben fungerer vilt bra utenom denne lyden.

Forhandleren min hadde en teori om at det at denne støvhetten er formet som en rett plate, kan skape denne lyden, han har visst opplevd dette en gang tidligere. men personlig setter jeg en liten tvil på dette. han sa også at hvis jeg ikke finner ut av dette problemet, skal jeg få prøvd et annet element som ankommer dette landet om 6 uker. Et element som er nesten like ekstremt, fra Memphis Audio, Mojo 12... Noen som har vært borti dette merket?

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, 5 cm funker det.. hehe

 

Da jeg prøvde den tette kassa, var den helt tett. bruker en slags guffe fra jobben som vi bruker inne i høyspent-skjøter og muffer for å gjøre dem luft-tette, mellom basser og kasse i tillegg til den gummiringen. men denne lyden er der uansett. nå var jeg ute og testet elementet i free-air, og lyden var der enda... men fant intet feil nå heller..

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne subben har dioder i senter.... men som du skriver, er det vanskelig å få sjekket.

hmmm... spolene er ikke brent, og har ikke blitt bunnet, for har ikke guffet på den skikkelig enda... bare såvidt blitt innspilt og brukt litt med testinga.. men lyden har vært der hele tiden. og elementet var nytt da jeg kjøpte det.

ja, kanskje man skulle sendt en mail du... verdt et forsøk uansett.

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, 5 cm funker det.. hehe

 

Da jeg prøvde den tette kassa, var den helt tett. bruker en slags guffe fra jobben som vi bruker inne i høyspent-skjøter og muffer for å gjøre dem luft-tette, mellom basser og kasse i tillegg til den gummiringen. men denne lyden er der uansett. nå var jeg ute og testet elementet i free-air, og lyden var der enda... men fant intet feil nå heller..

 

Men da er du ihvertfall på riktig vei da du har eliminert kassen ! Da står det igjen to muligheter, enten har du overbelastet elementet eller så er det en produksjonsfeil.

 

Du har fagbrev for høyspent-installasjoner ? Kan den guffen brukes da ? Skulle tro luftrykket ville presse den ut ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår