Gå til innhold

Vann i automatkasse, 1986 Audi 90 2.2E

Ranger emnet


skrangel

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et par alvorlige problem med den gamle bilen min. Det er en 1986 mod. Audi 90 2.2E aut. Etter å ha vært på ferie i 5 dager kom jeg hjem og så det var en oljedam under bilen. Skjekka da peilepinnen på girkassa og da rant det en blanding av vann og girkasseolje ut. Denne oljen hadde en lys kakao-farge. Jeg har brukt bilen hver dag inntil den lille ferien jeg hadde.

Har spurt verksted og flere mekanikere jeg kjenner og de tør ikke si 100% hva som kan være galt.

 

Det andre problemet mitt er at det er kommet olje inn i kjølesystemet. Vet ikke om det er girkasse(hydraulikk?)olje eller motorolje. Hvis det er motorolje så vil jeg tro det er toppen på motoren som er ødelagt, og må planslipes. Hvis det er fra girkassen har jeg ikke anelse.

 

Det jeg ikke har funnet ut av er om oljekjølingen på girkassen går inn i radiatoren på bilen. Jeg har ikke funnet noen slanger så det tviler jeg på.

 

Jeg lurer på om noen har vært borti noe lignende, eller vet hva som kan være galt?

Må jeg ta av toppen og planslipe den?

Bør jeg overhale girkassen og konverteren?

 

På forhånd, takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig å bruke et par celler av radiatoren til girkassekjøling, og jeg synes da det høres ut som om radiatoren din er lekk(innvendig). Skift radiator, ha på vann og SUN oppvaskmiddel og kjør bilen varm et par ganger før du heller det ut igjen og har på frostvæske. Automatolja skifter du, og skyller systemet ved å ta av trykkslangen inn på kjøleren, la motoren gå til det begynner å komme luft ut. Stopp motoren og hell på 2,5liter olje. Start opp og kjør til det kommer luft igjen. Så har du på 2,5 liter, starter opp og peiler/etterfyller til du har rett nivå. Det vanlige er at det går med ihvertfall 7liter ved en sånn skylling, så sørg for å ha nok olje tilgjengelig!

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by skrangel

Jeg har fått et par alvorlige problem med den gamle bilen min. Det er en 1986 mod. Audi 90 2.2E aut. Etter å ha vært på ferie i 5 dager kom jeg hjem og så det var en oljedam under bilen. Skjekka da peilepinnen på girkassa og da rant det en blanding av vann og girkasseolje ut. Denne oljen hadde en lys kakao-farge. Jeg har brukt bilen hver dag inntil den lille ferien jeg hadde.

Har spurt verksted og flere mekanikere jeg kjenner og de tør ikke si 100% hva som kan være galt.

 

Det andre problemet mitt er at det er kommet olje inn i kjølesystemet. Vet ikke om det er girkasse(hydraulikk?)olje eller motorolje. Hvis det er motorolje så vil jeg tro det er toppen på motoren som er ødelagt, og må planslipes. Hvis det er fra girkassen har jeg ikke anelse.

 

Det jeg ikke har funnet ut av er om oljekjølingen på girkassen går inn i radiatoren på bilen. Jeg har ikke funnet noen slanger så det tviler jeg på.

 

Jeg lurer på om noen har vært borti noe lignende, eller vet hva som kan være galt?

Må jeg ta av toppen og planslipe den?

Bør jeg overhale girkassen og konverteren?

 

På forhånd, takk for hjelp.

 

Hvor langt har bilen gått? er du interessert i å selge den?

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har gått 230tkm, og jeg er ikke interessert i å selge den (ennå). Bilen har dessuten Oettinger trimming (175hk) så den er verdt å ha en stund til :)

 

Det er girkasseolje som er i kjølesystemet, har fått tips om at det kanskje er varmeveksleren på sida av girkassen som lekker vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by skrangel

Har nå tatt av varmeveksleren, og det ser ut til at det er denne som må skiftes.

 

Flott at du fant ut det. hva er oettinger trimming? et kit man kan kjøpe? evt hvor. Regner med at det er uten turbo. kompisen min har lyst til å trimme uten turbo.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke turbotrimmet. Her er det som er gjort:

 

Sylinder boret til 2.5l

Ny veiv

Nye høykomp stempel

Større ventiler

Annen tenningsfordeler

Ny oljekjøler

++

 

Bilen ble trimmet når den var ny i '86, til en pris av 65000,- . Det finnes 10-12 stk av disse i landet, dette er sannsynligvis den eneste med automat. I tillegg har bilen ABS og quattro-interiør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår