mexxor Skrevet Juni 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2006 Heisann, har kjøpt meg en bil nå, en audi 80 quattro. I front av bilen så er det 4 høyttalere, bakerst i bilen er det 2. Av de 4 framme så er det boston pro høyttalere. 4" og diskanter. Det jeg lurer på er; ettersom jeg skal bygge meg anlegg i denne bilen så skal de være respektabel kvalitet av det som blir brukt, noe a.la focal, eller lignende. Men jeg hadde spart noen lapper på å beholde de som sitter der, men er det "bra nok" kvalitet på boston pro høytalerene? (I det jeg mener med bra nok, så kan dere ta utganspunkt i høyttalere som focal f.ex) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nicoloco Skrevet Juni 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2006 Heisann,har kjøpt meg en bil nå, en audi 80 quattro. I front av bilen så er det 4 høyttalere, bakerst i bilen er det 2. Av de 4 framme så er det boston pro høyttalere. 4" og diskanter. Det jeg lurer på er; ettersom jeg skal bygge meg anlegg i denne bilen så skal de være respektabel kvalitet av det som blir brukt, noe a.la focal, eller lignende. Men jeg hadde spart noen lapper på å beholde de som sitter der, men er det "bra nok" kvalitet på boston pro høytalerene? (I det jeg mener med bra nok, så kan dere ta utganspunkt i høyttalere som focal f.ex) Høyttalerne er gammelt high-end utstyr. Regner med at du finner et delefilter gjemt en eller annen plass, se på det og finn ut nøyaktig hvilken modell dette er. Av personlig erfaring kan jeg bare si at Pro-diskantene til Boston fra "gode gamle dager" spiller pent. Pass på at du skaffer deg en god spiller og en bra forsterker, du henter mere fin lyd i en god spiller, en god forsterker og eldre høyttalere, enn i RÅE høyttalere med dårlig signal. Hvilken bass er du på utkikk etter sammen med dette komponent-settet? Siter BMW e36 318ia Nissan Primera 2.0GT Lexus IS 200 TIC solgt Renault Laguna 2.0 RT solgt If I gave a shit, you'd be the first to get it! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole_Martin Skrevet Juni 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2006 Heisann,har kjøpt meg en bil nå, en audi 80 quattro. I front av bilen så er det 4 høyttalere, bakerst i bilen er det 2. Av de 4 framme så er det boston pro høyttalere. 4" og diskanter. Det jeg lurer på er; ettersom jeg skal bygge meg anlegg i denne bilen så skal de være respektabel kvalitet av det som blir brukt, noe a.la focal, eller lignende. Men jeg hadde spart noen lapper på å beholde de som sitter der, men er det "bra nok" kvalitet på boston pro høytalerene? (I det jeg mener med bra nok, så kan dere ta utganspunkt i høyttalere som focal f.ex) Som andre har nevnt, sjekk delefilterene for å sjekke hvilken utgave det er. Men uansett er dette godt utstyr, kraftig dimensjonert og bra lydkvalitet. Har selv et tre-veis system Boston Pro 6.43 (diskant, 4"toms mellomtone, og 6.5" midbass). Sørg for å ha en forholdsvis høy delefrekvens og kompletter med en midbass. Eneste minuset kanskje; de trenger litt nivå for å vise sine beste sider. (I tillegg til at de er vanskelige å montere da magnetmotoren er like stor som elementet !) Har imidlertid ingen erfaring med Focal, og derfor intet sammenligningsgrunnlag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mexxor Skrevet Juni 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Høyttalerene er vel rundt 3 år gamle, kanskje nyere.. 2-4år. skal finne ut nøyaktig snart. Innen en uke så har jeg mulighet til å sjekke, da jeg er på ferie nå.! Skal ha en bra forsterker og bra spiller på utstyret, så don`t worry.. =) Husk; skal ha i 2 høyttalere til, de skal være i hattehylle. Har dere noen forslag, så kom med det! Gjerne til forsterker også.. ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nicoloco Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 Høyttalerene er vel rundt 3 år gamle, kanskje nyere.. 2-4år. skal finne ut nøyaktig snart. Innen en uke så har jeg mulighet til å sjekke, da jeg er på ferie nå.! Skal ha en bra forsterker og bra spiller på utstyret, så don`t worry.. =) Husk; skal ha i 2 høyttalere til, de skal være i hattehylle. Har dere noen forslag, så kom med det! Gjerne til forsterker også.. ;) Skal jeg være helt ærlig med deg så foreslår jeg at du kjøper skikkelige 6,5" elementer og setter opp et 3-veis system sammen med de høyttalerene du allerde har. Da kjører du 4 kanaler på frontsettet og styrer unna det SKREKKLIGE lydbildet man får av å ha lav lyd fremme og høy lyd bak. Mitt forslag til en rimelig og PEN stereo med det utgangspunktet du har er: 6,5" midbasser montert sammen med dine 4" høyttalere og 1" diskanter. Kjøre alle disse på 1 4-kanals forsterker. Så kjøper du 2 10" subber og putter dem i en trykkammerkasse. De driver du LETT med en rimelig forsterker. Dette er selvsagt bare drømmen min, slik lyd vil jeg ha når jeg blir stor! Pass på at du kjøper en bra spiller og en middels dyr forsterker, da dårlig signal til frontsettet lett lar seg avsløre av gode høyttalerkomponenter (erfart selv med Alpine Type-X frontsett). Har forresten 2 6,5" elementer av Alpine type-X serien i bilen som jeg kanskje ikke får bruk for! ;) Siter BMW e36 318ia Nissan Primera 2.0GT Lexus IS 200 TIC solgt Renault Laguna 2.0 RT solgt If I gave a shit, you'd be the first to get it! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mexxor Skrevet Juni 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 hmm. Kan sette opp anlegget som jeg skal i nærmeste fremtid. (som en pekepin, noen forandringer kan komme) 4/6kanals forsterker til frontsett, diskanter og høyttalere i hattehylle. (skal ha nye i hattehylla, forslag ønskes :)) Indash dvd spiller, provisorisk cd spiller i bruk sålenge... Monoblokk til 2*12" som blir kjørt i parallell. Lukket kasse kommer til å bli brukt med tanke på jeg fortsatt skal ha plass i bagasjerommet. hehe. Kom gjerne med forslag til forbedringer/ oppsett som er bedre. Prisen skal ende på rundt 5-10.000 pluss spilleren.. Billig og bra er et must, men det ser vi an.. ;) Edit: nicoloco, du sier jeg skal bruke en 4 kanals forsterker på 6 elementer, men hvordan har du tenkt at jeg skal koble opp dette? Diskantene i parallell med frontsett, eller kjøre de alene på spiller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 Jeg ville nå ha hoppet glatt over høytalerene i hatte hylla. Vis du da ikke skal ha sourround lyd? Du Har 4" og diskant nå, med delefilter. På dashen? Kjøp i så¨fall ett sett 6,5" sett den i døra. Kjøp så en 4 kanaler, bruk 6,5" på to kanaler. Så kjører du 4" og diskant om delefilteret til de siste 2 kanalene. Og en mono blokk på 2stk 12". svarte vel for nicoloco i samme slengen der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mexxor Skrevet Juni 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 Du sier jeg skal sette i 6,5" i døra, da mener du i framdørene? Vil helst slippe å lage hull til høyttalere i dørene, da det ikke er noen der fra før. Men går det ikke greit å sette i andre høyttalere i hattehylla da? Eller blir det litt feil lyd? Har ikke testet så mange forskjellige oppsett, så vet egentlig ikke hva som er best.. Fint om dere snakker av erfaring :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheBirg Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 Min mening er ihvertfall at man gjør som om man skulle sitte i stuen og lytte til musikk på et "godt" anlegg. Altså diskant\mellomtone (tilogmed 6,5") burde befinne seg forran. Bass kan jo som kjennt være bak da den ikke er så retningsbestemt Jeg har kjørt Boston Pro 5.4 (5" og diskant) frontsett på en god forsterker, og Gud bedre og de spiller bra ! (Men som nevnt tidligere her, de krever godt signal og god forsterker) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nicoloco Skrevet Juni 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2006 Du sier jeg skal sette i 6,5" i døra, da mener du i framdørene? Vil helst slippe å lage hull til høyttalere i dørene, da det ikke er noen der fra før. Men går det ikke greit å sette i andre høyttalere i hattehylla da? Eller blir det litt feil lyd? Har ikke testet så mange forskjellige oppsett, så vet egentlig ikke hva som er best.. Fint om dere snakker av erfaring :) Hør her min unge mann: Det er ikke et menneske i VERDEN som halshugger deg dersom du lager noen fine hull i dørene for å få sinnsykt fin lyd. Jeg vil anbefale deg på det ALLER ALLER sterkeste om å IKKE montere noen høyttalere bak før du har bygget opp god lyd fremme. Jeg står ved mitt forslag om at du kjøper en OK/GOD 4-kanals forsterker som yter ca 4x25 klasse1-watt (4x200 wannabe-watt;D) og kobler diskant/4" sammen (da de drives sammen via et delefilter) og 6,5" på de siste 2 kanalene. Da står du fritt til å justere lyden som det passer deg, og jeg skulle GJERNE hatt en slik sammensetning i min bil. Ta kontakt på PM om du lurer på noe mere da. Jeg hadde i min forrige bil følgende oppsett: Alpine Type X frontsett (6,5" og 1" diskant) biwired. Det vil si at jeg kjørte en kanal per høyttaler (50 watt pr diskant, lol). Unike muligheter til å justere lyden da. I tillegg hadde jeg lyd bak, da i form av at ekstra komponent-sett som spillte så lavt at jeg ikke merket det framme. Da får du rett lydbilde for alle i bilen. Stå på! Siter BMW e36 318ia Nissan Primera 2.0GT Lexus IS 200 TIC solgt Renault Laguna 2.0 RT solgt If I gave a shit, you'd be the first to get it! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole_Martin Skrevet Juni 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2006 Alpine Type X frontsett (6,5" og 1" diskant) biwired. Det vil si at jeg kjørte en kanal per høyttaler (50 watt pr diskant, lol). Unike muligheter til å justere lyden da. I tillegg hadde jeg lyd bak, da i form av at ekstra komponent-sett som spillte så lavt at jeg ikke merket det framme. Da får du rett lydbilde for alle i bilen. Stå på! Du mener biamped ? Å kjøre biamp på Boston settet anbefales ikke av produsent. Stemmer også med egne erfaringer. På 6.43-settet har en riktignok en rekke muligheter,- bruke 1 kanal pr.side via det eksterne passive delefilteret til å dele hele treveis settet, bruke 2 kanal pr.side (1 kanal til diskant og 4" og 1 kanal til 6.5") via det eksterne delefilteret. Har også prøvd å bruke toveis delefilter (delefilteret til Pro 4.4) og kjøre elektronisk deling av 6.5". Det enkleste og beste alternativet ble faktisk å kjøre hele treveis på 1 kanal via det eksterne passive. Blir masse ekstra-arbeid (tuning, innstillinger delefrekvens, nivå etc) og integrasjonsproblemer når en begynner med både aktiv og passiv deling. Men har trådstarter tid og evne, bør han absolutt prøve seg på montering av en 6.5" i døren framme. Blir da nødt til å dele dette aktivt, noe vanskelig som nevnt, men fullt mulig ! Helt enig med øvrige, ikke monter noe annet enn subwoofere bak (som bør deles under 70-80Hz !! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cheron Skrevet Juni 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2006 Jeg kjøper dine 4 toms Boston Pro... Send meg PM... Dette er High End høytalere fra 90 tallet! Har 5.4 i cabben min. Rocker.. Så et 4 toms sett på hylla er ikke å forakte... Siter Deler til BMW 525 TDS - E34 og VW Transporter T4 er av interesse... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mexxor Skrevet Juni 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2006 Jeg er veldig borte innen passive/aktive delefiltre, vet ikke forskjellen. Men går det ikke an å bruke delefilteret som sitter på forsterkeren da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet Juni 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2006 Det på forsterkeren er aktivt. Et delefilter man kobler høytalerkablene til er passivt. Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole_Martin Skrevet Juni 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2006 Jeg kjøper dine 4 toms Boston Pro... Send meg PM... Dette er High End høytalere fra 90 tallet! Har 5.4 i cabben min. Rocker.. Så et 4 toms sett på hylla er ikke å forakte... Vil sannsynligvis selge Pro 6.43-settet i nærmeste framtid pga bilbytte. Om du er interessert kan du sende en mail. En Panasonic spiller til 500,- også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg