mexxor Skrevet Juni 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 toveis delefilter betyr? hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole_Martin Skrevet Juni 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 toveis delefilter betyr? hehe Toveis delefilter = 1 delefrekvens. I ditt tilfelle blir det mellom 4" og diskant. Treveis = 2 delefrekvenser. I mitt tilfelle blir det mellom 6.5" og 4", og mellom 4" og diskant. I tillegg kjøres 6.43 settet med aktiv deling på 6.5" slik at bass under 50-60Hz filtreres bort (sendes til subwoofere bak) Dette bør du sette deg inn hvis velger det beste alternativet med å montere 6.5" midbasser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mexxor Skrevet Juni 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 jepp, skjønte hva du mente der :) Skal antageligvis velge "det beste alternativet" som dere sier, og ikke bruke noen høyttalere bak. Har dere noen forslag til 6,5" midbass som jeg kan bruke? Samt forsterker ? Edit: Ole-martin, Kan du forklare litt av denne "hz-stigen"? (Der jeg ser hva slags frekvens som skal til de forskjellige typer elementer?) Thanks =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole_Martin Skrevet Juni 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2006 jepp, skjønte hva du mente der :) Skal antageligvis velge "det beste alternativet" som dere sier, og ikke bruke noen høyttalere bak. Har dere noen forslag til 6,5" midbass som jeg kan bruke? Samt forsterker ? Edit: Ole-martin, Kan du forklare litt av denne "hz-stigen"? (Der jeg ser hva slags frekvens som skal til de forskjellige typer elementer?) Thanks =) Det høres fornuftig ut. Det er helt sikkert en lang rekke alternativ til type midbass og forsterker. Forhør deg litt rundt med forhandlere hva de har og mener om monteringen. Forsterkeren bør i minste fall ha trinnløs delefilterfrekvens, nivå og ev. "bassboost". Delefilterkunnskap er forholdsvis omfattende og ikke mitt fagfelt. Men kan forsøke å illustrere med utgangspunkt i mitt tidligere system. Bestod av Boston Pro 6.43, Pro 10.5 og en Phoenix Gold TI500.4: 1" diskant: ~3000 -> 20kHz 4" mellomtone ~120 -> 3000Hz 6.5" midbass ~60 -> 120Hz 10" bass ~20 -> 60Hz Bruker det eksterne passive filteret til 6.43-settet slik at disse verdiene er antatte. Det eneste som er justert manuelt for systemet (altså aktiv deling), er nedre delefrekvens for 6.5" (altså 60Hz) dvs øvre delefrekvens for 10"bass. Bare å finne én "riktig" delefrekvens (60Hz) er forholdsvis mye arbeid. Du må benytte to (den rundt 60Hz og den rundt 120Hz) da du ikke har et treveis delefilter som gjør arbeidet for deg. Men har du tid&lyst til å justere dette, vil resultatet bli meget bra ! Såfremt monteringen er god. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole_Martin Skrevet Juni 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2006 Her kan du se hvordan frontsettet er montert - ikke 100% optimalt, men fungerer godt. http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1151827 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mexxor Skrevet Juni 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2006 Så bra ut det der ;) Skal snakke med noen forhandlere. Må jo også ha kabel, kanskje en 35mm2 (ca) som går bak til en splitter.. En til monoblokk, og en til 4kanaler. Noen forhandlere dere anbefaler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nicoloco Skrevet Juni 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2006 Du mener biamped ? Å kjøre biamp på Boston settet anbefales ikke av produsent. Stemmer også med egne erfaringer. På 6.43-settet har en riktignok en rekke muligheter,- bruke 1 kanal pr.side via det eksterne passive delefilteret til å dele hele treveis settet, bruke 2 kanal pr.side (1 kanal til diskant og 4" og 1 kanal til 6.5") via det eksterne delefilteret. Har også prøvd å bruke toveis delefilter (delefilteret til Pro 4.4) og kjøre elektronisk deling av 6.5". Det enkleste og beste alternativet ble faktisk å kjøre hele treveis på 1 kanal via det eksterne passive. Blir masse ekstra-arbeid (tuning, innstillinger delefrekvens, nivå etc) og integrasjonsproblemer når en begynner med både aktiv og passiv deling. Men har trådstarter tid og evne, bør han absolutt prøve seg på montering av en 6.5" i døren framme. Blir da nødt til å dele dette aktivt, noe vanskelig som nevnt, men fullt mulig ! Helt enig med øvrige, ikke monter noe annet enn subwoofere bak (som bør deles under 70-80Hz !! Som du ser foreslår jeg her at han driver boston settet helt vanlig. altså at han driver hele filteret på 1 kanal for så og drive 6,5" på 1 kanal. Har du en forsterker med HPF på 4 kanaler er dette NULL problem. 2 y-ledd så styrer du volumet likt med tanke på fading og lignende. Alt jeg sier er at jeg anbefaler kjøp av ordentlig forsterker og spiller og et par dugende 6,5" høyttalere for å fylle lyden perfekt. Det er null problem. 2 12" subber ville jeg kanskje ikke hatt sammen med så flott lyd som han vil få fremme, jeg vil uansett anbefale trykkammer på subbene. Jeg er lei av så mye bass, så jeg skal ha 4 10" i min bil! ;) Siter BMW e36 318ia Nissan Primera 2.0GT Lexus IS 200 TIC solgt Renault Laguna 2.0 RT solgt If I gave a shit, you'd be the first to get it! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mexxor Skrevet Juli 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2006 På delefilteret sto det X4.5 eller noe i den duren. Skjønner ingenting av det jeg :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg