mfafa Skrevet Juli 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2003 Å lage egen shiftlight skulle ikke være så veldig vanskelig.. Sånn i prinsippet trenger man bare koble en elektronisk krets på turtellerledningen, som trigger ved en viss frekvens. Triggekretsen kan fungere som styrelogikk for en krets som klarer å levere strøm til en lysdiode. For å vite hvilken frekvens kretsen skal trigge på, kan man koble oscilloskop til turtellerledningen og ruse motoren til rett turtall, og lese av frekvensen. Hvis ikke kan man bare prøve seg fram. Jeg har ikke tenkt noe videre omkring hvordan triggekretsen må fungere, men det ville kanskje fungert med et RC-ledd som sender alle frekvenser under nedre grensefrekvens til jord. Nedre grensefrekvens, Fg, stilles vha. et potmeter. Frekvenser over denne vil sendes videre og kunne vært koblet til det ene benet på en OG-port (i form av en integrert krets). Det andre benet på inngangen til OG-porten legger man høyt.. pluss at kretsen trenger forsyningsspennning. Om ikke turteller-signalet er sterkt nok må dette forsterkes før det sendes til OG-porten. En vanlig lysdiode trekker ikke så mye strøm, så det skal kanskje gå å koble den rett på utgangen til OG-porten...... Denne løsningen er bare noe jeg tenkte ut i farten og IKKE utprøvd. Tanken bak det er at man har en kondensator og en motstand (et potmeter, slik at man kan stille triggefrekvensen), som vil filtrere vekk alle frekvenser under den nedre grensefrekvensen (1/2piRC), men når man har høyt turtall blir ikke signalet filtrert vekk, og sendes til en OG-port som har to innganger.. den fungerer slik at hvis den har en viss spenning på BEGGE inngangene samtidig, så gir den spenning på utgangen.. På utgangen er lysdioden koblet. Denne vil blinke med frekvensen på turtellerledningen, men det er nok såpass fort at du ikke registrer det (så det fører bare til strømbesparing). Mulig lysdioden trenger formotstand for å ikke ødelegges (kommer ann på OG-porten).. har ikke slått opp noen aktuelle kretser enda, men her antar jeg OG-porten vil klare å drive lysdioden (20mA). Hvis ikke får man putte på en strømforsterkende krets :) - Noen som har forslag til forbedringer? - Noen som vet hvor sterkt RPM-signalet er? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet Juli 9, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2003 AH, jeg kom på en viktig ting. Filteret må bli langt mer avansert enn en lite RC-ledd. Det er jo 1.ordens.. eller 6db/okt for de utenforstående.. en oktav er dobbling eller halvering av frekvens. Altså hvis jeg hadde satt filteret til å dempe 0dB ved 6000Hz, ville det vært fortsatt vært et ganske sterkt signal ut ved kanskje 4000Hz (uten å ha regnet noe på dempningen..). Derfor må filteret bli mer komplekst, av type 3.ordens.. (18db/okt) :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Speeder Skrevet Juli 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2003 Du har vel ikke tilfeldigvis nettop gått elektronikk eller :) Siter - 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane - 2015 Passat 2,0l 150hk TDI - 2015 Zoe R210 - 1998 Corolla 1.3x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Juli 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2003 Originally posted by Speeder Du har vel ikke tilfeldigvis nettop gått elektronikk eller :) Hehe, ja. Det hørtes ut som om noen ville ha frem at de har lært litt elektronikk. Er glad jeg er ferdig med det greiene der jeg. :) Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet Juli 9, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2003 Ja, jeg ble ferdig med elektronikk i år... :) Kanskje ingen som syns tanken DIY Shiftlight er interresant. Kanskje dere foretrekker å kjøpe samme greia til et par lapper? Hvis dere kan litt elektronikk, hvorfor ikke bidra litt i stedet for å kalle meg "show-off". Jeg vet bare at JEG liker å få ting forklart når jeg vil lære noe. Når jeg skriver slik spør jeg indirekte. F.eks. spenningsnivåer på TTL-kretser. Også med tanke på at løsningen min var noe jeg tenkte ut litt der og da. Da andre vet tanken bak valgene mine blir det enklere å komme med forslag til forbedringer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Juli 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2003 mfafa: Det var ikke vondt ment, det ser jo ut til at du har lært mye! Selv er jeg ikke interessert i shift light, men lurer på en rev limiter. Da kjøper jeg nok ferdig ja. ;) Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nismo_power Skrevet Juli 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2003 Originally posted by eirikoo mfafa: Det var ikke vondt ment, det ser jo ut til at du har lært mye! Selv er jeg ikke interessert i shift light, men lurer på en rev limiter. Da kjøper jeg nok ferdig ja. ;) Har en rev limiter/launch contr på bilen min, funker bra det. Men bruker den veldig sjelden da det sliter fært på turboen :( Eksos tempen blir veldig høy, og turboen vil ikke holde lenge. (ref. krb) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik Skrevet Juli 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2003 Originally posted by nismo_power Har en rev limiter/launch contr på bilen min, funker bra det. Hva merke ? kr ? osv ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skrevet Juli 10, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2003 Originally posted by mfafa Å lage egen shiftlight skulle ikke være så veldig vanskelig.. Sånn i prinsippet trenger man bare koble en elektronisk krets på turtellerledningen, som trigger ved en viss frekvens. Er det ikke noe forskjell i hvor sterk bilen er i forskjellige gir? Siter [o] 1992 Toyota MR2 GTI [x] 1990 Toyota MR2 GTI [x] 1986 Ford Escort 1.4 [x] 1988 BMW 320i [x] 1985 Suzuki SJ413JX [x] 1993 BMW 318i [x] 1981 Volkswagen Golf 1.1 Formel E(conomy) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Juli 10, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2003 Originally posted by Ivar Er det ikke noe forskjell i hvor sterk bilen er i forskjellige gir? Turtallsignalet blir jo det samme. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skrevet Juli 11, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2003 Ja, men i første vil du kanskje gire ved 6000, mens i andre vil du gire i 7000. Et så simpelt shiftlight som mfafa viste oss her vil jo kun lyse innenfor en viss range. Siter [o] 1992 Toyota MR2 GTI [x] 1990 Toyota MR2 GTI [x] 1986 Ford Escort 1.4 [x] 1988 BMW 320i [x] 1985 Suzuki SJ413JX [x] 1993 BMW 318i [x] 1981 Volkswagen Golf 1.1 Formel E(conomy) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Speeder Skrevet Juli 11, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2003 det er vel snakk om at lyset skal lyse en liten stund før man når turtallssperre.... og den er jo lik uansett gir... Siter - 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane - 2015 Passat 2,0l 150hk TDI - 2015 Zoe R210 - 1998 Corolla 1.3x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flatfour Skrevet Oktober 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2008 Noen som har sett noen byggesett eller tegninger på dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Oktober 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2008 må jo være litt rar inni hode om en gidder å kuke med å lage en slik som det her, når den kan kjøpes på summit for en slikk og ingenting... Kobles på "tack" utaket...mao, 2 ledninger... http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1∂=ATM%2D5340&N=700+115&autoview=sku Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Oktober 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2008 å isteden for å kuke med dissa chipsene, ja da putter man inn en slik... http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1∂=MSD%2D8672&N=700+115&autoview=sku Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.