Ok`n Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 kan noen enkelt forklare korleis den fungerer?lurer og på kor slangen på toppen av den går hen?og er det forsjellige typer wg`er? Mvh Ok`n Siter -Nissan Skyline R32 GTR -Nissan Silvia S14 -Nissan 180sx -Nissan Primera P10 SR20Di/De T -Nissan Laurel C33 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mariu$ Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Det heter wastegate, ikke west Prøv å skriv litt mer forståelig også så får du sikkert svar. Den funger som en ventil så du ikke får så syyyk turbo Siter Den som arbeider masse gjør masse feil , den som arbeider lite gjør lite feil , den som bare sløver gjør ingen feil , den som ikke gjør feil blir forfremmet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboperformance Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 kan noen enkelt forklare korleis den fungerer?lurer og på kor slangen på toppen av den går hen?og er det forsjellige typer wg`er? Mvh Ok`n Det er 2 typer Wastegate; begge har til hovedformål å bypasse eksosgassene forbi turbinen slik at ikke ladetrykket blir for høyt: Intern wastegate: en trykklokke montert på turboen åpner et internt bypasspjeld i turboen. Det går en slage fra trykklokka til trykksiden/ innsuget. Ladetrykket virker på en fjærbelastet membran som er forbundet med bypasspjeldet, gjerne med en justerbar stang (kan øke forspenning på fjæra = høyere ladetrykk). Ekstern wastegate: fungerer omtrent på samme måte, bare at den er montert som en egen enhet på grenrøret mellom turbo og motor. Siter Prosjekt Fenris: 242 TIC, 300 hk, 1. premie Ål-treffet 2006: http://http://www.bilforumet.no/prosjektforum/70808-turboperformance-volvo-242-project-fenris.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ok`n Skrevet Juni 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Det heter wastegate, ikke west Prøv å skriv litt mer forståelig også så får du sikkert svar. Den funger som en ventil så du ikke får så syyyk turbo kan noen enkelt forklare korleis den fungerer var det uforståligt? skrivefeil fiksa Siter -Nissan Skyline R32 GTR -Nissan Silvia S14 -Nissan 180sx -Nissan Primera P10 SR20Di/De T -Nissan Laurel C33 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ok`n Skrevet Juni 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Det er 2 typer Wastegate; begge har til hovedformål å bypasse eksosgassene forbi turbinen slik at ikke ladetrykket blir for høyt: Intern wastegate: en trykklokke montert på turboen åpner et internt bypasspjeld i turboen. Det går en slage fra trykklokka til trykksiden/ innsuget. Ladetrykket virker på en fjærbelastet membran som er forbundet med bypasspjeldet, gjerne med en justerbar stang (kan øke forspenning på fjæra = høyere ladetrykk). Ekstern wastegate: fungerer omtrent på samme måte, bare at den er montert som en egen enhet på grenrøret mellom turbo og motor. Eg veit korleis ein monterer manuell boostkontroll på internwastgate men åssen blir det gjort på ekstern? Siter -Nissan Skyline R32 GTR -Nissan Silvia S14 -Nissan 180sx -Nissan Primera P10 SR20Di/De T -Nissan Laurel C33 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveina Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 På samme måte mest sannsynlig.. Ellers finnes det singel port og dual port WG også, hvor DP er liksom det "nye", for økt kontroll av ladetrykk i forhold til en singelport, og skal man oppgradere er det å anbefale. Siter S.C.E. '76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Slangen på toppen av wastegaten går til innsugsmanifolden. Hensikten med wastegaten er å begrense ladetryket. Så enkelt er det! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|RockFordFosGate| Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Slangen på toppen av wastegaten går til innsugsmanifolden. Hensikten med wastegaten er å begrense ladetryket. Så enkelt er det! Du tenker på dumpen du, med første del av teksten din. Wastegaten's oppgave er å forhindre at turboen snurrer seg i filler av for mye eksos, den slipper ut overflødig eksos med andre ord, så ja, det siste du skriver er korrekt ang. wastegate. Lurer litt på om trådstarter forveksler wastegate og dumpventil også :well Der det er en slange på topp av dumpen som går til innsugsmanifold som quotet post skriver. Siter Bil kommer etterhvert.. :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kremt Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Tenkte wastegate ventilen bare var et spjeld jeg som styrte vekk noe av eksosluften fra turbinhjulet på turboen slik at den ikke "akser" noe mer? :wonder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Du tenker på dumpen du, med første del av teksten din. Wastegaten's oppgave er å forhindre at turboen snurrer seg i filler av for mye eksos, den slipper ut overflødig eksos med andre ord, så ja, det siste du skriver er korrekt ang. wastegate. Lurer litt på om trådstarter forveksler wastegate og dumpventil også :well Der det er en slange på topp av dumpen som går til innsugsmanifold som quotet post skriver. Nope-wastegateventilen styres av ladetrykket, gå ut å sjekk! Hensikten er å begrense ladetrykket ved å slippe eksosgass bypass turbinene. Liten selvkritikk, slangen går ikke fra wastegateventilen men fra aktuatoren for spjeldet, fra aktuatoren går det et stag ned på spjeldet/wastegaten. "Popoff"-ventilen skal hindre at turboen "staller" ved plutselig belastningsreduksjon, denne styres også av ladetrykket (og finnes ikke på dieselbiler). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kremt Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Hva er staller? :bok Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaikill Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 brå bremser ved at spjelet lukkes og trykket bare bygger seg opp... :) Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn B Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Du tenker på dumpen du, med første del av teksten din. Wastegaten's oppgave er å forhindre at turboen snurrer seg i filler av for mye eksos, den slipper ut overflødig eksos med andre ord, så ja, det siste du skriver er korrekt ang. wastegate. Lurer litt på om trådstarter forveksler wastegate og dumpventil også :well Der det er en slange på topp av dumpen som går til innsugsmanifold som quotet post skriver. Tynn is nå Sveinung... Hvorfor uttale deg om ting du ikke har peiling på (verken teori eller praksis). Er slike ting som skape mange misforståelser... Om du ikke vet hva du snakker om, så er det bedre å holde kjeft... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pirium Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 "Popoff"-ventilen skal hindre at turboen "staller" ved plutselig belastningsreduksjon, denne styres også av ladetrykket (og finnes ikke på dieselbiler). det er ikke popoff, men dumpventil. popoff er en sikkerhetsventil som står på innsuget og åpner for å slippe ut trykk om ikke wastegaten klarer å begrense ladetrykket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ok`n Skrevet Juni 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 Lurer litt på om trådstarter forveksler wastegate og dumpventil også :well hehe,veit nå ka dump er... korleis ser man fysisk forsjell på singel port og dual port WG da? Siter -Nissan Skyline R32 GTR -Nissan Silvia S14 -Nissan 180sx -Nissan Primera P10 SR20Di/De T -Nissan Laurel C33 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.