Gå til innhold

westgate

Ranger emnet


Ok`n

Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det heter wastegate, ikke west

 

Prøv å skriv litt mer forståelig også så får du sikkert svar.

 

Den funger som en ventil så du ikke får så syyyk turbo

Den som arbeider masse gjør masse feil , den som arbeider lite gjør lite feil , den som bare sløver gjør ingen feil , den som ikke gjør feil blir forfremmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan noen enkelt forklare korleis den fungerer?lurer og på kor slangen på toppen av den går hen?og er det forsjellige typer wg`er?

 

Mvh Ok`n

 

Det er 2 typer Wastegate; begge har til hovedformål å bypasse eksosgassene forbi turbinen slik at ikke ladetrykket blir for høyt:

 

Intern wastegate: en trykklokke montert på turboen åpner et internt bypasspjeld i turboen. Det går en slage fra trykklokka til trykksiden/ innsuget. Ladetrykket virker på en fjærbelastet membran som er forbundet med bypasspjeldet, gjerne med en justerbar stang (kan øke forspenning på fjæra = høyere ladetrykk).

 

Ekstern wastegate: fungerer omtrent på samme måte, bare at den er montert som en egen enhet på grenrøret mellom turbo og motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter wastegate, ikke west

 

Prøv å skriv litt mer forståelig også så får du sikkert svar.

 

Den funger som en ventil så du ikke får så syyyk turbo

 

kan noen enkelt forklare korleis den fungerer

 

var det uforståligt?

skrivefeil fiksa

-Nissan Skyline R32 GTR

-Nissan Silvia S14

-Nissan 180sx

-Nissan Primera P10 SR20Di/De T

-Nissan Laurel C33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 typer Wastegate; begge har til hovedformål å bypasse eksosgassene forbi turbinen slik at ikke ladetrykket blir for høyt:

 

Intern wastegate: en trykklokke montert på turboen åpner et internt bypasspjeld i turboen. Det går en slage fra trykklokka til trykksiden/ innsuget. Ladetrykket virker på en fjærbelastet membran som er forbundet med bypasspjeldet, gjerne med en justerbar stang (kan øke forspenning på fjæra = høyere ladetrykk).

 

Ekstern wastegate: fungerer omtrent på samme måte, bare at den er montert som en egen enhet på grenrøret mellom turbo og motor.

 

Eg veit korleis ein monterer manuell boostkontroll på internwastgate men åssen blir det gjort på ekstern?

-Nissan Skyline R32 GTR

-Nissan Silvia S14

-Nissan 180sx

-Nissan Primera P10 SR20Di/De T

-Nissan Laurel C33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte mest sannsynlig..

 

Ellers finnes det singel port og dual port WG også, hvor DP er liksom det "nye", for økt kontroll av ladetrykk i forhold til en singelport, og skal man oppgradere er det å anbefale.

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangen på toppen av wastegaten går til innsugsmanifolden. Hensikten med wastegaten er å begrense ladetryket. Så enkelt er det!

 

Du tenker på dumpen du, med første del av teksten din. Wastegaten's oppgave er å forhindre at turboen snurrer seg i filler av for mye eksos, den slipper ut overflødig eksos med andre ord, så ja, det siste du skriver er korrekt ang. wastegate.

 

Lurer litt på om trådstarter forveksler wastegate og dumpventil også :well

Der det er en slange på topp av dumpen som går til innsugsmanifold som quotet post skriver.

Bil kommer etterhvert.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker på dumpen du, med første del av teksten din. Wastegaten's oppgave er å forhindre at turboen snurrer seg i filler av for mye eksos, den slipper ut overflødig eksos med andre ord, så ja, det siste du skriver er korrekt ang. wastegate.

 

Lurer litt på om trådstarter forveksler wastegate og dumpventil også :well

Der det er en slange på topp av dumpen som går til innsugsmanifold som quotet post skriver.

 

Nope-wastegateventilen styres av ladetrykket, gå ut å sjekk! Hensikten er å begrense ladetrykket ved å slippe eksosgass bypass turbinene. Liten selvkritikk, slangen går ikke fra wastegateventilen men fra aktuatoren for spjeldet, fra aktuatoren går det et stag ned på spjeldet/wastegaten.

"Popoff"-ventilen skal hindre at turboen "staller" ved plutselig belastningsreduksjon, denne styres også av ladetrykket (og finnes ikke på dieselbiler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker på dumpen du, med første del av teksten din. Wastegaten's oppgave er å forhindre at turboen snurrer seg i filler av for mye eksos, den slipper ut overflødig eksos med andre ord, så ja, det siste du skriver er korrekt ang. wastegate.

 

Lurer litt på om trådstarter forveksler wastegate og dumpventil også :well

Der det er en slange på topp av dumpen som går til innsugsmanifold som quotet post skriver.

 

Tynn is nå Sveinung... Hvorfor uttale deg om ting du ikke har peiling på (verken teori eller praksis). Er slike ting som skape mange misforståelser... Om du ikke vet hva du snakker om, så er det bedre å holde kjeft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Popoff"-ventilen skal hindre at turboen "staller" ved plutselig belastningsreduksjon, denne styres også av ladetrykket (og finnes ikke på dieselbiler).

 

 

det er ikke popoff, men dumpventil.

popoff er en sikkerhetsventil som står på innsuget og åpner for å slippe ut trykk om ikke wastegaten klarer å begrense ladetrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lurer litt på om trådstarter forveksler wastegate og dumpventil også :well

 

hehe,veit nå ka dump er...

 

korleis ser man fysisk forsjell på singel port og dual port WG da?

-Nissan Skyline R32 GTR

-Nissan Silvia S14

-Nissan 180sx

-Nissan Primera P10 SR20Di/De T

-Nissan Laurel C33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår