Kaikill Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 1 eller 2 slanger inn på wastegate :) med dual kan du kjøre trykk på "baksiden" slik at du kan lukke og åpne wastegate mere presist Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wanna-b Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 argh, både wg og dump er da koblet til vakum. så tror nok ikke han blander de to Siter Nissan Micra K12 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|RockFordFosGate| Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 Beklager. Siter Bil kommer etterhvert.. :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Juni 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2006 det er ikke popoff, men dumpventil. popoff er en sikkerhetsventil som står på innsuget og åpner for å slippe ut trykk om ikke wastegaten klarer å begrense ladetrykket. Joda, men funksjonen blir den samme. Og forresten-imotsetning til "common belive"-stalling er ikke skadelig for turboen eller motoren. Fenomenet kalles "surging" på nynorsk, og på større marine dieseler bryr vi oss ikke noe om det. turboladeren er mest effektiv rett under eller på "stallegrensen", og vi legger ut marinemotorer så nært opptil vi kan. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas_1 Skrevet Juni 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2006 Det finnes vel ikke tall på hvor mange ganger dette er diskutert på forumet, og det er jo like stor baluba hver gang med navnkalling og myyyye drit. Kan ikke dere bare søke? Genial knapp! Prøv den! juba: Du tar feil angående pop-off. Prøv å søk på det!;) Siter Biler: -Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Juni 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 Nei, pop-off/dumpventil er der for å hindre stalling. Endel bilsider forteller at den er der for at turboen fortere skal levere ladetrykk ved belastningsendringer, det vil den selvfølgelig gjøre siden turboen ligger på eller under stallegrensen. "Forbrenningsmotorer del 3" anbefales:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveina Skrevet Juni 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 Joda, men funksjonen blir den samme. Og forresten-imotsetning til "common belive"-stalling er ikke skadelig for turboen eller motoren. Fenomenet kalles "surging" på nynorsk, og på større marine dieseler bryr vi oss ikke noe om det. turboladeren er mest effektiv rett under eller på "stallegrensen", og vi legger ut marinemotorer så nært opptil vi kan. Jeg er langt ifra enig med deg når det gjelder surging er skadelig for turboen, siden lageret/-ene får en belastning ifra feil akse, og det kan bli for hard belastning i lagrene og oljefilmen brytes. Det er dette som sliter ut turboen over tid. Det er mange motorer som kjører uten BOV, men det er ikke dermed sagt at det er like sunt. Jeg har aldri sett et kompressormap over en turbo som er mest effektiv rett ved "stallegrensen", snarere tvert imot så faller effektiviteten drastisk nærme "grensen", mens et stykke under grensa bruker de å fungere optimalt. Pop-opp er en ventil som sitter på innsuget som blåser om trykket blir faretruende høyt, og fungerer som en sikkerhetsventil. Denne er som regel fjærbelastet og ikke vacuumbelastet, som dumpventilen (BOV) er. BOV sitter jo på andre siden av gasspjeldet, og fungerer hver gang det oppstår undertrykk i innsuget. Wastegate åpner på et gitt trykk, og åpner et spjeld som slipper eksos parallellt med eksoshuset på turboen, i de mengder at turboens rotasjonshastighet/trykk alltid blir opprettholdt på rett trykk. Siter S.C.E. '76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Juni 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 Jeg er langt ifra enig med deg når det gjelder surging er skadelig for turboen, siden lageret/-ene får en belastning ifra feil akse, og det kan bli for hard belastning i lagrene og oljefilmen brytes. Det er dette som sliter ut turboen over tid. Javel, da vet du bedre enn BBC og Napier, de to største produsentene av turboladere i verden. Har tilsamen en 20-30 kurs hos disse på emnet. Det er mange motorer som kjører uten BOV, men det er ikke dermed sagt at det er like sunt. Jeg har aldri sett et kompressormap over en turbo som er mest effektiv rett ved "stallegrensen", snarere tvert imot så faller effektiviteten drastisk nærme "grensen", mens et stykke under grensa bruker de å fungere optimalt. Samme som over+det jeg vet fra min egen jobberfaring med skipsmotorer de siste 20 årene Pop-opp er en ventil som sitter på innsuget som blåser om trykket blir faretruende høyt, og fungerer som en sikkerhetsventil. Denne er som regel fjærbelastet og ikke vacuumbelastet, som dumpventilen (BOV) er. BOV sitter jo på andre siden av gasspjeldet, og fungerer hver gang det oppstår undertrykk i innsuget. Wastegate åpner på et gitt trykk, og åpner et spjeld som slipper eksos parallellt med eksoshuset på turboen, i de mengder at turboens rotasjonshastighet/trykk alltid blir opprettholdt på rett trykk. Joda-forskjellige innretninger men de skal grunnleggende hindre det samme, for høyt ladetrykk og stalling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Juni 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 Hva vil "stalling" si? Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
schnellfahrer944 Skrevet Juni 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 Juba, har du noen artikler (gjerne online) du kan henvise til hvor det fortelles at "Turbo surge" er ønskelig? Gjerne noe teknisk info som forklarer hvorfor en turbo er mest effektiv når den nesten "surger". Siter 1985 Porsche 3.2 Carrera 2011 Ford Focus Titanium x 1986 Porsche 944 Turbo x 1986 Porsche 944 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Juni 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 Har da aldri sagt at stalling/surging er ønskelig, bare at det ikke er skadelig! Skal se hva jeg finner av elektronisk dokumentasjon rundt turbolader og virkningsgrader når jeg kommer hjem (midten av neste uke). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Juni 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 Hva vil "stalling" si? Stalling/surging oppstår ved plutselige belastningsreduksjoner (omgiring, bråstopp osv). Det som skjer er rett og slett at kompressoren leverer mer luft enn det som forbrukes, trykket stiger og "slår tilbake" gjennom kompressoren. På større turboer lager det virkelig stygg lyd, mer enn en som har måttet skifte undertøy:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Juni 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 Synes ofte det er pen låt i det jeg... Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas_1 Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 juba: Om du tenker deg om en gang til så har ikke pop-off og BOV samme funksjon. Dette burde du finne ut av siden du er så belært!:) Siter Biler: -Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet Juni 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2006 Jaggu mykje ujamnt her inne,hehehe........ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.