Gå til innhold

westgate

Ranger emnet


Ok`n

Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det er ikke popoff, men dumpventil.

popoff er en sikkerhetsventil som står på innsuget og åpner for å slippe ut trykk om ikke wastegaten klarer å begrense ladetrykket.

 

Joda, men funksjonen blir den samme.

Og forresten-imotsetning til "common belive"-stalling er ikke skadelig for turboen eller motoren. Fenomenet kalles "surging" på nynorsk, og på større marine dieseler bryr vi oss ikke noe om det. turboladeren er mest effektiv rett under eller på "stallegrensen", og vi legger ut marinemotorer så nært opptil vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel ikke tall på hvor mange ganger dette er diskutert på forumet, og det er jo like stor baluba hver gang med navnkalling og myyyye drit.

Kan ikke dere bare søke? Genial knapp! Prøv den!

 

juba: Du tar feil angående pop-off. Prøv å søk på det!;)

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, pop-off/dumpventil er der for å hindre stalling. Endel bilsider forteller at den er der for at turboen fortere skal levere ladetrykk ved belastningsendringer, det vil den selvfølgelig gjøre siden turboen ligger på eller under stallegrensen.

"Forbrenningsmotorer del 3" anbefales:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men funksjonen blir den samme.

Og forresten-imotsetning til "common belive"-stalling er ikke skadelig for turboen eller motoren. Fenomenet kalles "surging" på nynorsk, og på større marine dieseler bryr vi oss ikke noe om det. turboladeren er mest effektiv rett under eller på "stallegrensen", og vi legger ut marinemotorer så nært opptil vi kan.

 

Jeg er langt ifra enig med deg når det gjelder surging er skadelig for turboen, siden lageret/-ene får en belastning ifra feil akse, og det kan bli for hard belastning i lagrene og oljefilmen brytes. Det er dette som sliter ut turboen over tid.

 

Det er mange motorer som kjører uten BOV, men det er ikke dermed sagt at det er like sunt. Jeg har aldri sett et kompressormap over en turbo som er mest effektiv rett ved "stallegrensen", snarere tvert imot så faller effektiviteten drastisk nærme "grensen", mens et stykke under grensa bruker de å fungere optimalt.

 

Pop-opp er en ventil som sitter på innsuget som blåser om trykket blir faretruende høyt, og fungerer som en sikkerhetsventil. Denne er som regel fjærbelastet og ikke vacuumbelastet, som dumpventilen (BOV) er. BOV sitter jo på andre siden av gasspjeldet, og fungerer hver gang det oppstår undertrykk i innsuget. Wastegate åpner på et gitt trykk, og åpner et spjeld som slipper eksos parallellt med eksoshuset på turboen, i de mengder at turboens rotasjonshastighet/trykk alltid blir opprettholdt på rett trykk.

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt ifra enig med deg når det gjelder surging er skadelig for turboen, siden lageret/-ene får en belastning ifra feil akse, og det kan bli for hard belastning i lagrene og oljefilmen brytes. Det er dette som sliter ut turboen over tid.

 

Javel, da vet du bedre enn BBC og Napier, de to største produsentene av turboladere i verden. Har tilsamen en 20-30 kurs hos disse på emnet.

 

Det er mange motorer som kjører uten BOV, men det er ikke dermed sagt at det er like sunt. Jeg har aldri sett et kompressormap over en turbo som er mest effektiv rett ved "stallegrensen", snarere tvert imot så faller effektiviteten drastisk nærme "grensen", mens et stykke under grensa bruker de å fungere optimalt.

 

Samme som over+det jeg vet fra min egen jobberfaring med skipsmotorer de siste 20 årene

 

Pop-opp er en ventil som sitter på innsuget som blåser om trykket blir faretruende høyt, og fungerer som en sikkerhetsventil. Denne er som regel fjærbelastet og ikke vacuumbelastet, som dumpventilen (BOV) er. BOV sitter jo på andre siden av gasspjeldet, og fungerer hver gang det oppstår undertrykk i innsuget. Wastegate åpner på et gitt trykk, og åpner et spjeld som slipper eksos parallellt med eksoshuset på turboen, i de mengder at turboens rotasjonshastighet/trykk alltid blir opprettholdt på rett trykk.

 

Joda-forskjellige innretninger men de skal grunnleggende hindre det samme, for høyt ladetrykk og stalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil "stalling" si?

 

 

Stalling/surging oppstår ved plutselige belastningsreduksjoner (omgiring, bråstopp osv). Det som skjer er rett og slett at kompressoren leverer mer luft enn det som forbrukes, trykket stiger og "slår tilbake" gjennom kompressoren. På større turboer lager det virkelig stygg lyd, mer enn en som har måttet skifte undertøy:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår