Gå til innhold

westgate

Ranger emnet


Ok`n

Anbefalte innlegg

Dumpen slipper lufta rett ut. Dette fører til at turboen først må lade opptrykket i innsuget før man merker effekten av turboen, noe som fører til lagg. Pop off er ikke det samme som dumpventil. Den gjør slik at når det man stenger gasspjeldet og trykket bygger seg opp i røret så kommer pop offen inn i bildet. Det den gjør er å resirkulere lufta slik at man opprettholder trykket og får dermed bedre respons. Lufta i innsuget kommer opp i en ventil som fører lufta til rett etter innsugsiden på turboen og så videre. Pop off er det man har i rascing. Men kan ikke si det helt sikkert om dette er pop off, men jeg tror det. Jmf. resirkuleringsventil. Altså: Dump: FOr lyd, tap av effekt, ut i friluft Pop off: For ytelse, gir ikke den lyden som dumpen gjør

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe, alle compressormaps jeg har sett så er turboen langt ifra effektiv i det området.

 

Shelby, det er som jeg skriver i mitt forrige innlegg, BOV (Blow off Valve) eller dumpventil er både resirkulerende og i "friluft", og sitter FØR gasspjeldet, en pop-off ventil sitter etter spjeldet og har en helt annen funksjon.

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags funksjon da?

 

Man kan kalle det en sikkerhetsventil. Den er satt til et gitt trykk sånn at den åpner ved f.eks 2 bar el.

Brukt mye i racing pga restriksjoner i klassene. Slik som i F1 da de brukte turbo hadde de vel ikke lov å overstige 3 bar eller noe og pop-offen ble stilt deretter.

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bortimot 4 bar på turbo-æra bilene ja, men jeg vet at pop-off har blitt brukt mye i motorsporten som en effektbegrensing.

her sitter en pop-off på en alfa indymotor:

 

alfaindy02.jpg

 

hehe, ganske kjedelig ventil altså, kun en fjær som holder igjenn på trykket.

på noen turbodieseler (husker ikke hvilke) er det også slike "kopper" som spretter opp når det nermer seg max-trykk, trikset da var å kile en 2x4" plankebit mellom pop-off'en og ventildekselet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilen som resirkulerer lufta kalles......nettopp: resirkuleringsventil.

Den har nøyaktig samme funksjon som en blow off ventil (dump ventil), men i stedet for å slippe lufta ut i friluft resirkulerer den lufta tilbake inn foran turboen. Denne resirkulerte lufta kan være med på å holde hastigheten på turboen oppe mellom girskift. I og med at ventilen styres av vakuum står ventilen åpen så lange det er vakuum i manifolden. Dette medfører at lufta trekkes inn i innsuget via ventilen (ikke gjennom turbo og intercooler) når det er vakuum i manifolden.

 

På mil bil er de resirkuleringsventil. Rett og slett fordi bilen har en luftmåler som står før spjeldshuset. Med andre ord er lufta som går gjennom turboen allerede målt. Hvis denne lufta hadde blitt dumpet (blow off ventil) ville bilen gå veldig fett mellom girskift da bilens computer forventer mer luft enn det den får. På en bil med MAP derimot fungerer en dump (blow off ventil) utmerket da den måler trykket i manifolden.

 

Med andre ord er CBV (resirkuleringsventil) godt egnet på biler med AFM/MAF, og BOV (blow off valve) godt egnet på biler med MAP.

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg vet fra min egen jobberfaring med skipsmotorer de siste 20 årene

 

 

Siden du har jobbet med skipsmotorer i 20 år, så burde du også nevne at en skipsmotor NESTEN alltid er en diesel. Som igjen ikke har gasspjeld! Har man ikke gasspjeld, har man heller ikke bruk for en dump-ventil. :deng

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at ventilen styres av vakuum står ventilen åpen så lange det er vakuum i manifolden. Dette medfører at lufta trekkes inn i innsuget via ventilen (ikke gjennom turbo og intercooler) når det er vakuum i manifolden.

 

Bare litt nysgjerrig på hva du mener med akkurat dette. Ser ut som om du mener at det suges luft fra dumpventilen og inn i innsuget når det oppstår vakum.

 

VCE: Aaaa... Takker! Da kan jo juba stikke kursene sine opp i...:wonder Et eller annet! *Vennlig stygg mobb*;)

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har jobbet med skipsmotorer i 20 år, så burde du også nevne at en skipsmotor NESTEN alltid er en diesel. Som igjen ikke har gasspjeld! Har man ikke gasspjeld, har man heller ikke bruk for en dump-ventil. :deng

 

Forsåvidt et poeng, det går mest på diesel/intermediatefuel og LNG, men det forandrer ikke hva disse innretningene faktisk gjør og virkemåten på turboladeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en bruker en resirkuleringsventil (CBV) så fungerer det slik.

 

Nei, og det var ikke det avsnittet jeg quotet fra heller.

 

Forsåvidt et poeng, det går mest på diesel/intermediatefuel og LNG, men det forandrer ikke hva disse innretningene faktisk gjør og virkemåten på turboladeren!

 

Jo det har alt å si. Fordi i en diesel så stopper aldri luftstrømmen mens på en bensinmotor så stopper alt(nesten) opp ved gasspjeldet. Da blir det endel mer trykk mot turboen enn i en diesel.

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andreas. I avsnittet du quotet fra beskriver jeg hvordan en CBV (resirkuleringsventil) fungerer. Og den fungerer slik jeg beskriver. Kan hende at det finnes biler med oppsett hvor ventilen ikke åpner ved lett cruising. Du har sikkert noen refreranser til dette siden du er så bastant.

 

http://www.paragon-products.com/product_p/ebdv18-s.htm

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/Technical_pages/blow_off_valve.htm

http://members.shaw.ca/turbofiero/bov1.htm

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår