Gå til innhold

westgate

Ranger emnet

Ok`n

Anbefalte innlegg

Hei Andreas. I avsnittet du quotet fra beskriver jeg hvordan en CBV (resirkuleringsventil) fungerer. Og den fungerer slik jeg beskriver. Kan hende at det finnes biler med oppsett hvor ventilen ikke åpner ved lett cruising. Du har sikkert noen refreranser til dette siden du er så bastant.

http://www.paragon-products.com/product_p/ebdv18-s.htm

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/Technical_pages/blow_off_valve.htm

http://members.shaw.ca/turbofiero/bov1.htm

Du har rett jeg surret. Men det er fortsatt feil. Man suger ikke luft fra cbv og inn i i innsuget.

Biler:

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skjønte ikke helt hva som menes med at dieselmotorer ikke har gasspjeld? og at lufta ikke stopper opp?... bare skjønte ikke helt

Takker for bra forklaring og bilder ang. pop off

En dieselmotor har direkte innsprøytning, fri tilgang på luft og man regulerer turtallet ved hjelp av dieselmengden.

http://auto.howstuffworks.com/diesel.htm

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett jeg surret. Men det er fortsatt feil. Man suger ikke luft fra cbv og inn i i innsuget.

Jeg postet 3 artikler som sier at du tar feil.

Jeg kan sikkert finne 50 til.

Hva med å poste en som sier at du har rett?

Jeg er klar for å lære noe nytt.

Den eneste pratiske erfaring jeg har med dette er på min egen bil.

Min ventil står åpen hele tiden under vakuum. Du veit kanskje ikke at ventilen åpnes av vakuum? Kanskje du blander med noe annet?

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dieselmotor har direkte innsprøytning, fri tilgang på luft og man regulerer turtallet ved hjelp av dieselmengden.

http://auto.howstuffworks.com/diesel.htm

Ikkje direkte turtallet da, men i allefall effekten regulerest av dieselmenga i motsetning til bensin der effekten reggulerast av lufttilførselen.

Forholdet mellom effekt og motstand gir turtallet.

Berre for å pirke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg postet 3 artikler som sier at du tar feil.

Jeg kan sikkert finne 50 til.

Hva med å poste en som sier at du har rett?

Jeg er klar for å lære noe nytt.

Den eneste pratiske erfaring jeg har med dette er på min egen bil.

Min ventil står åpen hele tiden under vakuum. Du veit kanskje ikke at ventilen åpnes av vakuum? Kanskje du blander med noe annet?

NB! NB! Dersom pass-thru ventilen din står åpen (og bypasser turboen din) så lenge det er vakum i innsugsmanifolden vil du aldri på nytt få trykk i manifolden din. Dette skyldest at lufta som turboen mater vil leke ut den åpne bypass ventilen og gå gjennom turboen igjen og igjen og igjen....

i staden for å bli matet til manifolden.

Det er også det som er formålet med pass-thru ventil i staden for dump ventil. Det er to ting som bremser turboen: mottrykket og vakumet som oppstår mellom turbo og luftfilter. Pass-thru ventilen køyrer trykket tilbake før turboen slik at den får sleppe å dra vakum sånn at den spinn lufta rundt og rundt i eit nærmest atmosfærisk omløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi enige om at ventilen åpnes av vakuum?

Er det vakuum i manifolden når turboen ikke lader?

Der er vi helt enig, men du suger ikke luft fra dumpventilen og inn i innsuget. Vakumet i innsuget alene er ikke sterkt nok til å åpne stempelet.

Altså det du mener er at når det er vakum i innsuget før turbo spool up så åpner dumpventilen seg og luften går inn i innsuget? Det er også feil. Det går ikke luft fra dumpventil til innsugsmanifold.

Biler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, Andreas, jeg snakker ikke om en dumpventil.

Føler at det er litt bortkastet å diskutere dette hvis du ikke veit forskjellen.

Motronic,

Hvis vi tar utgangspunkt i en CBV med et stempel så har den en fjær som holder ventilen lukket. Vakuumet må overstige fjæras styrke for å åpne ventilen. Ventilen kan da tunes til når den skal åpne/lukke ved å bruke fjærer med forskjellig stivhet. På min bil bruker jeg en fjær som er stiv nok til å holde ventilen stengt opp til ~15in/hg vakuum. Så fort vakuumet overstiger dette åpner ventilen. På tomgang har jeg rundt 19in/hg vakuum og ventilen er åpen. Så fort jeg gir litt gass synker vakuumet og ventilen lukkes.

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, Andreas, jeg snakker ikke om en dumpventil.

Føler at det er litt bortkastet å diskutere dette hvis du ikke veit forskjellen.

Motronic,

Hvis vi tar utgangspunkt i en CBV med et stempel så har den en fjær som holder ventilen lukket. Vakuumet må overstige fjæras styrke for å åpne ventilen. Ventilen kan da tunes til når den skal åpne/lukke ved å bruke fjærer med forskjellig stivhet. På min bil bruker jeg en fjær som er stiv nok til å holde ventilen stengt opp til ~15in/hg vakuum. Så fort vakuumet overstiger dette åpner ventilen. På tomgang har jeg rundt 19in/hg vakuum og ventilen er åpen. Så fort jeg gir litt gass synker vakuumet og ventilen lukkes.

Mente ikke atmosfærisk. Du tok meg på akkurat det med fjæren, men det kommer fortsatt ikke luft inn i innsugsmanifolden!

EDIT: Leste nettopp de linkene du la ut. 2 av de sa det som jeg sa og 1 sa motsatt, men den siste sto det også endel annet feil på så den overser jeg.

Biler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Så det er vakuum i manifolden. CBV er åpen. Hvor trekkes det lettest luft?

Gjennom 1.5 meter rør, en intercooler og en turbo (første bilde) eller gjennom CBV som er koblet rett på røret etter luftfilteret (andre bilde)?

Hvorfor kan ikke lufta trekkes gjennom CBV?

cbv28qa.jpg

cbv13yv.jpg

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

schnellfahrer944: Aaaaaaaaaa! Nå ser jeg hva du mener. Men jeg koblet det ikke siden du sa at det gikk inn i innsuget, altså at du hadde koblet slangen inn etter gasspjeld! Men da er vi på samme side, var nok heller jeg som misforsto og litt dårlig forklart...

Men hvem er det som har montert dumpventilen din?

EDIT: Har du en tråd om bilen din? Er stor fan av disse bilene!

Biler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider