Gå til innhold

Ulovlig å øvelseskjøre med brekket på "feil" side?

Ranger emnet

Gjest Volvo_gutten

Anbefalte innlegg

Ikke nå lenger, står ingenting om det i lovdata.no

§ 26. Øvingskjøring.

Øvingskjøring må ikke være til fare eller unødig ulempe for annen trafikk. Politiet kan av hensyn til trafikkforholdene forby eller begrense øvingskjøring på bestemte steder og til bestemte tider.

Øvingskjøring med motorvogn må ikke finne sted tidligere enn 2 år før det tidspunkt da eleven etter sin alder kan få førerett for vedkommende motorvogngruppe. Departementet kan fastsette strengere alderskrav for øvingskjøring for visse motorvogngrupper. Er øvingskjøringen ledd i føreropplæring mot vederlag, kan den bare finne sted når det brukes godkjent lærevogn og eleven ledsages i vognen av godkjent lærer. I andre tilfelle må eleven ledsages i motorvognen av person som har fylt 25 år og har gyldig førerett for vedkommende motorvogngruppe og har hatt slik førerett uavbrutt i minst 5 år. Departementet kan ved forskrift fravike kravet om godkjent lærer og godkjent lærevogn, jf. tredje punktum, og fastsette tilleggskrav for øvingskjøring med visse motorvogner.

Obligatorisk opplæring i glattkjøring kan bare gjennomføres på øvingsbaner som er særskilt godkjent av Vegdirektoratet.

Departementet kan gi forskrifter om øvingskjøring og kan på vilkår tillate øvingskjøring med visse motorvogner eller på visse områder uten at lærer eller ledsager følger med i kjøretøyet.

Ved øvingskjøring anses lærer eller ledsager som fører av motorvognen. Det som er bestemt i eller i medhold av kap. II og §§ 21, 22 og 22 a), gjelder likevel også for eleven.

Endret ved lover 10 april 1981 nr. 8, 12 juni 1987 nr. 64, 28 april 1994 nr. 9 (i kraft 1 okt 1994), 19 des 2003 nr. 133 (i kraft 1 jan 2004 iflg. res. 19 des 2003 nr. 1764), 18 juni 2004 nr. 40.

'99 BMW 520iat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ReVolvolution

Jepp, det er lov. Reglene ble forandret for noen år tilbake, her er litt forandringer:

- Lov å ha med opptil 7 passasjerer + ledsager

- Lov med elektronisk håndbrekk/uten håndbrekk

- Lov å drifte :driving (kødda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fortsatt forbudt å øvelsekjøre med automatgear, right?

Aldri vært noe forbud mot dette.. derimot har man ikke lov til å kjøre manuellt giret bil om man kjører opp på bil med automat.

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ReVolvolution

Trafikalt grunnkurs. Ble endret 1 før dette ble obligatorisk mener jeg.. Automatgir er lov å lærekjøre med.

Du kan lærekjøre med ALT som er godkjent.. Finnes ingen begrensinger. For all del kan du lærekjøre med Volvo med et par hundre hk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall rart at jeg nettopp var på langkjøring med nye Passat som har brekket som en knapp til venstre for sjåfør?

Det er noe jævla dritt.

Hater disse hellvetes nye passatene, i allefall på glattkjøringa.

*skulle hatt bakhjulstrekk på glattkjørina*

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal dere høre. :)

Det har seg nemlig slik at i dag kan faen meg 16 åringer øvelseskjøre med det mest utrolige. Sålenge ledsageren er over 25 og har hatt lappen sammenehengene i 5 år.

Grunnen til at jeg sier dette er:

Stefaren min har en 79 Pontiac Trans-Am. Svær motor på 450 gamp, automatgir og fotbrekk. Med andre ord, på ingen måter kan stefaren min stoppe min kjøre søster hvis hun skulle gjøre noe dumt.

Men etter en lang diskusjon om hva som egentlig er lov angående øvelseskjøring. Så ringte stefaren min til biltilsynet og fikk bekreftet at min søster på 16 kan kjøre den bilen, så lenge hun har fullført traffikalt grunnkurs, og at ledsager er 25 år eller over og har hatt lappen sammehengende i 5 år.

Så:

Fotbrekk - Ja

Passasjerer - Ja

Automatgir - Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikalt grunnkurs. Ble endret 1 før dette ble obligatorisk mener jeg.. Automatgir er lov å lærekjøre med.

Du kan lærekjøre med ALT som er godkjent.. Finnes ingen begrensinger. For all del kan du lærekjøre med Volvo med et par hundre hk :D

Lærekjøre faktisk:driving

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider