Gå til innhold

Vifte..

Ranger emnet

Lindurt

Anbefalte innlegg

Dette her var en brukbart rotete tråd, mange som tror og tipper litt..

Er ikke greit å forklare hva man mener hvis man ikke vet hva man snakker om.

Jeg er heller ingen ekspert, men "here goes"...

Varmeapparatvifta har ingenting med radiatorvifta å gjøre. Den vifta ligger vanligvis under dashbordet på høyre side. Rett bak hanskerommet.

Du kan jo ha ulyd i alle viftene i bilen for den saks skyld. ?

Radiatorviftene skal vel vanligvis ikke gå hele tiden. Dvs ikke før motoren blir såpass varm at termostaten stenger releet, og vifta slår inn.

Om du har klima-anlegg eller ikke spiller heller ingen rolle.

Skru av varmeapparatet inni bilen. Kjør en liten tur. Kommer det ulyd foran ved kald motor ? dvs starter vifta på kald motor, eller kommer vifta først på etter en liten stund ?

Hvis vifta kommer på med en gang, på kald motor, så er det noe feil med termostaten som styrer vifta.. Eller releet til vifta.

Bør fikses.. HVis vifta går mye, elelr hele tiden så vil nok lageret i den slites ut. Du kan da prøve å se hvilke av de to fremre viftene som lager ulyd.

Lyden til varmeapparatet vil du også høre foran i motorrommet. Men den vifta stå inni bilen.. Start bilen. Kald motor.. Skru på vifta, varme eller kulde betyr ikke noe.. SKru vifta oppover på de forskjellige hastighetene.. Mange VW vifter romler en del, eller de får hele dashbordet til å riste, avhengig av hvor dårlige de er.. Skru opp på 2, 3 og 4.. Vanligvis blir det ille på 3 og helt sykt på 4 hvis vifta til varmeapparatet er dårlig..

Nå kan du ihvertfall prøve å finne ut hva som lager ulyden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som jeg sier er det den vifta til venstre når du står forran bilen... det er ikke den vifta som sitter inne i bilen nei!!!!!.. .. å den fungerer på klimaannlegget. slår hun av KUPEvifta inne i bilen slutter det å kvine forran der .. starter hun KUPEvifta starter kvininga ijen...samt når econ knappen er inne slutter det ijen.. .....i den vifta i motorrommet til venstre!!!!!!!!!!!!!

det er ikke cupe vifta som er gåen så det er sagt!!!!

opel zafira opc 2007

opel vectra stv 20 DTH 1997

opel calibra 20 i 16v 1991

http://www.calibra.no/showcase.aspx?id=533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vifta til venstre som du snakker om er vifta til Aircondition anlegget(ikke kupe vifta, men den som kjøler ned kjøleveska på høytrykk siden i airconsystemet).

Jeg har også en Passat (riktignok 2000mod med en annen motor enn deg) og har hatt problemer med nettopp den vita. Den skal skru seg av når ECON knappen trykkes inn og starter igjen når AUTO knappen trykkes inn (hvis det ikke er for kalt ute da).

Vifta vil også kunne starte hvis motoren blir veldig varm. Hoved kjølevifta for motoren drives på min bil av en reim, og det regner jeg med at gjelder for din bil også.

Den er forholdsvis enkel å bytte selv, men er ikke billig.

2010 BMW 123d

2006 VW Touareg R5
1989 Audi 90 2,3 Quattro
1971 411E Variant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vifta til venstre som du snakker om er vifta til Aircondition anlegget(ikke kupe vifta, men den som kjøler ned kjøleveska på høytrykk siden i airconsystemet).

Jeg har også en Passat (riktignok 2000mod med en annen motor enn deg) og har hatt problemer med nettopp den vita. Den skal skru seg av når ECON knappen trykkes inn og starter igjen når AUTO knappen trykkes inn (hvis det ikke er for kalt ute da).

Vifta vil også kunne starte hvis motoren blir veldig varm. Hoved kjølevifta for motoren drives på min bil av en reim, og det regner jeg med at gjelder for din bil også.

Den er forholdsvis enkel å bytte selv, men er ikke billig.

jepp stemmer det ... var å snakket men en vwverksted i dag .. lagret var gåent:-P

opel zafira opc 2007

opel vectra stv 20 DTH 1997

opel calibra 20 i 16v 1991

http://www.calibra.no/showcase.aspx?id=533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp stemmer det ... var å snakket men en vwverksted i dag .. lagret var gåent:-P

hei jeg har samme problemet jeg med vita mi, det er samme vifta som går til ac/klima anlegget, den på venstre side. når du slår av econ eller hele varmeapperatet stopper lyden,

selv har jeg den kunved oppstart når bila er kald, smurt opp med crc her for noen uker og begynte og ule igjen i dag.

du fikk ikke vite pris på den da????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som den feilen går igjen hos mange biler.

Har selv det problemet. Men jeg bruker å koble inn

ECON, så jeg slipper den lyden.

Men jeg hører den bare når jeg slår av motoren.

Men du snakket o et lager som var gåen.

Er det lagret på vifta eller lagret på den delen som

driver viftereima?

Lenke til kommentar
Del på andre sider