Gå til innhold

Drifting..hva er det som er så kult med det?

Ranger emnet

Figgi

Anbefalte innlegg

Ja som Topic sier, hva er det som er så kult/morsomt med Drifting?

hva er det som gjør det så tøfft å komme i 150km/t inn i en sving, få den til å sladde eller danse som noen kaller det gjennom en sving..

og hvorfor er det extra fint og se på når det blir masse masse røyk etter bilen? har enda ikke skjønt heeelt hva det er som er så sinnsykt morsomt med det, men jeg selv syns det er helt perverst når noen drifter så fiiint gjennom en sving at man ikke ser bilen.

men uansett, hva er det som gjør drifting så kult?

PS! beklager om det ble en masse skriveleifer her.

håper på noen svar fra dere ihvertfall:).

Vw Golf Highline 01'

(x) Subaru Impreza gt 99'

(x) VW polo 96'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 157
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er ikke no stor fan av drifting selv, men... det er dritmorro aa sladde, naar en er sjof0ren som kj0rer, og legger bilen brei, og ser hvor fort en kan klare, mens en holder sladden, og pr0ve aa holde sladden lengst mulig, er morro det :p

ikke det som er det mest underholdene aa se paa da, foretrekker vanlig l0p da.

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke minst alle teknikkene involvert.

Når vi tar rundetidkjøring vs drifting da, så er det sikkert like mye ferdigheter involvert i å sette en optimal rundetid, som å holde en optimal drift rundt flere svinger. Problemet med han som kjører rundetid, er at det ser dønn likt ut, om han kjører en 1.05.99 runde eller 1.03.00 (som kan være en vanvittig prestasjon), men så lenge man ikke har tidtavle osv så ser man bare ikke forskjell, hvertfall gjør ikke jeg det.

Når en drifter virkelig treffer helt optimalt og alt stemmer helt hundra, da SER man det. Også lukta av røyken da. Nei, er noe helt unikt å høre en værsting trimma S15 komme på turtallsperra (host host Moen) med masse blårøyk.

Jeg ser på både rundetidkjøring og drifting, og må inrømme at jeg virkelig liker drifting mest. cheers

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det jo stor forskjell på drifting og sladding. Sladding er vel det samme som å legge bilen breit i denne sammenhengen. Å drifte er vel det samme som å kontrollere bilen når du har satt den ut av kontroll. Men en drift er ikke bare en sving. Det er flere i en serie. Du legger bilen breit før svingen, gjennom svingen, og helt til neste sving hvor du enten må forberede deg på en kontra, eller bygge opp nok fart til å klare enda en sving i "samme" retning. (Altså to høyresvinger etter hverandre f.eks).

Og her er det ikke nødvendigvis den raskeste som vinner, siden dette er en ferdighets "sport". Her er det mer stil og gjennomføring som teller. Man er heller treig og brei, enn rask og smal :P

Men hvorfor jeg liker drifting bedre enn racing, vet jeg egentlig ikke... At det er mer underholdene er vel den største faktoren. At jeg alltid har likt burning, kvining i dekk og masse røyk er en annen. Og når man ser litt på D1GP blir man rett og slett imponert over hvordan japsene klarer å få det til å se så enkelt ut. Men når jeg også får sjansen til å drifte så mye jeg vil på Live for Speed og er med i norges største (?) drift-team, blir drifting bare mer og mer interessant. Om jeg skulle velge mellom F1 Grand Prix og D1 Grand Prix, hadde det definitivt blitt D1GP ;)

Drifting er teknikk. Enorm konsentrasjon. Fotteknikk. Kontroll (over det ukontrollerbare). Og selvfølgelig en personlig interesse, hvor ingen kan si at drifting er bedre enn racing eller rally :D

99, 200SX S14a Racing Edition

- Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer enig i det gnarkill sier i starten.

Sladding er ikke drifting!! Det er det endel som må lære seg ass..

Jeg er egentlig ganske lei av drifting, det har plutselig kommet og alle digger det. Akkurat som med feite japsebiler. Det var da nesten ingen som hadde en japsekasse som drømmebil for 6-7 år siden.. Og jeg skrev nesten. For det var selvfølgelig noen, men langtifra så mange som det er nå. Alle fjortisene skal ha seg 200sx, supra eller skyline. Så skal de ut og drifte.. Helt seriøst, alle sammen. Da er det ikke rart at man blir litt lei..

Er det forresten noen i norge som kan drifte? Altså sånn årntlig, på internasjonalt nivå. (med ekte bil selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ganske lei av drifting, det har plutselig kommet og alle digger det. Akkurat som med feite japsebiler. Det var da nesten ingen som hadde en japsekasse som drømmebil for 6-7 år siden.. Og jeg skrev nesten. For det var selvfølgelig noen, men langtifra så mange som det er nå. Alle fjortisene skal ha seg 200sx, supra eller skyline. Så skal de ut og drifte.. Helt seriøst, alle sammen. Da er det ikke rart at man blir litt lei..

Er det forresten noen i norge som kan drifte? Altså sånn årntlig, på internasjonalt nivå. (med ekte bil selvfølgelig)

Kenneth Moen, Fredrik Sørlie og Jostein Lillebø m.fl. er gode nok mot sånn ca hvem som helst.

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste bilene som jeg regner som driftebiler er Nissan Silvia S15 og Toyota Levin/Trueno/Corolla aka. AE86. Skyline har i det siste blitt noe oppskrytt...

Men jeg ble fryktelig lei meg når denne filmen the fast and the furious tokyo drift kom... For nå skal jo, som propellue sier, alle ut og drifte. Er sikkert mange som kan "drifte", og sier at de "drifter". Men jeg vet at jeg ikke kan, og kanskje heller aldri vil få til å drifte, med ordentlig bil. Nettopp fordi jeg vet hva drifting er, og ikke lærer av hollywood filmer.

Var forresten en venn av meg med en ganske så orginal volvo 240 som sa han skulle ut å drifte i regnet. Da lo jeg temmelig bra :P

99, 200SX S14a Racing Edition

- Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva som skal til for å lære fjortisene forskjellen på drifting og sladding jeg egentlig.. :P

Som gnarkill sa. Er mange som sier at de skal ut å drifte når det har snødd eller er litt vått ute. Da kommer de mot en sving, legger den i 2. gir, og midt i svingen jukker de litt på clutchen så ræva kommer ut. Da er de ute og drifter.. Blæh! Jeg gremmes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Volvo 740 som "driftebil".. Liker ikke japse for det har/skal jo alle ha som driftebil! Mye artiere å bruke en familiecontainer i et annet element enn det den er ment for vis noen forstår hva jeg mener..

1987 Volvo 244 2.3 16V-T

2001 VW Transporter 2,5TDI

2007 Tysse Bilfrakter

Ja jeg frakter billi! =P

Viking redningstjeneste Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider