Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre med effekten

Ranger emnet


Polo Classic

Anbefalte innlegg

slik at den "peaker" før turtalls sperren? Akkurat nå utnytter jeg maks antall omdreininger på laderen ved turtallssperren.

 

Spec på motoren er:

1272cc, portet G-lader, tannreimdrift (tilsvarende 64,5mm ladehjul), portet, de-wedged 49,5mm spjeldhus (org 45mm), Portet GT innsug(større kanaler enn G40), Jabbasport stg 2 topp, Newman Cam 264/270 durasjon, Supersprint grenrør, racing cat, Bosch W4cs plugger, dobble konfilter (Weber Alpha og Jetex)

 

effekt.jpg

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Polo Classic

slik at den "peaker" før turtalls sperren? Akkurat nå utnytter jeg maks antall omdreininger på laderen ved turtallssperren.

 

 

Den enkleste måten få flyttet kurven nedover i turtallsregisteret og dessverre effektregisteret er ved å bytte til en litt mildere kam.

 

Det kan virke som du har et eller annet som ikke "passer" 100% inn i motoren din siden du har et dreiemoments tapet i området 5500-6000o/min, men du skal ikke klage med den fine "flate" dreiemoments kurven. Du har vel ikke en kurve som også viser lambda, ladetrykk og eventuelt tenningskurven under den effektmålingen? Det kan hjelpe litt mer for å finne en eventuelt grunn til fallet/hullet i dreiemomentskurven.

 

Er dette målingen du utførte hos Jabbasport i fjor?

"mk1classic"

'83 Golf GTI Rabbit

'83 Golf GTI "Prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at jeg kanskje prøver med justerbart kam hjul først. Har dessverre ikke noe data på lambda. Ladetrykket ligger fra 0,8 bar ved 2500 o/min til 1,0 bar ved turtallsperren. Tror ladetrykket går litt ned akkurat der, hvorfor vet jeg ikke. Kan være den assymetriske kammen som spiller meg et puss, har tross alt bestem målen selv (264/270). Burde nok heller ha gått for 260/278 med mer løft, det ville ha gitt bedre dreiemoment under 3000, som tross alt er der den normalt går. Tenningen er der jabba satte den i fjor. Kanskje på tide å sjekke den igjen.

 

Tok to simringer i forsøket et av forsøkene (161 hk første gangen), det gir jo en liten olje strøm fra laderen ut i ladeluften, mulig den er verst ved akkurat 5,5-6K. Vet også at CO-potensiometeret bør byttes, og kanskje også Jabba luftfilteret.

 

Målingen er utført på en mobil rullende landevei på Polotreffet i helgen. Temperaturen var 23,4 grader, atmosfærisk trykk var 1,0056, luftfuktighet husker jeg ikke. Hadde vifte rettet mot intercooler i begge kjøringene. Instruerte han med den rullende landeveien om ikke å ta den over 6900 rpm, men hjalp det.....

Resultat: noen timers mekking etterpå og en scroll som har sett sine bedre dager

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår