Gå til innhold

tilkobling av boostmåler

Ranger emnet


KloA

Anbefalte innlegg

tjohei, fikk meg en billig boostmåler idag, så jeg har noe å fylle opp hullet der nederst i dashen med (noen har røska ut instrumentene som sto der fra før, sto det kanskje boostmåler originalt ?)

 

problemet mitt nå er, uten at jeg har sjekket det opp noe nærmere : hvor henter jeg vaakuum til måleren ? gjerne med bilder og store fargerike piler ;)

 

 

edit : på en g60 såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på tomgang suger motoren til seg mer luft enn kompressoren klarer å gi den. På mange måter oppfører motoren seg som en sugemotor på dette stadiet. Kompressoren "stjeler" egentlig effekt på så lavt turtall, men på tomgang er jo ikke dette spesielt viktig. Men som motoren, og dermed kompressoren, går fortere rundt, klarer ikke motoren å svelge unna all luften den får. Dette bygger opp et trykk i systemet, kjent som ladetrykk målt i bar eller psi. 1 bar = jordens atmosfæretrykk. På maks rpm på g60 motorene er ladetrykket rundt 0.65 bar.

Kris Selbekk

Norwegian emigrant > American Idol

'89 VW Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som Bobbysucks sier, det totale trykket er 1.65 bar, men siden vi ikke går rundt og legger merke til vår ene pene bar fra før av, regner man ladetrykket som trykk over vanlig atmosfærisk trykk. 0 bar er i utgangspunktet vakuum, så man kan aldri ha mindre enn dette. Det er derfor ingen boostmålere viser for eksempel... -2 bar og så videre, men stopper på -1 bar. Veldig effektive motorer vil aldri ha veldig høyt ladetrykk, siden den vil suge til seg all luften den kan få fra en kompressor eller turbo. Mente jeg hørte om en eller annen bil som hadde en enorm turbo på, men bare kjørte med 0.5 i ladetrykk eller noe. Turboen klarte ikke å gi den mere luft. ;)

 

tror jeg da:P kan godt hende jeg bare snakker smack her nå, men jeg tror det er riktig, iallefall sånn halvveis ;)

Kris Selbekk

Norwegian emigrant > American Idol

'89 VW Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår