KloA Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 tjohei, fikk meg en billig boostmåler idag, så jeg har noe å fylle opp hullet der nederst i dashen med (noen har røska ut instrumentene som sto der fra før, sto det kanskje boostmåler originalt ?) problemet mitt nå er, uten at jeg har sjekket det opp noe nærmere : hvor henter jeg vaakuum til måleren ? gjerne med bilder og store fargerike piler ;) edit : på en g60 såklart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 Var med å gjørde dette på g60'en til en kompis, men nå har jeg helt glemt det. Kan det stemme om det går en slange fra manifolden til laderen? Om du setter på ett t-stykke der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KloA Skrevet Juni 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 hørte en plass at man IKKE skal/kan splitte vaakuum-tjafs? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G60 Racing Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 Man setter inn det T stykket som følger med mellom bensintryks regulatoren og innsuget... kan ikke gjøre så mye feil! har desverre ingen bilder... Siter 99 Audi A6 2,5 Tdi Quatro Chip motor og gir. 89 Corrado 16vt projekt! (x) 02 Caddy TDI små mods. Turbo is life! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KloA Skrevet Juni 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 hm, ja. fant det, takk ;) hva skal den ligge på til vanlig, med en stock g60? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bobbysucks Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 orginal lader og motor = 0,65 bar. Siter brumm brumm... ptchiii.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KloA Skrevet Juni 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 0,65 bar når ? på tomgang ligger den på -0,8 , har ikke fått sett så nøye etter når jeg kjører.. 0,65 på max rpm eller hele tiden? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
selbekk Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 på tomgang suger motoren til seg mer luft enn kompressoren klarer å gi den. På mange måter oppfører motoren seg som en sugemotor på dette stadiet. Kompressoren "stjeler" egentlig effekt på så lavt turtall, men på tomgang er jo ikke dette spesielt viktig. Men som motoren, og dermed kompressoren, går fortere rundt, klarer ikke motoren å svelge unna all luften den får. Dette bygger opp et trykk i systemet, kjent som ladetrykk målt i bar eller psi. 1 bar = jordens atmosfæretrykk. På maks rpm på g60 motorene er ladetrykket rundt 0.65 bar. Siter Kris Selbekk Norwegian emigrant > American Idol '89 VW Corrado G60 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bobbysucks Skrevet Juni 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2006 .. kansje jeg er helt off her, men det blir vel 0.65 bar + 1 bar (atmosfærisk trykk) Siter brumm brumm... ptchiii.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KloA Skrevet Juni 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2006 jøss, veldig detaljert forklaring, liker sånt, takk selbekk =) men ehh, om jordens admosfæretrykk er 1 bar, hva er da utganspunktet til skalaen ? (0 bar) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
selbekk Skrevet Juni 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2006 Det er riktig som Bobbysucks sier, det totale trykket er 1.65 bar, men siden vi ikke går rundt og legger merke til vår ene pene bar fra før av, regner man ladetrykket som trykk over vanlig atmosfærisk trykk. 0 bar er i utgangspunktet vakuum, så man kan aldri ha mindre enn dette. Det er derfor ingen boostmålere viser for eksempel... -2 bar og så videre, men stopper på -1 bar. Veldig effektive motorer vil aldri ha veldig høyt ladetrykk, siden den vil suge til seg all luften den kan få fra en kompressor eller turbo. Mente jeg hørte om en eller annen bil som hadde en enorm turbo på, men bare kjørte med 0.5 i ladetrykk eller noe. Turboen klarte ikke å gi den mere luft. ;) tror jeg da:P kan godt hende jeg bare snakker smack her nå, men jeg tror det er riktig, iallefall sånn halvveis ;) Siter Kris Selbekk Norwegian emigrant > American Idol '89 VW Corrado G60 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KloA Skrevet Juni 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2006 høres iallefall logisk ut, så vi får satse på at det er korrekt, skal prøve det ut om et par dager :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
acoupe Skrevet Juni 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2006 jeg har nå koblet til turbotrykksmåleren i vakumslangen som går inn bak speedoboksen, vet ikke om det funker helt bra ennå siden motoren ikke går på ladetrykk, men ser måleren funker helt fint på minus skalaen. Siter 2002 Audi A6 TQ 1887 VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golfthedud Skrevet Juni 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2006 Kor mykje skal ein frisk g-lader lade med 70mm reimhjul? Siter Corrado G60 - Bruksbil Golf Rallye - Bruksbil Bobla 1300 - Søndagsbil Golf 2 16vT - Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golfthedud Skrevet Juni 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2006 Var nettop ute og kopla opp ladetrykks måleren eg kjøpte i går. Lada med 0,5 bar:hvaskjera Siter Corrado G60 - Bruksbil Golf Rallye - Bruksbil Bobla 1300 - Søndagsbil Golf 2 16vT - Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.