Gå til innhold

Ødelegger styling aerodynamikken ?

Ranger emnet


mariu$

Anbefalte innlegg

På en moderne bil er jo hver minste detalje testet i vindtunell og med 3d programmer for å få minst mulig luftmotstand,turbelens og igjen bensinforbruk. Og på sportseligere modeller tar man jo hensyn til at bilen skal vere stabil i høye hastigheter og gi nok downforce. Så hva skjer når man monterer et fult boddykit som kun har tenkt på tøffest mulig design og godt innsyn til intercooleren ?

 

Vil 300km\t på autobahn vere nok til at styling deler kan rives istykker eller at bilen blir så aerodynamisk ustabil at du mister kontrollen over den ?

 

clip_image004.jpg

 

2455_6mg.jpg

Den som arbeider masse gjør masse feil , den som arbeider lite gjør lite feil , den som bare sløver gjør ingen feil , den som ikke gjør feil blir forfremmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil vel variere hvordan stylingen er laget.

Noen har store hull for å få best mulig kjøling, mens andre er cleane og har lite kjøling.

Bilen originalt er jo laget ut ifra et kompromiss mellom aerodynamikk og design.

Ikke alle detaljer er like aerodynamiske, men har et designmessig aspekt man vil ha med.

 

Så kjøper du firkanta styling vil nok aerodynamikken svekkes, og kjøper du et strømlinjaformet uten skarpe kanter og hull som fylles med luft, vil nok denne muligens øke.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marvil: skarpe kanter trenger ikke å ødelegge areodynamikken...det er jo flere superbiler som er rimelig kantete.

 

 

PS: jeg har ingen intensjon om å i det heltatt nevne eldre svenske familietanks i denne sammenhengen!

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marvil: skarpe kanter trenger ikke å ødelegge areodynamikken...det er jo flere superbiler som er rimelig kantete.

Dårlig formulert fra min side. Det jeg mente med skarpe kanter, var igrunn store flate områder, som gikk rettvikla over til sidene.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som fulgte med på Discovery channel serien som omhandlet bmw`s bilproduksjon så fikk man jo vite at bmw måtte endre baklyktene på 6 serien.

 

Orginalt var de helt glatte ,men de måtte tilføye disse 3 vertikale uthevingene for å gi bedre aerodynamikk og mindre bensinforbruk, det er slike detaljer jeg tviler på at noen stylingprodusenter tar hensyn til.

 

6_conv_wall_4_1024x768.jpg

Den som arbeider masse gjør masse feil , den som arbeider lite gjør lite feil , den som bare sløver gjør ingen feil , den som ikke gjør feil blir forfremmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser litt på figurers aerodynamikk så blir jo den perfekte bilen lignende en vanndråpe. Men det er kun for å kjøre rett fram i store hastigheter, Når man skal svinge så kommer jo spoileren inn i bildet og ødelegger hele de strømlinjeformen. Så da blir det mer som denne audi r10

 

drag.gif

 

051208bmw.jpg

 

Audi+R10+Le+Mans_198288.jpg

Den som arbeider masse gjør masse feil , den som arbeider lite gjør lite feil , den som bare sløver gjør ingen feil , den som ikke gjør feil blir forfremmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem tok jo opp et forholdsvis godt poeng på 10 beste Racer bilene (eller var det 5?) på Discovery.

 

Jaguar D-type eller hva det nåvar, fungerte optimalt på Le Mans, lange rette strekk, lite drag og høy toppfart. Men det var omtrent den eneste oppskriften den fungerte optimalt på.

 

Ferrari F40 er jo en bil som fungerer, til tross for hva man skulle tro når man ser den. Her fungerer jo flatene med kjøreegenskapene. Downforce heter det vel! :driving

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår