Gå til innhold

Ødelegger styling aerodynamikken ?

Ranger emnet

mariu$

Anbefalte innlegg

Ferrari F40 er jo en bil som fungerer, til tross for hva man skulle tro når man ser den. Her fungerer jo flatene med kjøreegenskapene. Downforce heter det vel! :driving

Ferrari er vel verken utsendemessig eller aerodynamisk helt riktig :)

Missforstå meg rett, bilen er sikkert grei nok den men den bærer preg av den tiden den ble designet (selfølgelig). Man kunne få bilen til og gå nesten et to sifret antall kilometer i timen fortere bare ved og bytte vippelyktene med lykte innsatser.....

Men uansett, den stylingen man finner rundt om kring er for oftest for utsendets skyld, om det er avrundete former eller mere kantete er egentlig totalt likegyldig så lenge luftstrømmen stemmer med resten av bilen. Det er ikke sikkert at en front fanger som i utgangspuktet har god aerodynamikk i seg selv gjør seg bra på den bilen den er beregnet for. Luftbrytninger av fangeren kan ødelegge for andre luftbrytinger som f.eks hovedlyktene og panseret skaper.

Det er jo mange som monterer en stor hekkspoiler gjerne i alu som ikke tenker det minste på aerodynamikk (og ofte ikke utsende på bilen). Den spoileren som var der originalt fra fabrikk vil for oftest fungere bedre enn den du monterer med mindre den er testet i vindtunell av produsenten....

De lærde sier at en golfball har den ideelle overflate for aerodynamikk men dette er noe jeg har lest og som jeg tviler sterkt på men hvem vet....

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det du sier om golfball mønsteret.

Se foreksempel på bassporten til en eksklusiv og dyr høytaler, den har golfballmønster for å få minst mulig turbelens som igjen gir blåselyder.

En golfball ville gått betydelig kortere i lufta med en glatt overflate , som illustrert her.

golf_01.gif

golf_02.gif

01_AS1.jpg

Men jeg leste at senere forskning har avslørt at 6kant mønsteret er mer effektivt fremfor det runde på en golfball så en golfball med 6kantet mønster vil faktisk gå mange meter lengere. Men så er det slik at golfballmønsteret er så godt ettablert så jeg tror neppe det vil bli endret

golf_04.gif

Den som arbeider masse gjør masse feil , den som arbeider lite gjør lite feil , den som bare sløver gjør ingen feil , den som ikke gjør feil blir forfremmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider