Gå til innhold

Forskjell på 240 motorer

Ranger emnet


tnrfd

Anbefalte innlegg

Originally posted by Robert

Såvidt jeg har forstått det så er vel A, K, og F forgasser...?

 

"Lambda", eller oksygen sensor er en dings som måler oksygeninnholdet i eksosen, ECU bruker verdiene til å sørge for at katalysatoren yter max.

 

F er en motor (injection) med lavere komp. enn E.

K er overtakeren til A.

 

Du har også B, som er dobble forgassere.. feks b20b.

 

FK er en lavtrykks F turbo motor..

FT er en høytryykks F turbo motor..

ET er en høytrykks E turbo motor.

 

ET har 184-186hk, mot FT sine 145-156hk eller.no i den dur.

så sier alle "ft tåler mer enn et", men det er helt feil å si.

 

det er årstallene det handler om..

en b230f fra de "svakere" årene tåler ikke noe mer enn en b230e fra de "svakere" årene.

 

De fleste tror svakheten ligger i letting av råder, mens det handler egentlig om relokasjon av den ene råden..

 

svakheten er i b230 motorer (alle typer) fra 1985-1988. dvs siste året med b230 et (1989), tålte like mye som b23.

 

b230et har også elektrisk injection, mot b23et sin mekaniske.

 

 

ps. b230et har 531 topp, b230ft har 530?

 

sikkert mange andre differanser også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lamda-føleren sjekker om forbrenningen ble bra, ved å måle oksygeninnholdet i avgassen. Signalene går til styreenheten, og hvis blandingen ikke var bra, så "justerer" den blandingen til den er "fornøyd". Dette gjør at motoren vil gå gjevnere, samt at katalysatoren ikke ødelegges.

 

B23et har elektrisk innsprøytning (motronic) og 173 hk for de som bryr seg

B230ET har 182hk

B230FT til 1989 har 156hk

B230FT fra 1990 har 165hk

 

Ingen av disse motorene er montert i 240 orginalt!

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Lamda-føleren sjekker om forbrenningen ble bra, ved å måle oksygeninnholdet i avgassen. Signalene går til styreenheten, og hvis blandingen ikke var bra, så "justerer" den blandingen til den er "fornøyd". Dette gjør at motoren vil gå gjevnere, samt at katalysatoren ikke ødelegges.

 

 

 

Prøv å trekke den ut du, se så "ujevnt" den går.. Det er bare en finjustering, for at katalysatoren skal virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår