Gå til innhold

Tidskorrigering.. Noen som har lyst å ta en innføring ?

Ranger emnet

neptyr

Anbefalte innlegg

Hvorfor stille opp ?

Er det ikke delay mot høyresiden allerede, helt naturlig grunnet avstand?

det er venstre siden som må forsenkes,varierer fra spiller til spiller hvordan de har gjort det bare....bare prøv begge sider det,så hører du godt forskjel..

Cosworth,the search for power.

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare høytalere foran da, og når jeg satte opp delay på venstresiden, siden du skrur opp ms'en på min, så fikk jeg flytta lydbildet mot høyre.

Da tar jeg en rask forklaring:

I bilen så sitter man nærmere høytalerene på den ene siden en høytalerene på den andre siden. Derfor kan man kompensere for dette med å forsinke lyden fra den siden man sitter nærmest.

Hvis avstanden mellom diskant og mellomtone også er forskjellig på hver side, så går det også å korigere dette på noen spillere.

Korrigeringene kan gjøres på flere forskjellige måter, men det er til slutt ørene som må ta den siste finpussen.

Ikke for å ta motet i fra noen, men man blir skjeldent en god "tweaker" over natten. Men læring gjør mester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der har du teorien jeg trodde stemte, men så kommer Cossiepower og forvirrer meg litt :p

Hva er grunnen til at han mener jeg skal justere opp høyresiden først, så det blir mer MS der, ergo høyere delay? det skurra litt for meg, men jeg antar han har en eller annen grunn for det, han er jo ikke akkurat noen amatør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknisk sett skrev han "still inn på 1.2ms" og ikke "skru opp delay med 1.2ms" ;). Jeg vil gjette at han mente at du skulle enten justere inn et delay på 1.2 ms på venstre side eller forskyve positivt hørye side med 1.2ms (negativt delay om du skjønner).

Bare gjetter.. I P9'en min stiller jeg bare inn cm til hvert element så ordner DSP'en resten. I teorien. ;)

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er på et nivå hvor du bruker tidskomp for å få lydbildet korrekt er kanskje ikke rear-fill beste ide i utgangspunktet da dette jo tar hele lydbildet ditt, klemmer det sammen og lager et herlig samensurium av lyder ;).

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknisk sett skrev han "still inn på 1.2ms" og ikke "skru opp delay med 1.2ms" ;). Jeg vil gjette at han mente at du skulle enten justere inn et delay på 1.2 ms på venstre side eller forskyve positivt hørye side med 1.2ms (negativt delay om du skjønner).

Bare gjetter.. I P9'en min stiller jeg bare inn cm til hvert element så ordner DSP'en resten. I teorien. ;)

still inn alle dine høytaler på høyre siden til 1,2 millisek sek.så har du ett fint utgangspunkt.....

Når jeg leser det, så ser jeg at jeg skal stille opp høyresiden min til 1,2ms per speaker. Noe som i mine ører høres rart ut, da det blir ENDA høyere ms på høyresiden. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider