Gå til innhold

240 som førstebil? Noe å satse på?

Ranger emnet


Laks1

Anbefalte innlegg

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Angående forbruk: Jeg har en 93-modell stasjonsvogn med B230F (skal være en fordel med tanke på forbruk) og automatgir (ulempe). Den bruker rundt 0,8-0,9 ved min vanlige kjøring. Under 0,8 forekommer på jevn langkjøring - bykjøring gjør at det går over en liter. Alt i alt ligger vel forbruket innenfor det akseptable.

 

Mine foreldre hadde for mange år siden en 83-modell 240 (B21A). Den brukte aldri særlig mindre enn en liter pr mil, men ofte mer...

 

Angående turbo: De færreste 240er har turbo originalt. De eneste er av årsmodellene 1981-1985, har betegnelsen "Turbo" og motor av type B21ET. Men det er selvfølgelig en del som har bygget noe etter mer eller mindre valgfrie spesifikasjoner (som kan medføre de forskjelligste forbrukstall) eller fått tak i nyere turbomotorer (ofte fra 940).

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... 1340 som jeg førte opp kan nok ved nærmere ettertanke dreie seg om stasjonsvogn, selv om det ikke sto angitt, og det gjør litt forskjell. Men ikke så mye som 100 kg.

 

Det er andre som kan "harde garasjefakta" bedre enn meg, men sammenligner man vektangivelser i forskjellige oversikter, vil man se at senere årsmodeller skal veie noen titalls kilo mer enn modeller fra midten av 80-tallet og tidligere.

stv'en veier nok 1300kg ja..

jeg hadde en 244glt, "nye" 240 altså, snutepanser, o.l.

den veide 1248kg! da med servo, etc. m47 og b230a var i den.

den hadde også en del anlegg!

 

en flatnose bil, veier minst. da spesiellt om du tar en 1979' og monterer plastfangere!

 

men, ja.. differansen re minst 100kg fra 240 til 740, om man har samme motor og utstyrsnivå. ps. på 740 kan man ikek stille camber!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager "gnålet", men det at 740 er betydelig tyngre enn en "sammenlignbar" 240 stemmer dårlig med tall som finnes flere steder:

 

Flere tall:

 

I en oversikt i et blad fra 1985 fant jeg følgende tall:

 

240DL 1240

240GL 1260

740GL 1250

 

I "BILDATA 1986" (og 1987) står:

 

240GL, GLE 1280

740GL 1240

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kan virke lovende: http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1153005

 

En eier siden 1984, så jo rimelig bra ut, samt den har skilt..

Ligger ute for 8, spør om du får den for 6, så sier han det er for lavt, så sier du 7..

 

når du har hentet den for 7, bruker du jo gjerne 1000kr i transport :P

Så da har du i praksis gitt 8 for den.

1000kr for plastfangere, nytt blinklysrelè, eller kanskje det bare er IRR på sikringen (var problem på min, når jeg hentet den!).. Bilen min dauet når jeg brukte blinklys, viste seg å være irr på sikringen.

 

Om det ikke er sikring eller relè, er det mest sannsynlig bryteren.

Jeg lurer på om også det kan være nødblinkbryteren.. Husker ikke om blinklys på 240 virker uten den.. Jeg vet at på mercedes w126, påvirkes den iallefall.

 

Anyhow: den der har jo skilt. En ny motor koster deg 10-15, noen fete felger koster 12-14k, med dekk.

 

Da er du oppe i ca. 30k.

Så vil du jo ha understell (demper, fjærer, stabstag, etc), men det kan du ta med tiden.

 

Anbefaler deg fremdeles ft/fk, evnt bare en f, om du ikke vil ha noe særlig motor..

 

ps. de setetrekkene hiver du åt skogen, seff :P

 

Korleis kan eg gjere den tøff/harry/oppråna? Som ikkje koster så alt for mykje penger.

Angående det med ny motor, det kan eg vel vente med. Eller er det noko som du anbefaler å gjere med ei gong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stv'en veier nok 1300kg ja..

jeg hadde en 244glt, "nye" 240 altså, snutepanser, o.l.

den veide 1248kg! da med servo, etc. m47 og b230a var i den.

den hadde også en del anlegg!

 

en flatnose bil, veier minst. da spesiellt om du tar en 1979' og monterer plastfangere!

 

men, ja.. differansen re minst 100kg fra 240 til 740, om man har samme motor og utstyrsnivå. ps. på 740 kan man ikek stille camber!

 

camber på 740 kan man juster vis man vil! er bare å lage spor i fjær tårne :P

Volvo 850 1996 R-optik

Ex-Volvo 740 Gl 1986

 

Bakhjulstrekk er som å sette hesten bak vognen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en turbobil, men ikke vil bygge sjøl eller kjøpe ombygd bør du ta en 940. Dukker også opp endel ombygde 240er med FT motor o.l.

Skal du få en 240 litt tøff så er det enkelt og greit bare å: bytte felger, senke (og kappe), svarte lister, lakkert leppe, evt spoiler, snowcaps, hvite blink rundtom og små detaljer. Skal ikke så mye til. Bare ikke sett på masse jalla klistremerker og boblete soting osv. Clean car, enkelt og greit, ikke så mye bråk heller. Fjerne alt unødvendig som antenner, emblemer og døm trekanta dassene på c stolpene.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Skal du ha en turbobil, men ikke vil bygge sjøl eller kjøpe ombygd bør du ta en 940. Dukker også opp endel ombygde 240er med FT motor o.l.

Skal du få en 240 litt tøff så er det enkelt og greit bare å: bytte felger, senke (og kappe), svarte lister, lakkert leppe, evt spoiler, snowcaps, hvite blink rundtom og små detaljer. Skal ikke så mye til. Bare ikke sett på masse jalla klistremerker og boblete soting osv. Clean car, enkelt og greit, ikke så mye bråk heller. Fjerne alt unødvendig som antenner, emblemer og døm trekanta dassene på c stolpene.

 

Har du bilde av ein 240 med snowcaps? :)

 

Gidder ikkje lage ny tråd, så spør i denne.

 

Har hatt ein del problemer med mine køyretøy til nå, så bilen eg skal ha skal et være minst mulig problemer med!

 

Da lurer eg på: Er det mye problemer sånn generelt med 240? Tenker da mest på ein med turbo.

 

Denne her var RÅ tøff:

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1316890

 

Korleis går ein 240 med turbo i forhold til ein BMW 325i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår