Gå til innhold

bytte motor 1.3 til 1.8 GLI

Ranger emnet


einsereier

Anbefalte innlegg

har handlet meg motor idag. en 1.8 GLI fra 87 mod cab. jeg trenger å vite hva jeg må gjøre for å få dette opp å gå. det jeg har er: motor-girkasse-drivakslinger og radiator, motoren er komplett med innsprut.

 

hadde noen kunnet satt opp en liste for hva jeg ellers trenger?

07 touran exclusive

 

mk2 2.9 VR6 T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den GLI motoren er vel en 112 hk slik som i golf 1 GTi. Tror du vil trenge motorfeste på høyre vange ( eller mulig det går an å flytte og snu litt på det) og deler av ledningsnett. Skjønner at du vil bytte ut den 1300-motoren, hehe, har 1300 selv i bruksbilen :D

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok ikke den? mener du at det er en gti?

 

Jepp. Mer lukseriøs utgave, tror jeg. Ikke helt sikker, men er iallfall GTi motor og understell.

 

Du trenger jo ledningsnett og understell. Bremser som GTi/GLi ble levert med, eller bedre.

 

Søk, dette er ofte oppe ;)

I tillegg kan jeg anbefale deg å joine http://www.vwvortex.com, og være medlem av VACN forumet. Det er massivt bedre enn BFs Volkswagen del (høy kvalitet her også, men Vortex er bedre, VACN er veldig bra).

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir ikke å prøve å få dette godkjent med det første, så trenger jeg vel ikke å bytte bremser ( egentlig burde jeg jo det:) ) men sånn for å få motoren på plass og få det til å fungere. trenger vel tank fra mk1 gti og lednings nett, har drivakslinger som sagt, trenger jeg da å bytte noe i understellet?

 

 

 

takk for svar sålangt:)

07 touran exclusive

 

mk2 2.9 VR6 T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få motoren til å funke (forutenom motor, girkasse, radiator, drivaksler osv.):

 

- Elnett til motor og fra sikringsboksen og bakover. Dersom bilen din er en 1983-modell kan du bruke nett fra 83-modell og nyere GTI og Cab. bl.a.

 

Dersom bilen din er eldre enn 1983 bør du skaffe deg et før 1983 elnett(det jeg nevnte ovenfor).

 

Grunnen er at VW bytta stikkere og sikringsboks ved innføringa av modellår 1983. Ofte lønner det seg å bytte hele nettet i bilen først som sist.

 

- Giroverføringer fra en GTI/Cab med femtrinnskasse (fra og med spaken og helt fram).

 

- Tenningsmodul og nett til tenningsanlegg fra en VW med elektronisk tenning. Potensielle donorbiler er Golf 2, Passat 32b, Transporter T3 osv.

 

- Tank og pumpe fra en Golf GTI/Golf Cab med K-Jet.

 

Tips: Bytt ut styretrykksregulatoren og gasspjeldet til ditto fra Audi 5E (f.eks. Audi 100 Type 44 med femmer). Da øker responsen betraktelig.

 

 

For å få bilen til å funke på forsvarlig vis med denne motoren:

 

- 9" bremsekraftforsterker og hovedbremsesylinder fra Golf GTI. Hovedbremsesylinderen er lik på Einser modellår 1981 og opp, i alle fall på de med 827-blokk. Hva som satt på bilen din med 801-blokk aner jeg ikke, da jeg har skrudd så godt som ingenting på slike biler.

 

- Lasteventil til de bakre bremsekretser fra Golf 1 GTI.

 

- Stabilisatorstag foran og bak fra Golf 1 GTI.

 

- Hjulsylindre med 17,86mm diameter bak (eller bygg om til skiver først som sist).

 

- Minst to kveiler a`5m kobbernikkelrør, to skjøtestykker og en god del nipler for å lage nye bremserør/modde de eksisterende rørene bak.

 

 

- Kelsey-Hayes-kalipere (også kalt VWll) med tilhørende sadler fra Golf 1 (stort sett alle Golf 1 med 827-blokk fra 1982 og 83 har dette) for å erstatte de erkestusselige Teves-kaliperne bilen din har nå.

 

- Ventilerte skiver til Golf GTI med tilhørende belegg.

 

Dette er sterkt anbefalte oppgraderinger! Spesielt gjelder dette bremsene. De massive skivene som ikke-GTI har blir ekstremt fort varme og da går det ikke lang tid før pedalen går i gulvet. Om man kjører i 180 på Autobahn og må bremse ned fordi en trailer kaster seg ut for å kjøre forbi en kollega med en hastighetsforskjell på 5km/t; hvem vil da sette sin lit til massive skiver fra Golf C? Ikke jeg i alle fall! Bilen blir såvidt mye artigere å kjøre med GTI-motor at det ender med aktiv kjøring uansett hvordan du snur og vender på det. De koster 199kr/stk på Tema, så det er i alle fall ikke dyrt!

 

Og da kommer jeg ikke på noe mer...

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få motoren til å funke (forutenom motor, girkasse, radiator, drivaksler osv.):

 

- Elnett til motor og fra sikringsboksen og bakover. Dersom bilen din er en 1983-modell kan du bruke nett fra 83-modell og nyere GTI og Cab. bl.a.

 

Dersom bilen din er eldre enn 1983 bør du skaffe deg et før 1983 elnett(det jeg nevnte ovenfor).

 

Grunnen er at VW bytta stikkere og sikringsboks ved innføringa av modellår 1983. Ofte lønner det seg å bytte hele nettet i bilen først som sist.

 

- Giroverføringer fra en GTI/Cab med femtrinnskasse (fra og med spaken og helt fram).

 

- Tenningsmodul og nett til tenningsanlegg fra en VW med elektronisk tenning. Potensielle donorbiler er Golf 2, Passat 32b, Transporter T3 osv.

 

- Tank og pumpe fra en Golf GTI/Golf Cab med K-Jet.

 

Tips: Bytt ut styretrykksregulatoren og gasspjeldet til ditto fra Audi 5E (f.eks. Audi 100 Type 44 med femmer). Da øker responsen betraktelig.

 

 

For å få bilen til å funke på forsvarlig vis med denne motoren:

 

- 9" bremsekraftforsterker og hovedbremsesylinder fra Golf GTI. Hovedbremsesylinderen er lik på Einser modellår 1981 og opp, i alle fall på de med 827-blokk. Hva som satt på bilen din med 801-blokk aner jeg ikke, da jeg har skrudd så godt som ingenting på slike biler.

 

- Lasteventil til de bakre bremsekretser fra Golf 1 GTI.

 

- Stabilisatorstag foran og bak fra Golf 1 GTI.

 

- Hjulsylindre med 17,86mm diameter bak (eller bygg om til skiver først som sist).

 

- Minst to kveiler a`5m kobbernikkelrør, to skjøtestykker og en god del nipler for å lage nye bremserør/modde de eksisterende rørene bak.

 

 

- Kelsey-Hayes-kalipere (også kalt VWll) med tilhørende sadler fra Golf 1 (stort sett alle Golf 1 med 827-blokk fra 1982 og 83 har dette) for å erstatte de erkestusselige Teves-kaliperne bilen din har nå.

 

- Ventilerte skiver til Golf GTI med tilhørende belegg.

 

Dette er sterkt anbefalte oppgraderinger! Spesielt gjelder dette bremsene. De massive skivene som ikke-GTI har blir ekstremt fort varme og da går det ikke lang tid før pedalen går i gulvet. Om man kjører i 180 på Autobahn og må bremse ned fordi en trailer kaster seg ut for å kjøre forbi en kollega med en hastighetsforskjell på 5km/t; hvem vil da sette sin lit til massive skiver fra Golf C? Ikke jeg i alle fall! Bilen blir såvidt mye artigere å kjøre med GTI-motor at det ender med aktiv kjøring uansett hvordan du snur og vender på det. De koster 199kr/stk på Tema, så det er i alle fall ikke dyrt!

 

Og da kommer jeg ikke på noe mer...

 

takk for kjempebra svar:)

07 touran exclusive

 

mk2 2.9 VR6 T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår