Gå til innhold

Soundmagus VS Pioneer

Ranger emnet

Vissy

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte meg en Soundmagus X3000 og skulle teste denne på min Pioneer 3004spl, har brukt elementet på en monoblokk fra rockford som yter 1800w RMS i 2 ohm, og det funka rimelig fett.

Subben var kobla i 2ohm og jeg kobla den til Soundmagusen, jeg spilte i ca 5 minutter så sa den takk for seg, subben altså ikke forsterkeren.

Enten så yter soundmagus rimelig mye, ellers tåler pioneeren meget lite.

Noen som har noe lurt å si?

Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Soundmagus/Xelent har vel ikke akkurat rykte på seg for å være god kvalitet.

Har selv kjørt 2xPRS-D5000SPL amper inn på en 3004SPL sub uten problemer, og har også kjørt 2xFusion FJL-1611D amper inn på samme sub, uten problemer.

så enten er den forsterkeren du har feil justert (brukerfeil) eller så er den rett og slett bare dårlig kvalitet. (Kommer ikke som noen bombe)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pioneer 3004 spl er jo ikke kjent for å være et tung element å drive. så dette med at den er brent kan være mye mulig. soundmagnus x-3000 leverer mye krutt til å være så billig men kvalitet er det over hode ikke. men som sakt. pioneer 3004 spl tåler mye juling til å være ett billig element. kan tenke meg at bruker har vært litt uforsiktig. har kjørt 2 stk 3004spl på en kicker kx 1200 i ca 1/2 år og disse spiller nesten like godt som når de var nye. selv om de har fått gjennomgå mye.

Vw passelat 1,8 1999 mod

Kenwood, Pioneer, Focal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at det bunner i klipping her gitt, Soundanusen (som BoomBoxx ynder å kalle den ;)) innngyter ikke så altfor mye troverdighet.

Men det kan jo være en kombo av uheldige omstendigheter også.

Om du presser inn konen på suben, er det skraping og friskjon montro?

Lukter det brent?

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at det bunner i klipping her gitt, Soundanusen (som BoomBoxx ynder å kalle den ;)) innngyter ikke så altfor mye troverdighet.

skal si meg enig her, tror ikke Soundanusen ;) yter så veldig mye mer enn 2 stk 5000SPL amper eller to stk FJL-1611D amper. (Men dog er dette amper som er i en helt annen pris og kvalitetsklasse)

Feiljustering er nok årsaken her (evt at du har hatt uflaks)

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også en annen ting som kan være en mulig årsak her. En ting som ble funnet ut på en SoundAnus i en kompis' bil var at den har langt mer motstand på signalinngangene enn mange andre forsterkere. Med en billig hovedenhet (Sony CDX av billigste type) fikk vi faktisk hovedenheten til å gå over på "clipping" på signalutgangen lenge før SoundAnusen gav seg. Resultatet var jo gitt ganske tidlig da. Med en Pioneer DEH-P8600MP, ett nytt subelement av samme type og samme forsterker ble resultatet LANGT bedre ;)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller så kan det jo rett og slett bare være det at det blir for mye effekt for elementet. 3004 tåler en del juling, men om det kjøres over RMS effekten over tid vil det blir svidd før eller senere. og når elementet er på 1000W RMS og du kjører på med 2-3000W RMS er det ikke utenkelig at det rett og slett bare ble for mye for det.

men ellers så er det jo som de andre her sier, om du i tillegg presser forsterkeren til den klipper, ryker elementene veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller så kan det jo rett og slett bare være det at det blir for mye effekt for elementet. 3004 tåler en del juling, men om det kjøres over RMS effekten over tid vil det blir svidd før eller senere. og når elementet er på 1000W RMS og du kjører på med 2-3000W RMS er det ikke utenkelig at det rett og slett bare ble for mye for det.

men ellers så er det jo som de andre her sier, om du i tillegg presser forsterkeren til den klipper, ryker elementene veldig fort.

Joda, sant som du sier med effekt, men som jeg også sier tviler på at denne ampen det er snakk om er noe særlig større enn de to løsningene jeg har brukt, og det har ikke vært noe problem.

(MAN hører om subben får for mye effekt, og om man fortsetter å spille da, ja da kan man jaggu takke seg sjøl)

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt samme forsterkeren og planlegger å bruke dem sammen med 2 stk pioneer ts-w3004spl. Men jeg vil være nøye med å bruke det regulerbare subsonicfilteret. 2-3 tusen watt gir voldsomme membranutslag i subben ved lave frekvenser(20-30 hz). Sett sub-filteret på 30-40 hz og subben overlever mye lengere! Bruk 50 kvadrat strømkabel til pluss/minus, og gjerne en Litsium-ion kondensator(f.eks Torshov Bilrekvisita ca kr 1500) - og guff på!!

Lykke til :-)

Mvh

Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider