Gå til innhold

Fått tilbud på Getrag M51 kasse

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hadde girkassa på overhaling i fjor:

 

Hej,

 

Förutom att utväxlingarna är olika är det egentligen inte så mycket som skiljer racekassen från den vanliga kassen.

Synkringarna är i stål istället för i mässing samt att rullagret som var dåligt i din kasse är normalt ett nållager.

I övrigt är dom i stort sett likadana.

 

Ing.axeln är 15 mm. Du ska med andra ord använda original lager i vevaxeln.

 

Utväxlingar:

1:an 2.337

2:an 1.681

3:an 1.335

4:an 1,163

5:an 1,000

 

http://www.mobimech.com/

 

:assman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det nevnes 260 kasse her også! Dem er ikke så lett å få i 240n... (men det går self) da disse har fast hus... men tåler masse hjuling de også! Men hvær obs på at det finnes flere typer 260 kasse... tror det er hele tre variasjoner av dem! Den seneste versjonen Nyere en 89mod tror jeg det er som er noe å samle på! Gamlere har litt problemer med skiftesystemet! Til 3-400Hk er ikke 260 kassa noe problem å bruke, er å få kjøpt billig, og det er mange av dem! Men som sagt... litt mere arbeid med tillpassinga, må sveise om clutch huset!

 

Kl har jo adapter til disse kassene med fast hus.. men en 260 kasse fra en 86 bmw 320.. funker de no særli? og er det no forskjell på dem som sitter på 320 og 528?

1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kl har jo adapter til disse kassene med fast hus.. men en 260 kasse fra en 86 bmw 320.. funker de no særli? og er det no forskjell på dem som sitter på 320 og 528?

 

På 260kassa er akseltappen flush med flensen, På volvo må akseltappen gå 15mm utom flensen. Så du kan jo tenke selv da, hva som skjer hvist du putter på et adapter med 10-15mm tykkelse?

 

Vet svenskene peiser disse kassene godt i turbo bmw ene sine! At de holder 400Hk er sikkert! Tillgangen og prisen er det jo som gjør dem atraktiv for min del.... Koster meg ca 1500Kr for å få den kassa på volvon. Og jeg trenger ikke gå lenger en nermeste opphoggeri for å hente meg en ny!

Takk til Team Turbo Tromsø og PST performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Var nede og målte inngående på kassa,da jeg minntes det ikke var likt svinghjulslager som org kassa. Var faktisk ikke 15mm som vanlig volvo kasser,ikke 12 som bmw. Men 17mm faktisk! Må nok skifte lageret allikevel,men ikke noe problem og skaffe. Noen som vært borti 17mm inngående?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett!

 

Men vet du om lamellen til 264 er noe mer tess i enn lamellen til 760 turbo??

 

Om du skal ha en "billig" litt bedre clutch, kan du jo bruke D5 clutchen. Den er 240mm, så du må bruke det plane svinghjuet. Eventuelt D5 lamell, og F.eks M5 trykkplate! Greie alternativer som tåler litt moment, og ikke koster skjorta!

 

D5 som f.eks V70 D5 og M5 som i BMW M5 (3,8L er kraftigst av trykkplatene du kan bruke)

Takk til Team Turbo Tromsø og PST performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Var nede og målte inngående på kassa,da jeg minntes det ikke var likt svinghjulslager som org kassa. Var faktisk ikke 15mm som vanlig volvo kasser,ikke 12 som bmw. Men 17mm faktisk! Må nok skifte lageret allikevel,men ikke noe problem og skaffe. Noen som vært borti 17mm inngående?

 

Stemmer nok at det er 17mm.on det er en M51 kasse fra 264.

Eldre 264 (dvs før M45/46) hadde 17mm. tapp.

Original 240 svinghjulslager er SKF 6202 (15-35-11mm) 15 inv. 35 utv. 11 tykt.

 

Du kan bruke SKF 6003 som er 17-35-10 som er et vanlig standardlager.

 

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår